Gå till innehåll

resesällskap Polen, ukraina, rumänien, serbien, ungern, slovakien och tjeckien

Ohc917

Rekommendera Poster

Polen - Ukraina - Rumänien - Bulgarien - Serbien - Ungern - Slovakien - Tjeckien - Tyskland

I sommar har vi tänkt ta vår första långa bilsemester, Det blir jag, sambon och vår som som kommer va 2,5år.

sambon är inte särskillt kulturelt intresserad och gillar inte vin elller öl men vi letar efter någon som tänkte en liknande resa som vi kan göra lite sällskap med.

Vi tänkte ta färjan från Karlskrona 21:59 till polen den 27/6,

1 dagen efter kör vi till warzawa och tar en titt på staden. Vi planerar att bo på camping i utkanten av staden.

2 kör vi till södra polen eller slovakien

3 kör vi in i rumänien

I rumänien vill jag se: drakulas slott, både det riktiga och turistslottet, Apuseni nationalpark, köra på transulvania vägen?, en isgrotta med en frusen skö i botten, bukarest

När vi tröttnat på rumänien kör vi till bulgarien för lite sol och bad några dagar så sambon får sin del av semestern

När vi lagom brända och upplösta av saltvattnet åker vidare till serbien bara för att se lite av landet,

Nästa anhalt blir ungern

sedan slovakien

sedan Tjeckien för att spendera en dag i prag, en på zoo och en med en gammal arbetskamrat som flyttat ner,

näst sista dagen kör vi till berlin och besöker KaDeWe för att va hemma igen senast den 17/7.

Jag behöver lite tips på platser att besöka under redan som kan passa både mig som gillar natur och bilkörning samt min sambo och son som gillar sol och bad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera att kolla upp var det finns campingplatser innan ni åker. Är inte så lätta att hitta när man väl är i Polen då det är sparsamt med campingar. Finns några riktigt fina campingar men finns de som inte är mycket att ha…

När vi var där så kostade den billigaste 16kr för 2pers 1 tält och 1 bil per natt. Då var detta inte den sämsta.

http://www.pfcc.eu

Länk till kommentar

• 1 month later...

Som ny LC-ägare och ny medlem här välkomnar jag mig själv!

:-P

Hoppas ni åker neråt, skrev helt nyligen en tråd i ett annat forum just som inspiration... där är det fyrhjuliga motorcyklar och här är det bilar... men jag körde inte rundan med något av det.

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51646.0

Länk till kommentar

Polen - Ukraina - Rumänien - Bulgarien - Serbien - Ungern - Slovakien - Tjeckien - Tyskland

I sommar har vi tänkt ta vår första långa bilsemester, Det blir jag, sambon och vår som som kommer va 2,5år.

sambon är inte särskillt kulturelt intresserad och gillar inte vin elller öl men vi letar efter någon som tänkte en liknande resa som vi kan göra lite sällskap med.

Vi tänkte ta färjan från Karlskrona 21:59 till polen den 27/6,

1 dagen efter kör vi till warzawa och tar en titt på staden. Vi planerar att bo på camping i utkanten av staden.

2 kör vi till södra polen eller slovakien

3 kör vi in i rumänien

I rumänien vill jag se: drakulas slott, både det riktiga och turistslottet, Apuseni nationalpark, köra på transulvania vägen?, en isgrotta med en frusen skö i botten, bukarest

När vi tröttnat på rumänien kör vi till bulgarien för lite sol och bad några dagar så sambon får sin del av semestern

När vi lagom brända och upplösta av saltvattnet åker vidare till serbien bara för att se lite av landet,

Nästa anhalt blir ungern

sedan slovakien

sedan Tjeckien för att spendera en dag i prag, en på zoo och en med en gammal arbetskamrat som flyttat ner,

näst sista dagen kör vi till berlin och besöker KaDeWe för att va hemma igen senast den 17/7.

Jag behöver lite tips på platser att besöka under redan som kan passa både mig som gillar natur och bilkörning samt min sambo och son som gillar sol och bad

Hej.

Ett mycket trevligt upplägg för en resa , vi gjorde delar av den 2012 och jag kan verkligen rekomendera att köra i Rumänien .

Här är ett reportage gjort av vår resekamrat Jens http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=20544

Har man tänkt campa så är det bra att kolla upp tänkta campingplatser utmed den rutt man tänkt ta för det kryllar inte precis av campingar ut med vägarna och där det finns är skyltarna till dom små och otydliga och lätta att missa . Detta gällde hela våran rutt genom Polen, Slovakien, Ungern , Rumänien och Ukraina.

I Rumänien vildcampade vi en del utan några problem och även om det kändes som vi var på världens ände så kom det nästan alltid en herde på morgonen med sin fårskock och gick förbi, dom vinkade glatt när vi yrvakna tittade ut ur tälten för att se vad som stod på :-)

Gillar man körning på små skogsvägar, storslagen natur, vandring mm så är Apuseni nationalpark helt perfekt, vi blev guidade in i Apuseni av en lokal kille som gav oss lite tips om vägar samt den vildcampingen som ligger i anslutning där dom flesta vandringsleder utgår i från . Ett tips kan vara att söka upp lokala kartor över respektive område man vill köra i eftersom våra GPSér och digitala kartor var väldigt bristfälliga vad det gällde dom små skogshuggarvägar som ringlar genom bergen. Jag har lite kartor om du behöver låna.

Ett annat "måste" är en tur på Transfagasan , storslagna vyer men tyvärr ingen för den höjdrädde ;-) när man kommit ner på sydsidan av Transfagasan så kommer man till det "riktiga" Draculas slott eller rättare sagt Vlad Tepes borgruin, utsikten där uppifrån är klart värd alla trappsteg man måste ta för att komma dit.

Tyvärr kom vi aldrig så långt som till Slottet Bran som är det slott som förknippas med Dracula pga det tog betydligt längre tid än vad vi trodde att köra på dom större asfalterade vägarna pga dålig vägkondition och mycket trafik.

Hoppas att ni hittar en resepartner och att resan blir av så väntar vi andra med spänning på en liten rapport från er efteråt.

Som ny LC-ägare och ny medlem här välkomnar jag mig själv!

:-P

Hoppas ni åker neråt, skrev helt nyligen en tråd i ett annat forum just som inspiration... där är det fyrhjuliga motorcyklar och här är det bilar... men jag körde inte rundan med något av det.

http://www.atvforum....p?topic=51646.0

Välkommen hit.

Som sagt trevligt reportage, man blir bra sugen att ge sig av på äventyr igen .

/ Mecki

Länk till kommentar