Gå till innehåll

Nu finns det LC Proffs runt Stockholm

Peder

Rekommendera Poster

Nu har Trendab Motorsport växlat upp rejält.

Förutom att bygga motorer och drivlinor till Sveriges bästa tävlingsteam är de duktiga på terrängfordon (inräknat lättare bilar såsom Land Cruiser). De mappar moderna Toyota-dieslar, bygger drivlinor som håller, utveckling av fjädersystem, karossförstärkning, inredningar m.m. De servar också Land Cruiser (äldre som nya). Kan lova att de kan mer om bilarna än vad Toyota själva kan ;)

Trendab Industry jobbar just med terrängfordon (allt från bandvagnar till lättare terrängbilar). Gör även komplicerade diagnoser på nyare LC och HiLux, hjulinställningar samt chassi-geometri.

Deras hemsida är http://www.trendab.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mappar moderna Toyota-dieslar, bygger drivlinor som håller, utveckling av fjädersystem, karossförstärkning, inredningar m.m.

Coolt! Låter intressant

Behövs ett standalone styrsystem eller mappar ni om original styrsystem? Vilka applikationer har mappats hittills och vad har resultatet varit?

Länk till kommentar

Vad jag förstår så mappar de i originalapplikationen. Ska du ha riktigt höga effekter så blir det som du kallar stand-alone (men då krävs modifiering av turbo, intercooler, insprutning, avgas, kammar m.m.).

Senast kramade de ur en Audi S2 2,2 liters 5-cyl (bensin) till 1200 hk. Men jag tror inte det är detta du är ute efter.

Modifiering av Toyota's original programvara är ju inte rocket science precis.

Något högre effekt men framför allt förbättrat vrid samt lägre bränsleförbrukning är ju oftast vad vi eftersträvar. Vissa bilar kräver modifiering av programvara för att klara höga höjder - typ Afghanistan m.m. Men dit ska du väl inte?

När det gäller bandvagnarna så har man utvecklat helt ny programvara för de nya Ford-motorerna. Alla dessa gjordes med uppdrag från Svenska Kraftnät.

För Toyota och stand-alone använder de NIRA-system. De har ju programmerat flertalet diesel tävlingsbilar (rally och bana) men de använder då oftast NIRA. http://www.nira.se

Redigerad av Peder
Länk till kommentar

OK. Det är ju toppen om de kan mappa orignal styrsystem. Jag har fått för mig att Toyotas styrsystem anses svårt att knäcka och att det inte är så många i Europa som mappar dem. Det brukar mest handla om tuningboxar. I Thailand plockar de ut ofantliga effekter ur Toyota (och andra) dieslar men jag är osäker på ifall de kör med original styrsystem och någon form av programmerbar piggy-back ecu eller stand-alone.

Nira är verkligen ballt och extra kul att det är svenskt . De var väl först med stand-alone för dieselmotorer.

Länk till kommentar

Nira är riktigt bra. Men i slutändan handlar det om vem som sitter och programmerar enheterna ;)

En annan riktigt stor fördel är att du kan få realtime info om hur din motor presterar och mår genom att koppla en "dum" multi-function display i bilen :)

Länk till kommentar