sniper Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 Har precis köpt en HDJ 80 men när jag provkörde den tyckte jag att jag märkte ett ljud när jag körde. Sades att det var automaten som skall låta så men jag är tveksam. Kollade med en mekaniker och han trodde att det var turbinen i växellådan. Kollade snabbt med en annan idag men han var ej säker. Turbinen eller lammelerna. Ljudet låter skärande och uppkommer inte när bilen är kall utan när den blivit varm. Det är ej konstant utan kommer vid belastning. Rakt på väg inga problem men en uppförsbacke så kommer det. Är ej själv säker men jag är nog innne på att det är kopplingen. Nästa fråga blir då- Är kopplingen svår att byta och är det någon som kanske har en verkstadshandbok isåfall. Mvh Donny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toyota Posted September 4, 2010 Report Share Posted September 4, 2010 En automat har ingen koppling. Kolla alla knutkors sådana saker kan ge konstiga ljud. Men visst kan det vara fel på en automat med börja med att lukta på oljan lucktar den bränt så är det inte så bra. Oavsett byt oljan & filter i automaten det kan lösa vissa problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 En automat har ingen koppling. Kolla alla knutkors sådana saker kan ge konstiga ljud. Men visst kan det vara fel på en automat med börja med att lukta på oljan lucktar den bränt så är det inte så bra. Oavsett byt oljan & filter i automaten det kan lösa vissa problem Skall kolla med oljebyte till att börja med Sen får vi väl söka vidare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oskar Posted January 29, 2011 Report Share Posted January 29, 2011 klart en automatlåda har en koppling, flera stycken dessutom! det är flerskiviga lamellkopplingar i oljebad som styrs hydrauliskt och ansätter/bromsar upp olika delar av planetväxlarna. i det här fallet tror jag dock mer på problem med turbinen, närmare bestämt statorns frihjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper Posted January 30, 2011 Author Report Share Posted January 30, 2011 Problemet löstes men jag har tyvärr inte uppdaterat mig här. Det var en bult som var av och en lös mutter mellan grenrör och turbo (har jag för mig han sade). Mekaren blev själv mycket fundersam när han provkörde bilen och innan de konstaterade vad som var fel så var de helt inne på växellådan och då troligen planetväxel eller statorn. Nu är det fixat och när den stod upplyft så kom det förbi en kille som hade haft en hdj bärgare med samma problem. Jag tackar Mats Skarped på SBVAB Yddinge autocenter för snabbt fixande och bra bemötande. Mvh Donny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts