Jump to content

Recommended Posts

Hej

Nybliven ägare av en LC 150, kommer från en c-klass och det enda ordentliga skillnaden är som man slås av är ljudsystemet, detta till trots att min LC har högsta nivån i stereoväg.

LCn låter ju som en gammal philipsradio man skruvat isär och sedan tryckt in i bilen jämfört mot mercan.

Dörrhögtalarna fram verkar ju endast spela bas tex, det får allt mellanregister att låta som det kommer från mittkonsollen i princip. 
Är det något som bytt ut något för att få det bättre, svårt att sätta fingret på vad det är. Kan ju vara att huvudenheten helt enkelt är skit :) Däremot så tycker jag oftast högtalarelementen brukar snålas på. 

Förväntar mig ingen symfonikorkester men bättre än så här måste det gå att få..

Edited by Robert Gladh

Det är inte lätt att veta om du har sämre ljud än normalt eller om du har högre krav än normalt. Eller något däremellan.😄
Smartast är väl att jämföra med en annan likadan bil som första åtgärd.

• Like 1

Min LC 150 2016 har nog lika stereo som omnämnts ovan. Ja, den är ingen höjdare - men den fungerar, precis som det mesta i en Toyota  :-) 

Tidigare bilar genom åren har haft helt andra stereosystem, där en av dessa hade en factory original Mark Levinson för 150kkr. Klart det inte går att jämföra...  Nu minns jag istället tiden med den tidigare bilens fantastiska stereo, medan jag i dagsläget gläds åt andra fördelar med detta fordon  ;-) 

Jag har sett att många uppgraderar högtalarna till märkeshögtalare med riktiga magnetspolar...  Det finns färdiga plug'n play som bara är att koppla in.

Om jag fattat saken rätt finns det minst två versioner av ljudsystemet 2016.  Min har en ljudanläggning som kallas JBL. Den har en demo-mode som berättar hur fantastiskt dess ljud är. Vad gäller andra årsmodeller och skillnader mellan olika år har jag inte koll på.

Uppgradering av ljudet är alltid intressant. Har man sagt "A" kommer frågan om "B"...😉 Var hittar man info om dessa plug´n play högtalare tro?

6 timmar sedan, Mr.O säger:

Om jag fattat saken rätt finns det minst två versioner av ljudsystemet 2016.  Min har en ljudanläggning som kallas JBL. Den har en demo-mode som berättar hur fantastiskt dess ljud är. Vad gäller andra årsmodeller och skillnader mellan olika år har jag inte koll på.

Uppgradering av ljudet är alltid intressant. Har man sagt "A" kommer frågan om "B"...😉 Var hittar man info om dessa plug´n play högtalare tro?

I Sverige fanns det kanske två system. I utlandet betydligt fler, om man då räknar in GX460 och deras Mark Levinson system etc   :-)

Vad jag sett i olika filmer (YT) har de flesta kombinerat egna omvandlare, förstärkare och högtalare. Vissa har övergått fr 6x9 till runda 6.5" pga prisskillnader osv. Några videos har hänvisat till plug'n play-lösningar. Har dock ingen direkt länk då det var länge sedan jag kollade. Det finns även kabeldragningsdiagram och specar över vad/vad olika saker sitter original, och vilka impedanser etc högtalarna har. Du får nog googla runt lite.

Här är en länk till en sida där en snubbe byter ut sina högtalare och även förbättrar ljudisoleringen i dörrar etc (ngt äldre bil - men samma princip). Skippa stereon som ligger först - scrolla ner...

https://www.pradopoint.com.au/forum/-150-series-discussion-the-2010-prado/modifications-150-series/28241-audio-upgrade 

För egen del kommer jag nog ändå nu framöver att lämna in bilen till en firma som får bygga ngt passande med bra ljudkvalitet.