Gå till innehåll

Patriotiskt toyota ägande!

Felix

Rekommendera Poster

Hej!

Exporten av fantastiska bilar (se toy8) är ju tämligen känd av dess ägare, räcker ju med att bara äga en Landcruiser så kan man bli uppringd och få brev/mail om att utlänningar vill köpa bilen för att intet okänt för någon sedan skeppa den utrikes på andra äventyr.

Detta gör ju att bilarna blir färre och priserna blir högre. Gynnar ju inte någon av "oss" kära och relativt trogna toyota ägare.

Jag personligen har aldrig varit något fan av att "våra" fina bilar ska lämna landet och göra utlandstjänst till dess död.

Just för tillfället i skrivande stund befinner jag mig i ett rum i en ganska kackerlacks fylld lägenhet i Coogee, Sydney, New South Wales, Australien.

Mitt dagsverk var att cykla (3mil enkel resa, bla på motorvägen) Till en bilskrot med endast 4WD cars.

Kände ju att detta var ett måste att få se runt bland alla vrak och delar, drömma sig bort om oändliga möjligheter till att bygga en variant av just alla olika bilar man kan tänka sig vilja ha.

Var även väldigt intresserad av prisbilden på delar då det finns så oerhört mycket Landcrusier (även andra Toyota)

och vad jag sett på priserna på begagnade kompletta bilar så är priserna mycket lägre än i fosterlandet Sverige.

Döm av min förvåning att jag får reda på att motorer, växellådor och andra tillbehör är väldigt dyra på skroten.

Visst det var väldigt mycket ordning och reda och seriöst, så jag förstår att dom kunde ta betalt.

MEN!!! Efter lite snack med en av herrarna på yarden så kommer det fram att problem är ju all export av delar, att det kommer utlänningar och suger ur marknaden både hos privatpersoner och skroten. Vilket bidrar till att delarna blir färre även i Australien.

Efter detta äventyr blir jag bara mer sugen på att behålla och förädla min kära bil. Även att bidra och försöka få både bilar och delar att stanna i största möjliga mån i Svearike.

Självklart förstår jag att får man ett fint pris från utlandet så är det ju lockande och ibland tom allt vid eventuell försäljning, men även jag som i mina ögon är en affärsman är mer och mer skeptisk mot detta. Att ha förädlat och i mitt fall även räddat min Landcruiser iprincip från förintelse (se rost) gör att relationen till bilen betyder mer än att få 10lök extra och bilen skulle gå till export!

Avslutar detta emotionella dikterande med an bild passande ämnet.

Patriottoyota_zps0254ff90.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fullt och hållet med om att det är tråkigt att våra fina bilar lämnar Sverige. MEN!!!

Om vi svenskar lär oss vad dessa bilar kostar/är värda så skulle det inte vara sådan hysterisk export. Ett stort problem är även att de flesta svenskar tror att alla delar skall kosta som till en Volvo 740, oavsett om det är nya eller begagnade delar. Så är inte fallet :-P

Klart att Du skall behålla Din pickup!!! Jag har en massa delar till den! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser