Gå till innehåll

Vad tål en Hilux D-4D egentligen, realistiskt?

seww

Rekommendera Poster

Jag har ju som sagt "råkat" köpa en 2010 Hilux för ett par veckor sen, supernöjd!

Men jag undrar då om den tål lika mycket i verkligheten som man säger?

Menar, dieselmotorer är ju kända som att de kan gå på allt, ta t ex LC:n som LKAB ägt/äger som gått 100k mil eller nåt, den ska de ha tankat i glykol och gud vet vad i tanken, och den bara går och går.

Är detta realistiskt?

Kan man tanka biodiesel i en 3,0l D-4D utan att vara rädd? Utan ändringar?

Vad mer kan köra på utan att totalförstöra motorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare common-rail-dieslar med piezo-spridare, egr och partikelfilter är långt ifrån forna tiders dieslar som gick på i stort sett vad som helst som går att bränna. Själv skulle jag inte hälla B100, villaolja, servoolja, 2-taktolja eller annat som folk håller på med på gamla dieslar.

Inget bra svar kanske. Hör dig för med diesel-expert innan du testar och montera ett extra bränslefilter med vattenseparator http://www.pradopoint.com/showthread.php?20216-Caterpillar-Water-Separator-The-Full-Story

Länk till kommentar

Enklast är att konsultera:

Se gärna samtliga avsnitt för att få en helhet.

//P

Jo det här är ju välkänt för Hilux :)

Men skulle en 2010 hålla lika bra? Intressant skulle det vara minst sagt...

Länk till kommentar

Nyare common-rail-dieslar med piezo-spridare, egr och partikelfilter är långt ifrån forna tiders dieslar som gick på i stort sett vad som helst som går att bränna. Själv skulle jag inte hälla B100, villaolja, servoolja, 2-taktolja eller annat som folk håller på med på gamla dieslar.

Inget bra svar kanske. Hör dig för med diesel-expert innan du testar och montera ett extra bränslefilter med vattenseparator http://www.pradopoint.com/showthread.php?20216-Caterpillar-Water-Separator-The-Full-Story

Intressant läsning.

Dock mer avancerad än jag tänkte med tråden.

Jag har ingen tanke på att prova nåt konstigt bränsle i min fina Hilux, men det vore kul att vet begränsningarna.

Länk till kommentar

Du skall köra på det bränsle som tillverkaren rekommenderar. I Europa så är ju dieseln utblandad med bio. Så det går bra och motorn är anpassad för detta. Kör du på bränsle som har högre del utblandning kan du förstöra tätningar och packningar i systemet.

Problemet med eurodieseln är att den är mycket torr. Blanda gärna litet 2-taktsolja i tanken så får du bättre smörjning av bränslesystemet och kolvar. Behövs endast bara en kapsyl per full tank.

Kör du i länder med riktig diesel (Gasoil) så fungerar det bra. Däremot skall du inte köra på diesel med för hög svavelhalt då detta ställer till problem för en modern dieselmotor av common-rail typ.

Länk till kommentar

Beror på att bränslet är uppblandat med olika biobränslen (typ raps m.m.). Så snart det blir vatten i bränslet (vilket alltid sker med kondens) så sätter det fart på en massa bakterier som i sin tur resulterar i vissa former av svampbildningar. Skall du förvara bilen under en längre period är det lämpligt att tanken är helt full med bränsle, eller att du tömmer den helt. Risk för kondens blir mindre om tanken är full.

Länk till kommentar

Jag är långt ifrån någon expert men baserat på det jag läst och hört från folk som jobbar med dieselmotorer hävdar jag bestämt att 2-taktsolja i en common rail diesel med partikelfilter är direkt olämpligt. Men jag blir gärna överbevisad:-) Var kan jag läsa om de positiva effekterna av 2-taktsolja som tillsats i bränslet till moderna dieslar?

Här är några trådar där ämnet diskuteras

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=78881&sida=1

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=18295

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=273390

Länk till kommentar

Jag pratar om en kapsyl till ca 80-90 liter euro-diesel. Försvinnande lite som förbränns till 100% men som smörjer cylinderväggarna och insprutning. Har använt det privat i mina bilar.

Länk till kommentar

Du skall köra på det bränsle som tillverkaren rekommenderar. I Europa så är ju dieseln utblandad med bio. Så det går bra och motorn är anpassad för detta. Kör du på bränsle som har högre del utblandning kan du förstöra tätningar och packningar i systemet.

Problemet med eurodieseln är att den är mycket torr. Blanda gärna litet 2-taktsolja i tanken så får du bättre smörjning av bränslesystemet och kolvar. Behövs endast bara en kapsyl per full tank.

Kör du i länder med riktig diesel (Gasoil) så fungerar det bra. Däremot skall du inte köra på diesel med för hög svavelhalt då detta ställer till problem för en modern dieselmotor av common-rail typ.

Självklart kommer jag aldrig tanka något annat än diesel i bilen, men det är alltid intressant att veta.

Just med tanke på vad du skriver, om man är i andra länder som kanske inte har samma krav på bränslet som vi i Sverige har.

Länk till kommentar