Gå till innehåll

Vad är en EXPEDITION?

Björn Björlin

Rekommendera Poster

Jag har en liten fråga, jag undrar hur ni skulle förklara vad en expedition är/innebär? Vad måste den innehålla, resmål etc?

Jag var ju i Norge för några år sedan och jag tycker inte det räknas som expedition då det är så nära, men min fru menade att en expedition är väl när man åker iväg på en resa och endast klarar sig med det man har i bilen.

Jag blev lite konfunderad, hur är det egentligen??

Vi kollade på Wikipedia och där stod det följande:

* Expedition kan vara ett kontor, där saker och ting expedieras. Gäller vanligtvis offentlig verksamhet, såsom Församlingsexpedition, bilprovning eller dylikt. Expedition kallas också åtgärden att sända ut en handling från ett sådant kontor.

* En expedition är en organiserad, "avsänd" forskningsresa, även om forskningen inte behöver vara vetenskaplig utan lika gärna kan gälla en utforskning av naturen eller den egna förmågan. Resan kan omfatta fartyg och stödfunktioner längs vägen, och gå till världens ände, eller varför inte en rymdexpedition (se särskilt expeditionerna till ISS), men kan också ske helt med egen kraft och inte med hjälp av maskiner och vara riktad till närmaste ö.

PS. Jag antar att det inte är den översta punkten ni tänker på :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fru har rätt med stöd av Wikipedia.

Inom SWES har vi ytterligare definierat det genom att man företar en resa till, och på ett sätt, som normalt inga turistresor går till. Helst skall resan (med bil, båt, vandring, hundsläde m.m.) ha ett syfte (kultur, sociala och vetenskapligt). SWES brukar dela upp resandet i "långresa" (t.ex. den vi gjorde till Sahara förra året) eller en "expedition" som t.ex. SWES gjorde till Kolahalvön med uppdrag från UD och Barentsrådet för att se på en framtida utveckling av regionen ur socialt och kulturellt perspektiv.

Men generellt kan man säga att Wikipedia's och din fru's definition är den riktiga.

Länk till kommentar

I högsta grad. Men SWES är en intresseförening och handlar mycket om hur pass aktiva medlemmarna.

Ibland är det full rulle då en del skall ut på resor. Hittills ansvarar jag för hemsidan och under den senaste tiden har jag helt enkelt inte haft tid att fylla på. Många resor/expeditioner sedan dess har dock gjorts, men som tyvärr inte redovisats på hemsidan. Hittills har också mycket handlat om "bilexpeditioner" men jag vet att mycket annat kommer att hända framöver (med bl.a. fartyg och hundslädar). Dock är det så att det hänger mycket på att medlemmarna skickar in bilder och berättelser för att hemsidan skall förbli intressant.

Vi får väl hoppas på bättring framöver.

Senaste uppdateringen var dock 2009-12-16.

Länk till kommentar