Gå till innehåll

Rapport om kylarbyte LC 90 Prado och varför

Dan

Rekommendera Poster

Bytte kylare i förebyggande syfte. Kanske overkill, kanske inte. Det var alltså för att undvika att kylarvätska läcker in i den inbyggda ATF-kylaren och vidare in i automatlådan. Googla ”pink milkshake”. Det har rapporterats hända redan på dussinet år gamla 90 och min är snart tjugo. Och resultatet av det kan bli jobbigt och/eller dyrt.

Nissins kylare SEK2200 från RoughTrax, kylarvätska 500, och arbetet inkl återfyllning, ca 2 timmar.

Frågor? 😀

• Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Ska göra det jag med såfort RoughTrax öppnat webshoppen igen (stängd pga. influensan).

Tre små frågor:

1) varifrån köpte du nya slangar, eller återanvände du; 

2) använde du medföljande lock eller köpte/återanvände du originallocket från toyota; och

3) sprang du på något särskilt trixigt, som inte nämns i manualen?

Länk till kommentar

Slangarna såg ok ut och återanvändes. Två slangklammer byttes. Två av sju bultar för undermotorskyddsplåten var runddragna och fick borras ur. Inget av detta fanns på lager hos den lokala Toyota och kunde inte beställas från det nedstängda huvudlagret i Holland.

Passningen var nästan perfekt på utbytesdelen. Tog bort två av sex små ”gummibrickor” så kylen inte skulle sitta onödigt tajt bara.

Jag använde nya locket men behöll det ursprungliga utifall att.

• Like 3
Länk till kommentar

12 timmar sedan, Dan säger:

Slangarna såg ok ut och återanvändes. Två slangklammer byttes. Två av sju bultar för undermotorskyddsplåten var runddragna och fick borras ur. Inget av detta fanns på lager hos den lokala Toyota och kunde inte beställas från det nedstängda huvudlagret i Holland.

Passningen var nästan perfekt på utbytesdelen. Tog bort två av sex små ”gummibrickor” så kylen inte skulle sitta onödigt tajt bara.

Jag använde nya locket men behöll det ursprungliga utifall att.

Tack för info! Det låter ju som det gick riktigt bra. Får förska hålla mig tills RoughTRax öppnar igen den 25e.

Ja de där hasplåtarna... 

Länk till kommentar

• 1 year later...