Gå till innehåll

Funderingar kring vinterdäck

Rekommendera Poster

Jag vill komma till att bristen på vägkänsla kommer sig av att hjulupphängningar, tyngpunkt, vikt och konstruktion i övrigt medför denna egenskap. Om förväntan är att man uppnår en "bättre" vägkänsla genom att byta till lågprofildäck är man fel ute. Ja, den blir förstås stötigare men i övrigt kvarstår de grundläggande skillnaderna jämfört med en bil som är byggd enbart för fina vägar.

OK då är jag med, tack.

Att byta till ännu lägre profil än 60% som sitter på känns inte aktuellt, snarare tvärtom att gå upp till 65 istället.

Vad gäller köregenskaperna så jämför jag med en annan bil som jag också hade funderingar på att köpa och det är Land Rover Discovery 4 och vad gäller känslan i att köra dessa två bilar så är det stor skillnad tycker jag. Discon känns betydligt modernare och även roligare att köra. Motorn är mer kultiverad och uppför sig mer som en bensinare jämfört med LC som låter och känns som en lastbilsmotor i det sammanhanget. 6 cyl mot 4 cyl. Även växellådorna skiljer det mycket på, Discon växlar i stort sett omärkvart mellan sina 8 växlar medans LC bara har 5 växlar och man missar inte att den växlar. På Discon sitter det 55 profildäck men trots det känns inte bilen stötig men den ligger otroligt fint på vägen. Tror inte däcken är enda förklaringen till det men styrning och hjulupphängning är helt underbara på den bilen. Nu jämför jag alltså bara körglädjen och jag hoppas att vi kan så högt i tak här att vi kan få säga positiva saker om andra bilmärken än Toyota?

Nu blev det inte någon Land Rover ändå och det beror på deras dåliga rykte om ständiga problem med bilarna.

Man vill inte köpa en ny bil i den här prisklassen och vara orolig över att den kanske går sönder eller att nån varningslampa skall tändas.

Vad gäller Toyota i allmänhet och LC i synnerhet så känner jag mig inte det minsta orolig över kvaliten eller problem med bilarna, tvärtom så vet jag att pålitligheten är helt enorm. Därför blev det en LC den här gången. Frun hade väl också något att säga till om och hon tyckte att Discon var pinsam att hämta barnen i på dagis, typ. LC känns inte lika vräkig även om det egentligen är samma pengar.

Är du med millgard? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja absolut. Disco från generation III och framåt är härliga bilar men de är också byggda för väg i första hand trots sin bruksiga framtoning och massor av finesser vad gäller drivlina. Man bygger så att säga in egenskaperna från början. LC har ju ett åtminstone delvis annat användningsområde, framförallt Outback i Australien, Sydamerikansk landsbygd och liknande områden. Det innebär att kraven blir lite annorlunda. Det gör också att man inte kan förvänta sig samma köregenskaper i en LC som i en Disco eller Porsche Cayenne för den delen... :)

Länk till kommentar

opps ser att tråden går allt längre o längre bort från ämnesraden men det gör absolut inte mig något alls just nu, finns ju inte så mycket andra aktiva trådar om 150:an så då hamnar ju en del här istället och för min del som skapade tråden är det helt OK :-)

Egentligen hade nog Discon passat vårt behov ännu bättre än med en LC eftersom det handlar om körning på asfalt och när vi skall dra husvagn så kan det bli en del blöta gräsmattor på campingar, möjligtvis också nån brant backe med rullgrus på nån skogscamping dessutom är 3:e sätesraden bättre i Discon än i LC, där kan tom vuxna sitta om det behövs. Men som sagt var, man vill inte köpa en ny bil i den här prisklassen och åka från bilhallen med en osäker känsla i magen för att man oroar sig över att bilen skall gå sönder. Något sådant känner jag ju inte nu vad gäller vår LC. Och med tanke på att LC är byggd för Outback i Australien och Sydamerikansk landsbygg så kan man ju säga att den är något överdimensionerad för mitt behov vilket ju iofs inte är till nackdel. Förusatt då att inte saltet käkar upp bilen?

Har för övrigt tittat lite närmare på det trimkit jag fick tips om ovan från Jens. Konstaterar att det är till synes exakt samma trimkit som Toyota säljer som originaltillbehör. Skall bli intressant att se vad skillnaden i pris är! :-)

Länk till kommentar

Hej igen

Har iaf haft bilen exakt en vecka nu och hunnit köra precis 100 mil.

Tankade fullt idag och det gick visst på en "tusse". Hepp! :-o

Har väldigt snabbt hunnit vänja mig vid bilen och börjar nog bli smått beroende, ser faktiskt fram emot varje gång jag skall ut o köra med bilen.

Bränsleförbrukningen har gått ned en del och ligger nu kring litern eller strax under.

Funderar på ett bra trimkit för att få lite extra vrid, även om motorn redan nu känns grymt stark.

Ser fram emot att få testa bilen med husvagn fram i maj när den nya vagnen kommer. Tror att det kommer att gå hur bra som helst! :-)

Ville vara rapportera tillbaka att jag känner mej väldigt nöjd med bilen så här långt. Mer nöjd än vad jag kände mej första dan med bilen.

Förutom trimchip så står en dieseldriven webastovärmare högt på önskelistan. Trots bara 4-5 minusgrader så tar det rätt lång tid för motorn och kupén att bli varm o go. Blir kanske en sån till nästa vinter.

Ola

Länk till kommentar

• 1 year later...

Det är precis samma känsla som jag hade/fick då jag hämtade min 150 i höstas. Man hade ju visserligen testkört den innan, och även testat en för et par år sedan. Då jag hade en Bmw X5 -07. Tyckte då att LC'n kändes degig och inte alls något jag kunde tänka mig ha själv. Så lite orolig var man då man plockade ut denna. Men sakta och säkert blev jag van vid bilen, och känner mig nu, som du säger, beroende av bilen. Har haft bilen i snart 7 månader, och börjar närma mig 2000mil. Tycker inte alls den är degig nu, och skulle inte vilja byta bort den mot något alls som det känns nu. Min farsa har en Pajero -06 som jag var ute o körde häromdan efter 1500mil i min 150. Snacka om traktorkänsla. För inte att nämna att det kändes som jag fick tränga mig in i den. Den kändes otroligt mycket mindre ut inuti än 150'n. Vilket den också är förstås. När det gäller vinterdäck så har jag åkt på dubbade Continental, kommer inte ihåg hela benämningen. Dom har funka ganska okej, jag är dock sugen på att byta til Nokian Hakka Dubb nästa vinter, då jag hade Hakka 7 på X5'an. Och dom är nog det bästa vinterdäcket jag har kört på någonsin. En annan grej jag kan nämna i samma vända är att jag har fått tag på en sån där ledbar som jag tänkte montera i gallret under regskyltet. Den är 30" och ska leverera 13600lumen. Med 60 led's där 24 av dom har bred ljusbild, och resten har spotfunktion! Ser fram emot att testa denna. Och med denna har man ju inte det bekymmer med kameror, sensorer och dylikt. :-P

Länk till kommentar

Min bil är drygt ett år gammal nu och har gått ca 2.500 mil

Har även varit ute och dragit husvagn med den. Det var primärt därför vi skaffade denna bilen, för att vi behövde en bil med plats för 7 pers som kunde dra vår relativt stora och tunga husvagn med en maxvikt på 2.650 kg, 2,5 m bred och 9,3 m lång.

Jag har kanske redan skrivit det på annan plats i detta forum men jag jämför den här bilen med en grov arbetshäst. Skall man bara rida på den så finns det andra hästar som är mer graciösa,som hoppar högre och springer snabbare. Men är det en arbetshäst man är ute efter så finns det nog inget bättre. När jag kopplar på husvagnen så får bilen verkligen en chans att visa vad den går för, den hamnar i sitt rätta element och jag upplever bilen som mycket kompetent. Stark och stabil dragare som inte alls har något emot den tuffa uppgiften att fullastad och med tungt släp göra sitt jobb.

Har även varit uppe i Idre fjäll 2 gånger nu i vinter och trots snö och en ovanligt tuff backe upp till campingen på löste LC den uppgiften utan att tveka och utan att göra vare sig mig eller någon av passagerarna osäker eller otrygga. Bilen bara gör jobbet och det blir egentligen väldigt, odramatiskt.

Komforten är i limousinklass. När vi ligger på landsväg med eller utan vagn så frågar barna, pappa varför kör du så långsamt. Svaret är ju att man får inte lov att köra fortare på den här vägen. Det går tyst och det går mjukt och det är vilsamt.

Motor och drivlina däremot har ju mer att önskar, sk "beprövad teknik" betyder samtidigt att det finns andra tillverkare som har kommit längre. LC har 5 vxl automat. Tittar man på största konkurrenten LandRover så har de hela 8 växlar. Motorn är stark men den är törstig och omodern. Körglädje är lika med noll som i alla Toyota men ändå så måste jag säga att jag gillar den här bilen. Visste den är stor och klumpig till vardags men ändå så gillar jag den. Brukar inte få så "personlig" relation till en bil men den här den gillar jag. På önskelistan står fortfarande trimkit för runt 10´samt dieselvärmare för runt 20´sen är det inte direkt något jag saknar på bilen. En uppdaterad version har kommit på 2014 års modell men egentligen inga större skillnader. Trailer assist låter bra finns på 2014 hade jag gärna haft.

Vad gäller däck så under vintern har jag kört på Cooper Discover utan dubb. Gick upp till 70 profil och har varit väldigt nöjd med däcken främst vad gäller fäste, driv och broms. Däremot är komforten på sommardäcken från Dunlop bättre trots att de har 60 profil. Nästa gång blir det nog Nokia Hakkapelita R SUV.

Vad som inte är bra är att jag har blivit en sämre bilförare enl principen "störst går först" folk vill inte bli påkörda av 2,5 ton plåt så de flyttar på sig eller lämnar företräde. Inte bra, skärpning där! ;-)

Jag hörde förresten att en Volvo XC 70 D5 AWD kostar runt 500.000. Det är ju vad jag gav för min bil ny. Verkar ju "billigt" jmf med XC70! :-)

Länk till kommentar