Jump to content

2,5 vs 3,0 D4D


soll

Recommended Posts

Har tittat lite på Hilux som en tänkbar andrabil. Är den lilla motorn på 2,5 liter och 102hk smärtsamt slö eller går det att leva med den? Klarar den omkörningar och normalt trafiktempo? 3,0 litersmotorn har jag provat både i 125 och 163 hk-konfiguration i Landcruiser och anser båda vara fullt tillräckliga.

Link to comment
Share on other sites

om man tittar på effektkurvorna så är 2,5 och 3.0 L väldigt snarlika 325 respektive 345 Nm i vridmoment (gäller 2,5L 120 hk och 3.0L 170Hk, 2.5L 144hk har mer vridmoment) men på 3liters motorn ligger maxvridet mellan 1400-3200varv medan den lilla motorn uppnår max vrid vid 2000 varv. således borde den teoretiska skillnaden främst vara att du inte behöver växla lika ofta med den större motorn. och förstås att den troligen gör 0-100 något lite lite fortare.

 

det finns en 2,5L med 144Hk och skillnaden mellan den och 3.0L är väldigt liten vad gäller effekt.

 

förbrukningsmässigt är det försumbar skillnad.

 

om du gämför med LC med samma motor så tänk på att LC har en annan växellåda och väger ett par hundra kilo mer än Hiluxen.

 

 

dock har 3.0L mycket mer utrustning som standard, farthållare acc etc

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.