Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag har nog en transferlåda med crawler kit i min HJ60 och skulle behöva byta till en vanlig utväxling. Det känns lättare att byta hela lådan än att byta alla drev så jag undrar om nån vill byta eller har en vanlig att sälja.

Link to post
Share on other sites

Det är inte så mycket drev och prylar i en fördelningslåda.

Det är rätt lätt att byta utväxling om du får tag på nya drev. 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, MFI9 säger:

Det är inte så mycket drev och prylar i en fördelningslåda.

Det är rätt lätt att byta utväxling om du får tag på nya drev. 

Ja, har fått kontakt med en som eventuellt vill byta.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Då fortsätter jag på denna tråd. Jag har nu kollat och jag har 4.10-utväxling i diffarna vilket förklarar iallafall en del av varför den är så högvarvig(kanske allt). Måste man byta kronhjul också om man byter pinion eller kan man sätta dit en 9-kuggare mot samma kronhjul?

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Stefan_P säger:

Då fortsätter jag på denna tråd. Jag har nu kollat och jag har 4.10-utväxling i diffarna vilket förklarar iallafall en del av varför den är så högvarvig(kanske allt). Måste man byta kronhjul också om man byter pinion eller kan man sätta dit en 9-kuggare mot samma kronhjul?

I utväxlingar för fram-och bakaxlar är alltid kronhjul och pinjong slipade tillsammans och byts som en enhet. 

Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan, MFI9 säger:

I utväxlingar för fram-och bakaxlar är alltid kronhjul och pinjong slipade tillsammans och byts som en enhet. 

Ja, tänkte det. 

Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan, Stefan_P säger:

Jag har ju arb diffspärr. Spelar det nån roll och hur svårt är det att byta kronhjul och pinjon? Kan man göra det under bilen eller måste axeln av?

Spärrar spelar ingen större roll, även om det blir någon mer detalj att hantera. Du kan låta axelhusen sitta kvar, drivaxlarna måste ut så bilen får stå på pallbockar. Du måste plocka ut klumparna (diffarna) och sen kan du göra själva bytet på en bänk. Du behöver märkfärg, momentnyckel samt indikatorklocka. Och naturligtvis normala verktyg som spärrskaftsats, ring nycklar mm. Rekommenderar varmt att du byter lager och packboxar när du ändå är inne och rotar. 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, MFI9 säger:

Spärrar spelar ingen större roll, även om det blir någon mer detalj att hantera. Du kan låta axelhusen sitta kvar, drivaxlarna måste ut så bilen får stå på pallbockar. Du måste plocka ut klumparna (diffarna) och sen kan du göra själva bytet på en bänk. Du behöver märkfärg, momentnyckel samt indikatorklocka. Och naturligtvis normala verktyg som spärrskaftsats, ring nycklar mm. Rekommenderar varmt att du byter lager och packboxar när du ändå är inne och rotar. 

Det låter som i allafall ett steg över min kunskapsnivå. Jag måste ställa in backlashen på kronhjulet menar du? Skillnaden mellan 4.10 och 3.73 är 10% och min verkar vara lägre växlad än så från original, tror dom ändrat i transfern också.

Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan, Stefan_P säger:

Det låter som i allafall ett steg över min kunskapsnivå. Jag måste ställa in backlashen på kronhjulet menar du? Skillnaden mellan 4.10 och 3.73 är 10% och min verkar vara lägre växlad än så från original, tror dom ändrat i transfern också.

Det är inte svårt, men det kräver renlighet, presition och god verktygs- och verkstadsvana. Är nog bra om du varit med när någon annan gjort det innan du börjar pilla i dina egna diffar själv. 

 

Lyft upp bakaxeln och vrid på kardan, märk med vanlig krita så du har bra koll på hur många varv du vrider, så får du exakt koll på utväxlingen. Räkna hur många varv du behöver vrida kardan för att hjulen skall rotera ett varv. Tänk på att båda hjulen (på samma axel) måste rotera tillsammans, annars blir det fel. Kan hända att en sida går tyngre pga anläggande broms och då kommer det inte att bli rätt. Behöver du hjälp får du gärna titta förbi, jag har dessvärre inte möjlighet att hjälpa dig med byte av utväxling men kan kanske bistå på annat sätt. 

Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, MFI9 säger:

Det är inte svårt, men det kräver renlighet, presition och god verktygs- och verkstadsvana. Är nog bra om du varit med när någon annan gjort det innan du börjar pilla i dina egna diffar själv. 

 

Lyft upp bakaxeln och vrid på kardan, märk med vanlig krita så du har bra koll på hur många varv du vrider, så får du exakt koll på utväxlingen. Räkna hur många varv du behöver vrida kardan för att hjulen skall rotera ett varv. Tänk på att båda hjulen (på samma axel) måste rotera tillsammans, annars blir det fel. Kan hända att en sida går tyngre pga anläggande broms och då kommer det inte att bli rätt. Behöver du hjälp får du gärna titta förbi, jag har dessvärre inte möjlighet att hjälpa dig med byte av utväxling men kan kanske bistå på annat sätt. 

Utväxlingen har jag nog fått rätt. Har fått reda på att det går bra att bara snurra på ett hjul och sen dubbla antalet varv man räknar, kardanen snurrarede 20,5 varv på 10 däckvarv, dubbla det blir 41, delat på 10= 4,10. Jo, jag får nog hitta nån som kan hjälpa mig

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.