Gå till innehåll

nybörjar fråga... rattnav och byte av ratt?

Felix

Rekommendera Poster

Hej!

Har aldrig bytt ratt på en bil, bara demonterat några ggr å minns för tillfället inte ens hur det ser ut då. Men är sugen på ny ratt då original buss ratten varken är snygg bekväm eller lagom storlek i mina ögon. Köper man nav på bilmodell eller finns det någit bultmönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det din BJ75 det handlar om?

Då handlar det mest om bultmönster och offset på navet.

Nyare bilar med airbag - blir ju det självklart ett helt annat problem. Man kan bara använda inget annat än original samt att allt arbete måste utföras av auktoriserad verkstad m.m. m.m.

Länk till kommentar

Om det är till 75'an så köper Du ett nav som passar modellen och med "Sparco" eller "Momo" bultmönster till ratten Du tänkt att ha. Brukar finnas olika djup både på själva navet och även på rattarna, om man inte köper det billigaste/enklaste. Dock brukar det alltid bli att ratten hamnar närmare föraren än org. vilket kan vara bökigt med att bla nå blink och helljus spakarna med fingrarna utan att behöva släppa ratten. Tyvärr så är det duktigt dyrt med både nav och ratt om man skall köpa nytt.

Jag köpte senast till min HDJ80 och tyvärr så gick det inte att få ett tillräckligt grunt nav. Hade nämligen tänkt att ha nav, snap-off och sedan ratt, men då hade jag fått ratten strax under hakan :D Har dock plan på att ta av navet och svarva av det, borra och gänga nya hål för ratten så jag har plats med snap-off fästets 2-2,5cm.

Länk till kommentar

det är till 75an.

Har hittat ratt billigt här i australien så tänkte passa på att shoppa lite. Sökte på nav och finns ju en heldel som är väldigt tunna som inte bygger mycket. Dock svårt å veta om det verkligen passar, rätt ofta det inte passar även om det "står så i texten".

Någon som har koll på om någon annan landcruiser modell har samma splines till navet som min 75a?

Länk till kommentar