Jump to content

Gasdämpare till motorhuv

mattan

Recommended Posts

Hejsan

Äntligen har jag blivit LC-ägare!!!

Så här års så går det ju en del spolarvätska, och som brukligt så fyller man ju på tämligen ofta.

Sagt och gjort så skulle jag ju göra det och öppnar huven. Jag märker inte att gasdämparna till huven inte hjälpte till att lyfta huven speciellt mycket. Det fick jag snabbt erfara då huven var på väg att ge mig en snygg knöl på flinten. Som tur var är man inte alltför långsam så jag han både undan och fånga huven innan den slog ner.

Så efter detta är det ju bara att se sig om efter nya dämpare till huven. Jag var i kontakt med min lokala Toyotahandlare (Sundsvall) och fick priset 1980kr st. Tycker det är lite väl fett. Det borde ju gå att hitta "pirat". Ska hem och mäta och leta vad det är för styrka i dom.

Eller är det någon här som rent av vet vad det är för längd, stånglängd och tryck i dessa? Kanske har varit med om samma sak som jag rent av.

Mvh // Mats

Hei. Først, Gratulerer med flott bil.

Vedrørende forbruk av mye spylerveske. Kjøp spyledyser til Hi Lux så er problemet løst.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=39&t=16962&p=132870&hilit=hi+lux+spylerdyser#p132870

Når det gjelder orginaldeler til Toyota så har vi et medlem på våres forum/klubb som driver et enmanns fåretak (firma),

og importerer deler fra Japan til en mye hyggeligere pris en hos Toyota. Karnsje han kan hjelpe deg ?. Personen heter Vegard og er en meget seriøs kar !.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=16421

Ut over det så vil jeg anbefale deg å melde deg inn i NLCK.NO oxo.

Fint forum, samt at betalende medl. får tilgang til oversikt over klubbens rabattavtaler mm.

Mvh folbjo

Hej Mats.

Köpte nya gasdämpare till bakluckan på 80:an, dom hjälpte mig att ta fram ersättningar hos min lokale bildelsfirma , Mätte bara av längden på dämparen, det kluriga var väl att räkna ut hur starka dom skulle vara. Sen fick jag lägga en halvtimme på att ändra på fästerna i bilen för dom var special.

Står det nått nummer på din gamla kan det hjälpa dom att hitta rätt. Har för mig att jag gav 400-500:-/st för dom.

Annars har både Biltema och Swedol har gasdämpare i olika storlekar i sitt sortiment.

Lycka till // Mecki

Hej

Har köpt en gasdämpare från Biltema med samma mått. Har dock inte hunnit pilla dit den då man har varit iväg på 40-årsfest i helgen ;-)

Men det blir till att ändra lite på fästena på den jag köpte för att det ska passa. Men jag är optimistisk. Återstår att se om det är hyfsatt rätt tryck i den iaf.

Återkommer med rapport då jag har hunnit pyssla lite mellan alla skjutsningar till träningar...

// Mats