Jump to content

Frågor om byte mellan 4x4 och tvåhjulsdrift


Recommended Posts

Min LJ70 importerades 2006 från Tyskland och har tyskspråkig manual. Lite knepigt med översättningen här och var :)

Bilen har frihjulsnav med manuell reglering samt en grön H4-elektrisk switch till vänster om ratten.

Jag funderar på om man med knappen kan stänga av fyrhjulsdriften inifrån kupén?

Eller har den någon annan funktion kopplat till 4x4 låg-växeln?

 

Bilen har ej diffspärrskontrollvred till höger om ratten.

Innebär det då att bilen har så kallade lamell-diffar?

 

Lite grumligt alltihop såhär i början... ;)

Link to comment
Share on other sites

Min LJ70 importerades 2006 från Tyskland och har tyskspråkig manual. Lite knepigt med översättningen här och var :roll:

Bilen har frihjulsnav med manuell reglering samt en grön H4-elektrisk switch till vänster om ratten.

Jag funderar på om man med knappen kan stänga av fyrhjulsdriften inifrån kupén?

Eller har den någon annan funktion kopplat till 4x4 låg-växeln?

 

Bilen har ej diffspärrskontrollvred till höger om ratten.

Innebär det då att bilen har så kallade lamell-diffar?

 

Lite grumligt alltihop såhär i början... ;)

Med frihjulsnaven kopplar du ur framhjulsdriften permanent, men väljer du att inte slå av dem så kan du fortfarande få tvåhjulsdrift om du väljer 2H på spaken.

H4 är hög fyrhjulsdrift, inga lågväxlar alltså.

Vill du ha fyrhjulsdrift så MÅSTE frihjulsnaven vara "på" innan du börjar veva med spaken.

 

Lamelldiff är vanligast (vet inte om det finns tomma hus dock, dvs utan spärr eller lamell), dock brukar den fungera sisådär. Byta olja rekomenderas.

Du kommer "aldrig" få samma typ av effektivitet med en lamelldiff som med en spärr då lamelldiffen inte bromsar det andra hjulet förrän ett av dem börjar spinna.

 

När jag har köpt min kzj70 så kommer jag kasta in en spärr i bakaxeln och kanske en lamell fram.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min bil har switch/spak-utförandet av kraftöverföringsreglering.

Det finns alltså en grön elektrisk switch "H4" till vänster om ratten samt på spaken står det endast:

H - N - L4. Jag misstänker att du har varianten med endast spakreglering där det på spaken

bör stå H2 - H4 - N - L4.

Hur gör man på min bil för att byta mellan H4 och H2 utan att springa ut och vrida på naven?

Är det bara att trycka på knappen under färd?

Link to comment
Share on other sites

Min bil har switch/spak-utförandet av kraftöverföringsreglering.

Det finns alltså en grön elektrisk switch "H4" till vänster om ratten samt på spaken står det endast:

H - N - L4. Jag misstänker att du har varianten med endast spakreglering där det på spaken

bör stå H2 - H4 - N - L4.

Hur gör man på min bil för att byta mellan H4 och H2 utan att springa ut och vrida på naven?

Är det bara att trycka på knappen under färd?

Att växla från H2 till H4 och vice versa kan man göra upp till en viss hastighet (med naven på), men hur högt, det vet jag icke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.