Gå till innehåll

Rattlås LC120 -03


Rekommendera Poster

I dag inträffade ett litet fenomen vid start, vrider nyckeln till startmotorläge men det enda som händer är att alla kontrollampor lyser vrider då tillbaka till O-läge och alla lampor lyser fortfarande i off läge När man vrider nyckeln mellan tex radioläge till tändläge finns inte något motstånd som man normalt känner. Sagt o gjort bort med plasten under panelen monterar sedan bort el-delen på t-låset o testar med en mejsel nu går det att stänga av och starta så där var det inte fel. Sedan funderar man lite och vrider lite på ratten och KLICK rattlås i....... jaha nu hände detta hemma utanför garaget utan någon som helst "förvarning" trots allt bra ställe att bli parkerad på.

Ska anfalla ratt låset i morgon .Jag är nästan säker på att jag får beställa reservdelsnummer 45280-60560 =jag kallar det rattlåskista. Någon annan som fått liknande överaskning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättningen av rattlåsproblemet blev att det beställdes ett nytt för 2300sek pga av ett materialbrott se bifogade bilder (jag har skurit upp det för att se hur det är konstruerat) Man kan tydligt se ett gjutfel (luftblåsa) i brottytan på axeln. Troligtvis så går den av när man startar eller stänger av bilen men efter att studerat låset närmare så ser man att om pinnen med kammar brister under färd då aktiveras rattlåset, sedan kan man med egen fantasi tänka sig vad som kan hända. Nu kanske någon tycker att man måste acceptera att vissa komponenter går sönder på en gammal bil det gör jag oxå men inte en sådan sak som att rattlås kan aktiveras under färd. Den lokala Toyotahandlaren har taget del av detta material och vidarebefodrat det till Toyota. Om man söker lite på amerikanska sidor så får man får man några "träffar" på liknande problem där Toyota återkallat olika modeller och där finns Landcruisern inkluderad. Det fanns några beg. på bildelsbasen.se o laga.se men jag valde bort dessa när jag såg vad som hänt.

post-1094-062823800 1297284927_thumb.jpg

post-1094-056641300 1297285005_thumb.jpg

post-1094-067365400 1297285081_thumb.jpg

post-1094-020492200 1297285148_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.