Jump to content

Val av svets?

Arctic fox

Recommended Posts

Funderar på att skaffa mig en svets(Mig/Mag), tips på vad jag skall välja. Kommer att använda den till roslagning på bilen så det är inga avancerade svetsarbeten. Kollat på begagnad marknaden, känns nästan som det är ny priser. Har tänkt mig använda flusstråd, någon som har koll på hur lågprismärkena fungerar.

/David

Lågpris svetsar har jag haft ett par st

Min förra var en sån här http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=351 funkade ganska bra men sålde den efter ett par år då slangpaketet sa upp sig & inte hade eu hanske då som dom har nu

I dag har jag en esab lågpris svets

Esab Origo™ Mig C280 PRO

Origo-Mig-C280liten.jpg

•Kompakt mig/mag strömkälla från Esab

•Inbyggt matarverk

•10/40 spänningssteg

•Idealisk för reparationsverkstäder, lantbruk och lättare eller medeltung produktion

•Anpassad för svetsning med 0,8 och 1,0 mm migtråd (homogen), 1,0 - 1,2 (rörtråd)

•Inställningstid för punktsvetsning

•Svetspistol - PSF™ 250 4,5 m

•Gasflaskylla med kedja

•Nätledning - 5 m med anslutningsdon

•Återledarkabel - 5 m med klämma

•Gasslang - 1,5 m med slangklämma

•Max ström vid 30% intermittens - 280 A

•Max ström vid 60% intermittens - 190 A

•Max ström vid 100% intermittens - 150 A

Den är jag välldigt nöjd med men man får se det för vad det är en lågpris svets

Därimot fungerar den här mkt bättre än den förra med den här kan man svetsa med på låga strömstyrkor å ändå orkar den bättre där än den förra på höga (Med låga strömstyrkor kan man helsvetsa 0,8mm bilplåt lätt utan att det bränner i genom.

Svetsa utan gas är nästintill omöjligt att få bra resultat med om man nu inte har svetsar för flera hundra tusen så glöm den tanken & köp gas