Jump to content

Tillverka ny tank istället för orginal

mlh

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att låta tillverka en "long range" tank istället för min orginal som var lite murken. Dock så klurar jag lite på hur tanken fungerar och är uppbyggd då det på orginaltanken finns 6 st ingångar tror jag det är, påfyllningshål, luftningsnippel och bränsleslang är för mig logiska anslutningar men vad är resten och behövs de?

Samt hur bör man tillverka en tank? Tänkte låta lämna bort svetsjobbet men hur bör den se ut (inuti jag tänker på)?

Val av material, rostfritt är bäst eller? Hört att man bör välja vanlig stål plåt för att rostfritt är porösare. 2 mm som gäller eller?

Bräsleröretsanslutning bör vara i toppen och sedan en slang som suger soppa från botten av tanken?

Många frågor och jag är lite vilsen på område så all hjälp tas tacksamt emot.

Hej!

Funderar på att låta tillverka en "long range" tank istället för min orginal som var lite murken. Dock så klurar jag lite på hur tanken fungerar och är uppbyggd då det på orginaltanken finns 6 st ingångar tror jag det är, påfyllningshål, luftningsnippel och bränsleslang är för mig logiska anslutningar men vad är resten och behövs de?

Samt hur bör man tillverka en tank? Tänkte låta lämna bort svetsjobbet men hur bör den se ut (inuti jag tänker på)?

Val av material, rostfritt är bäst eller? Hört att man bör välja vanlig stål plåt för att rostfritt är porösare. 2 mm som gäller eller?

Bräsleröretsanslutning bör vara i toppen och sedan en slang som suger soppa från botten av tanken?

Många frågor och jag är lite vilsen på område så all hjälp tas tacksamt emot.

Påfyllnad.

Luftning vid påfyllnad.

Luftning.

Bränsle ut.

Bränsle retur.

Den 6:e förstår jag inte (om det inte kan vara en pivå för mätning av nivån i tanken (troligtvis inte).

Du kan inte ha en slang som suger i från botten.

Du måste ha en pick-up (rör från toppen på tanken ner till ca 50 mm från botten i tanken).

• 4 weeks later...

Påfyllnad.

Luftning vid påfyllnad.

Luftning.

Bränsle ut.

Bränsle retur.

Den 6:e förstår jag inte (om det inte kan vara en pivå för mätning av nivån i tanken (troligtvis inte).

Du kan inte ha en slang som suger i från botten.

Du måste ha en pick-up (rör från toppen på tanken ner till ca 50 mm från botten i tanken).

Tack för infon Peder! Ver du om det fungerar med en i plåt?

Tack för infon Peder! Ver du om det fungerar med en i plåt?

Plåt är ett måste. Den måste vara inredd med skvalpskott (väggar) både längs med och tvärs. Botten kan lämpligen göras tjockare. Tanken måste bultas i ramen.

Glöm inte att om du gör den i metall, plåt, alu eller rostfritt, så måste den jordas mot ramen eller annat lämpligt.

Påfyllnadsröret måste avvibreras med en bit bränsletålig gummislang.

Klas