Jump to content

Olika utväxling på bakaxeln?

puffran

Recommended Posts

Hej!

Det här är mitt första inlägg här på forumet och hoppas någon har svar på mina frågor.

Diffen på bakaxeln var riktigt sliten på hiluxen jag köpte och det tog inte lång stund innan den var helt slut. Köpte då en hel bakaxel på en närliggande bildemontering. Nu när jag tagit mig för och bytt ut bakaxeln mot den "nya" skulle jag ta en provtur. Var riktigt nöjd när jag körde runt med 2wd och kunde konstatera att det irriterande vinandet bak var borta. Efter en liten stund provade jag att lägga i 4wd och till min förvåning började bilen gå helt otroligt tungt och ryckigt. Det gjorde den inte alls innan jag bytet då var det bara bakdiffen som bråkade. Kan det vara en annan utväxling på den "nya" axeln och det är det som gör att det går trögt eller kan jag ha gjort något fel vid monteringen av den nya axeln?

Tacksam för synpunkter/ Robin

Jag har en utväxling liggandes som du kan få den passar i bakaxeln (Inte för jag vet om den är rätt men då har du en till att välja på)

Jag bor 67km från luddvika i fall du vill hämta

När det gäller koll av utväxling så gör du följande

Hissa upp endast ett hjul på bakaxeln (Låt det andra hjulet stå i backen)

Lägg ur ex 4wd & växel

Rita ett sträck på hjulet & be frugan hålla koll på det sträcket (Sträcket/hjulet ska snurra exakt 2varv)

Lägg dig själv under bilen rita ett sträck på kardanen så att du har koll på hur många varv du snurrar runt den

räkna hur många varv du får snurra kardanen på två hjulvarv (2hjulvarv på grund av diffrensialen som halverar därav ett hjul i backen)

Resultatet på hur många varv du snurrat är samma som utväxling borda vara mellen 3,5 till 4,88varv beroende på utv

Sen gör du samma sak fram (Skiljer det så kan du inte köra med 4wd då riskerar du stora skador)

Har du en fungerande diffbroms (Lsd) i bekaxeln) så får du lyfta upp båda hjulen annars orkar du inte få runt kardanen (Dvs båda hjulen snurrar åt samma håll när hjulen är i luften & dom har ett stort motstånd i mellan dem (Ett hjulvarv gäller om man måste göra så)

Skickar mitt nr via pm