solk Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Lyfter denna fråga lite och skulle verkligen uppskatta input: Jag har nyss bytt olja och filter i motorn på en HDJ80 och i samband med detta byttes även oljetråget. Det ser tätt och fint ut. Problemet är är att oljelampan tänds en stund efter motorstart. Lampan borde logiskt sett triggas av den givare som sitter till vänster på tråget. Hittills har jag hällt på nästan 11 liter motorolja och oljenivån ligger någon millimeter över max på stickan. Jag misstänker att lampan tänds när oljan försvinner den vanliga vägen från tråget ut i motorn men det känns inte helt tryggt att köra med lysande lampa även om motorn bygger oljetryck (näst nedersta strecket på tomgång och i mitten vid ca 2000 rpm). Den gamla oljan hade varit med rätt länge så jag utesluter inte viss viskositetsskillnad efter bytet. Hur mycket får ni i era 1HD-FT vid oljebyte när det visar max på stickan? Vågar jag dutta i en bit över max för att se om det förhindrar att oljelampan lyser? Vad händer om det blir för mycket olja i motorn? please help... //Solk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted December 15, 2011 Report Share Posted December 15, 2011 Hej Solk. Enligt min mekbok så skall det gå i 11,4 liter om man byter filtert också. Problemet du har låter som om det är nån givare som är trasig. Du får gärna komma och kolla i min mekbok om du vill, jag håller till i västra Frölunda på dagarna och även vissa kvällar då jag mekar lite med bilarna. Att hälla på lite för mycket olja är inte så farligt men blir det alldeles för mycket kan det bli för högt oljetryck så det pressas ut genom packboxar och annat (inte bra) . Jag tror inte att fylla på mer olja hjälper dig i detta fallet då lampanskall släckas redan vid betydligt lägre nivåer. Kolla oljetrycksgivaren på motorblocket till höger om oljefiltret, den är till varningslampan. Lycka till! //Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solk Posted December 16, 2011 Author Report Share Posted December 16, 2011 (edited) Tack för input Mecki. Jag hittade följande tråd på offroad80s: http://www.offroad80s.com/oil-level-sensor-t2816.html Samtidigt är jag fortfarande lite osäker på vad som triggar oljelampan. Enligt nedanstående sprängskiss från toyodiy.com http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1996_TOYOTA_LAND+CRUISER_HDJ80L-GNMEWW_8401.3.html?hl=83520 så verkar det vara en sensor för tryck (inringad överst) och en för nivån. Jag lutar åt att lampan endast triggas av "oil level sensor" eftersom det är den enda jag pillat på när jag bytte tråg. Oljetrycket visar ju fortfarande ok i bilen, det är bara lampan som lyser. Tror ni fortfarande att oljetrycksgivaren påverkar lampan, är det inte bara nivåsensorn som påverkar den? Det hela hade varit lättare för mig att greppa om den lyst hela tiden, nu tänds den ju först efter 5-15s, ju längre bilen stått desto längre tar det för den att tändas... Edited December 16, 2011 by solk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaveN Posted December 17, 2011 Report Share Posted December 17, 2011 The 12V like mine has 2 oil warning lights. One looks like an oil can, the other is an oil can with a wavey line underneath. The straight oil can is the pressure warning and is lit by the pressure sensor on the side of the engine (which also works the gauge).The one with the wavey line underneath is the level, and is worked from the sensor on the side of the sump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solk Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 Hi DaveN, With a setup like yours, do you also have the oil pressure needle on the top left corner of your dash in addition to the two lights? The light that comes on on my car is amber and has no waves... Also, it's a 24v as you may have figured out! Regards //solk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solk Posted December 18, 2011 Author Report Share Posted December 18, 2011 I stand corrected! The light that comes on has the waves under it and it is still amber. Does the expertise here conclude that I have some trouble with the level sensor and not the pressure sensor then? If so, I feel a bit more calm about the whole thing... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaveN Posted December 29, 2011 Report Share Posted December 29, 2011 Yes, it works from the level sensor. I guess it didn't like the level going down when drained. I can't remember what it looked like when I took the sump off, unfortunately. Maybe just a simple device, I'll have a look in the book and see what it says. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.