Gå till innehåll

Dränering av Safari Snorkel och val av skyddsplåtar!

antonny76

Rekommendera Poster

Monterade min Snorkel igår och det blev riktigt bra!

Men jag har en fundering över hur dräneringen fungerar ifall det skulle komma in vatten i den. Är det dräneringshål i luftburken?

Tänkte eventuellt byta original snorkelhuvudet till en Cyklonburk, vad gör den för skillnad mot originalhuvudet?

Skall inom snar framtid beställa skyddsplåtar till min Hilux, men vet inte vilket märke jag ska köpa, någon som vet skillnaden på ARB och Asfir m.m.

post-1948-0-81145100-1364115788_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiligt!

Vet inte hur det är på just Din HiLux, men på mina TLC så har det funnits en kopp i botten på luftburken där mindere mängder av skit och vatten kan samlas. Minder mängder vatten dunstar nog där av värmen.

Cyklonburken är som ett förfilter som slungar ut dampartiklar och renar luften innan ord. luftfilter.

Alu är alu så kolla tjocklekarna och köp det som Du får bäst pris på.

Länk till kommentar

Monterade min Snorkel igår och det blev riktigt bra!

Men jag har en fundering över hur dräneringen fungerar ifall det skulle komma in vatten i den. Är det dräneringshål i luftburken?

Tänkte eventuellt byta original snorkelhuvudet till en Cyklonburk, vad gör den för skillnad mot originalhuvudet?

Skall inom snar framtid beställa skyddsplåtar till min Hilux, men vet inte vilket märke jag ska köpa, någon som vet skillnaden på ARB och Asfir m.m.

Borra ett hål i botten på burken. Montera en genomföring (typ mindre slanggenomföring). Skall vara en modell som mer eller mindre ligger flush på insidan.

Sätt dit en slang på munstycket under burken. Vik slangen i ändan och sätt ett buntband som håller tätt. Vi dränering så vecklar du ut slangstumpen och låter vatten och eventuell lera rina ut. Så har jag gjort på mina byggen.

Länk till kommentar

Fördelen med Cyklon-precleaner är att den inte släpper ner massa snö som den vanliga snorkelintaget gör. Köp inte Cyklonfilter hos offroadhandlare. De billigaste (och bästa) hittar du hos de som säljer reservdelar till traktorer. Oftast 1/4 av priset än hos offroad-handlaren.

Länk till kommentar