Gå till innehåll

Trilla ner i Land Cruiser träsket

Rekommendera Poster

Då är det en hel del som behöver göras på bilen och det motiverar ju inte ett pris på 65000:- enligt mig och min plånbok, så han kommer säkert att ha bil länge om han inte omvärderar sin prissättning.

Jag är ingen expert och har heller ingen egen erfarenhet av att importera något fordon men att ta in en bil i från ett annat EU land skall inte innebära några problem eller större kostnader än några tusenlappar för en urspungskontroll och registreringsbesiktning.

Meningarna går isär lite huruvida det går att ta in ett ombyggt fordon i Sverige så det är bäst att kontrollera med stationschefen på den Bilprovning där du tänkt göra registreringsbesiktningen hur dom tolkar reglerna .

När Klydd tog in sin 90:a härom året så kollade han lite innan eftersom bilen var utrustad med höjningsfjädrar och winchkofångare (rätta mig om jag har fel Klydd ) att är det delar som man bara bultar på/av bilen och detta ser riktigt ut och inte påverkar köregenskaperna så är det OK att bilen är ombyggd när den tas in i Sverige.

Skulle det vara så att du funderar i dessa banor med att importera ett fordon så finns det flera här på forumet som gjort detta och dom kan säker ge lite råd om det behövs, annars så är det väl bäst att bara kolla med SBP för det är ändå dom som bestämmer och regler ändras med tiden.

Lycka till !

Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Klydd tog in sin 90:a härom året så kollade han lite innan eftersom bilen var utrustad med höjningsfjädrar och winchkofångare (rätta mig om jag har fel Klydd ) att är det delar som man bara bultar på/av bilen och detta ser riktigt ut och inte påverkar köregenskaperna så är det OK att bilen är ombyggd när den tas in i Sverige.

Jag upplevde det lite som att det var svårt att få tydliga besked. Men, förstod det som att grejer som var påskruvat typ vinsch och frontbåge var upp till den som gjorde regbes. Det var dock så att det inte skulle vara problem med att återställa till ett besiktbart skick, dvs ta bort vinschen. Det var däremot större problem om motor och avgas ändrats på något vis. Då handlar det ju om miljön.. Sen är det säkert olika beroende på årsmodell också. Min var så ny att den var "helbilsgodkänd".

/Henrik

Länk till kommentar

Jag har i skrivande stund regbes samt kontrollbes ca 12 bilar varav samtliga inte var utrustad med vinsch i original. Inte vid något tillfälle fick jag nedslag eller kommentar när det gäller de extramonterade vinscharna. Däremot om vinschen sticker ut på ett sådant sätt att det kan anses specifikt farligt för oskyddade trafikanter - börjar de se lite sura ut.

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

Jag har i skrivande stund regbes samt kontrollbes ca 12 bilar varav samtliga inte var utrustad med vinsch i original. Inte vid något tillfälle fick jag nedslag eller kommentar när det gäller de extramonterade vinscharna. Däremot om vinschen sticker ut på ett sådant sätt att det kan anses specifikt farligt för oskyddade trafikanter - börjar de se lite sura ut.

Precis, vinsch var upp till besiktningsmannen att avgöra om det såg farligt ut, därav var det inga problem. Dessutom enkelt att återställa om det inte skulle gillas.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Har du kollat i Italien? Det finns drivor med Land Cruisers där. Kolla www.Subito.it Sökte snabbt på lite LC73 http://www.subito.it...land cruiser 73

Det finns 108st listade LC70 till salu!

Tidigare var det lite krångligt att exportera bilar från Italien men reglerna ska ha förenklats. Dock är det fortfarande så att många italienare inte kan engelska vilket kan försvåra privatköp. Å andra sidan har jag köpt bil i Tyskland av en handlare som inte kunde engelska med hjälp av Google translate :)

Redigerad av soll
Länk till kommentar