Gå till innehåll

AC:n tappar gastrycket orimligt fort men inget läckage kan identifieras...

Rekommendera Poster

Jag har haft min LC120 HG -07 i 3,5 år och fyllde på gas för tre år sedan men man hittade då inget läckage eller förklaring till felet.

I sommar upplevde jag åter dålig kylning och hakade på ett erbjudande från CarCon att gratis funktionskontrollera AC:n. De konstaterade ett lågt tryck, trycksatte systemet och sökte med UV-ljus(?) men hittade inget läckage, men fyllde gärna på systemet... Det hanns dock inte med innan avfärd på semester och då sa han att med det nu trycksatta systemet triggade kompressorns tillslag men att med det låga gasinnehållet riskerade kompressorn för dålig smörjorna och skulle därför absolut inte nyttjas innan påfyllning (och det har jag fått ångra denna rekordvarma sommar i norra Sverige).

Jag ska givetvis fylla på gasen men undrar om någon har ett tips om var gasen kan läcka ut utan att det upptäcks med UV-tekniken?

CarCon uppgav att man brukar behöva fylla på AC-system ca var 4:e år, men vi har en Audi A2 -00 som aldrig har behövt fylla AC:n och bekanta jag pratat med känner inte heller igen sig i denna frekvens. Vad är er erfarenhet av LC120?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You've got a leak, and it's usually the pipework on these. They need to look a bit harder for the dye, although it doesn't always come out, and/or use other methods like a detector tool and high pressure nitrogen.

Air conditioning should rarely need recharging, only when there's a leak or it's pretty old, by which time it's probably also got a leak.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Min AC på LC120 slutade fungera och hustrun var in på AC verkstaden för felsökning. Fick en offert på att byta condensor och bägge rören till bakre Ac:n totalt 25 tkr. Tyckte det var konstigt att "allt gick sönder samtidigt". Köpte kit från Enviro-safe med smörjmedel för kompressor och läcktätning och påfyllnad. Har nu haft fungerande AC i 14 dagar och det kostade under tusenlappen. Kanske värt att prova ?

Länk till kommentar

Köpte också ett kit från Enviro-safe och fick igång ac'n på 80:an , tyvärr gjordes detta efter att den värsta värmen hade gått över men det har varit svalt o skönt i bilen i drygt en veckas tid nu .

Har lokaliserat min läcka till en O-ring som skall bytas så snart som ac'n slutar att fungera igen .

http://www.envirosafe.se

/Mecki

Länk till kommentar

• 1 month later...

Har en 120 D4D som nu gått ca 25000 mil. Vid 8000 mil fick jag problem med att kylan försvann. Garantin gällde ju fortfarande men Toyota Helsingborg hittade inget fel trots att dom hade bilen hela dagen, ACC´n fylldes. Efter en vecka var det status quo. Dom fann inget nu heller men fyllde på. Efter 4 veckor utan ACC skällde jag ut dom. Garantin har gått ut, sa dom - felsökningen kostade 3800kr. Inget fel men dom kunde byta rören för blygsamma 25000kr...

Fick tips av en annan LC-ägare att det fanns en gubbe i skogen som kunde AC. Hittade felet efter 12 min, svetsade i en bit rör och jag kunde lämna efter ca en timma. Det kostade 1800kr plus 600kr för fyllning. Vanligt fel, sa gubben med verkstan som inte ens hade lift eller smörjgrop.

Aldrig mer Toyota Helsingborg!

:mad:

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Nu åter efter en tids frånvaro.

Problemet för mig, förutom att jag har ett läckage som inte AC-verkstaden hittar, är att kompressorn sedan i somras låter som ett tröskverk och sannolikt är på väg att rasa. Kanske som en följd av att kompressorn trots avstängd AC denna historiskt varma juli någon gång har gått torr pga för lite smörjande kylmedia.

Eller går den att rädda?

Länk till kommentar