ruger1 Posted May 5, 2012 Report Share Posted May 5, 2012 Hej! Nu har ett mystiskt ljud uppkommit.... De låter typ buurrrr från framaxeln, det är typ där jag tror att det låter... framförallt när man släpper gasen och rullar framåt. På besiktning sa de att högra hjullageret fram börjar bli lite glappt. Kan det vara det? Eller är kan det vara själva diffrensiallen i framaxeln som låter. När man åker normalt i hastigheter över 50 så hörs inget, trots att jag försökt lyssna med rutor nere m.m., Utan det framföallt i hastigheter mellan 15 och 50 som man kan skönja ljudet... Nån som har en idé om vad det kan vara? Mvh Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted May 5, 2012 Report Share Posted May 5, 2012 Hej! Nu har ett mystiskt ljud uppkommit.... De låter typ buurrrr från framaxeln, det är typ där jag tror att det låter... framförallt när man släpper gasen och rullar framåt. På besiktning sa de att högra hjullageret fram börjar bli lite glappt. Kan det vara det? Eller är kan det vara själva diffrensiallen i framaxeln som låter. När man åker normalt i hastigheter över 50 så hörs inget, trots att jag försökt lyssna med rutor nere m.m., Utan det framföallt i hastigheter mellan 15 och 50 som man kan skönja ljudet... Nån som har en idé om vad det kan vara? Mvh Jonas Om nu ett hjullager är dåligt skulle jag först byta ut detta (även bägge sidorna). Är det sedan missljud, kan du ju utesluta hjullager. Har du provat att svänga höger och vänster för att höra om missljudet ändras/försvinner. Sker en förändring av ljudet vid dessa svängar är det förmodligen hjullagret. Nästa steg är att kolla oljan i diffen och eventuella glapp i drivknutarna. Du kan också köra långsamt (krypfart) och svänga skarpt höger resp vänster för att lyssna efter missljud i drivknutarna. Det är hart när omöjligt att pga din beskrivning komma med andra förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruger1 Posted May 5, 2012 Author Report Share Posted May 5, 2012 Ljudet försvinner när jag zic zackar lite på vägbanan... lyfte upp och kände på glappet. O jo det är glappt... T o m för en novis som mig så inser jag att det där är nog inte så bra... Är det nån som har på känn vad det går lös på att byta hjullager? //Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted May 6, 2012 Report Share Posted May 6, 2012 Ljudet försvinner när jag zic zackar lite på vägbanan... lyfte upp och kände på glappet. O jo det är glappt... T o m för en novis som mig så inser jag att det där är nog inte så bra... Är det nån som har på känn vad det går lös på att byta hjullager? //Jonas Toyota har fasta priser för dessa arbeten. Ring dem. Lämnar du den till en allmän verkstad så kanske de är lite billigare. Gör du det själv så blir det billigast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts