soll Posted August 15, 2011 Report Share Posted August 15, 2011 Har tittat lite på Hilux som en tänkbar andrabil. Är den lilla motorn på 2,5 liter och 102hk smärtsamt slö eller går det att leva med den? Klarar den omkörningar och normalt trafiktempo? 3,0 litersmotorn har jag provat både i 125 och 163 hk-konfiguration i Landcruiser och anser båda vara fullt tillräckliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralston Posted August 16, 2011 Report Share Posted August 16, 2011 om man tittar på effektkurvorna så är 2,5 och 3.0 L väldigt snarlika 325 respektive 345 Nm i vridmoment (gäller 2,5L 120 hk och 3.0L 170Hk, 2.5L 144hk har mer vridmoment) men på 3liters motorn ligger maxvridet mellan 1400-3200varv medan den lilla motorn uppnår max vrid vid 2000 varv. således borde den teoretiska skillnaden främst vara att du inte behöver växla lika ofta med den större motorn. och förstås att den troligen gör 0-100 något lite lite fortare. det finns en 2,5L med 144Hk och skillnaden mellan den och 3.0L är väldigt liten vad gäller effekt. förbrukningsmässigt är det försumbar skillnad. om du gämför med LC med samma motor så tänk på att LC har en annan växellåda och väger ett par hundra kilo mer än Hiluxen. dock har 3.0L mycket mer utrustning som standard, farthållare acc etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted August 17, 2011 Author Report Share Posted August 17, 2011 Tack! En annan tänkbar fördel för Hiluxen är att den går att köra 2wd på landsväg vilket gör den mer lättdriven. Med chip och avgas borde man kunna närma sig 120-130hk vilket kanske räcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.