Jump to content

Dragvikt på HZJ

kalle

Recommended Posts

Hej hej,ny här men har smygkollat lite här innan...

Jag har en HZJ78 -01a som får dra 3000 och i regbeviset är samanlagda tågvikten 5200

Håller på att undersöka om det finns mojlighet att öka dragvikterna på nått vis,tågvikten på id-plåten är 6200

Nån som sitter på ett 3500 drag till en sådan? skulle vara bra att veta vilket fabrikat i så fall.

Finns det några andra trix?

/Kalle

Hej Kalle

Jag tror det blir svårt,eftersom toyota satte gränsen där vid 1:a registrerings besiktning i sverige

På min HZJ75 sitter ett triplex drag från SIARR (www.monoflex.nu)men det har begränsning på 50mm kula

till 2000kg. För att få dra 3000kg så måste jag använda 60mm kulan.

Det har funnits ett triplexdrag som var godkänt för 3500kg på 50mm kula,men jag är osäker om det

fortfarande tillverkas.

En kompis bytte drag på sin land rover discovery för att få dra 3500kg men det krävde många telefonsamtal

och ett flertal besök på bilprovningen innan han fick det godkänt,och då är ju bilen ändå godkänd

i sverige för 3500kg. Så jag kan bara önska lycka till med projektet...

Hej Kalle,

Jag har en svensksåld HZJ78 2001 med ett drag från Kovil. Beteckningen är "LANDCRUISER 70 HTP". Med det draget har jag 3500kg släpvikt på 50-kula och 6200kg i tågvikt.

Som kuriosa kan jag också meddela att det draget funkar tillsammans med Long Ranger extratank 180L och Outback Extreme bakstötfångare. Att dessa skulle fungera tillsammans med draget gick inte att få fram info om på något sätt så det blev till att prova själv. Efter mindre modifieringar (på tillbehören och inte på draget) gick det att få till vilket var väldigt viktigt för mig eftersom jag verkligen behöver den höga dragvikten. Bakstötfångaren har uttag för Amerikanskt fyrkantsdrag och är även den godkänd för 3500kg fast inte i Sverige förståss...

/Anders