Gå till innehåll

Kärvande transferlåda


Rekommendera Poster

5 minuter sedan, JanneJ säger:

GL4 och GL5 är hypoidolja, skillnaden mellan dem är att det är mera EP tillsatser (EP= extra pressure) i GL5 än vad det är i GL4.  ALLA hypoidoljor är GL4/GL5...

Ok, men jag har ju fått reda på att det absolut inte ska vara hypoidolja i växellådan och transfern. Det står i manualen att det ska vara hypoid i diffarna, men står inte nåt om hypoid till växellådorna. Då kan jag alltså använda den jag köpt på biltema?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Stefan_P säger:

Ok, men jag har ju fått reda på att det absolut inte ska vara hypoidolja i växellådan och transfern. Det står i manualen att det ska vara hypoid i diffarna, men står inte nåt om hypoid till växellådorna. Då kan jag alltså använda den jag köpt på biltema?

Inte ens teknikern på swedol kunde klämma ur sig att alla GL4 o 5 är hypoid, jag tackar för denna info och jag tyckte det var konstigt att biltema inte hade GL4-5 som inte var hypoid :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Stefan_P säger:

Inte ens teknikern på swedol kunde klämma ur sig att alla GL4 o 5 är hypoid, jag tackar för denna info och jag tyckte det var konstigt att biltema inte hade GL4-5 som inte var hypoid :)

Helt rätt är det nästan. 

Alla Hypiodoljor klassar in i GL4/GL5.

men det finns oljor som inte är hypoid med klassning GL4 eller GL5. Till exempel den oljan jag hittade på Mekonomens webbsida 

Screenshot_20210621-214205_Samsung Internet.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, traktorn säger:

Helt rätt är det nästan. 

Alla Hypiodoljor klassar in i GL4/GL5.

men det finns oljor som inte är hypoid med klassning GL4 eller GL5. Till exempel den oljan jag hittade på Mekonomens webbsida 

Screenshot_20210621-214205_Samsung Internet.jpg

Ajdå, då trillade jag ner på ruta 1 igen :). Då kan det vara så iallafall att jag inte kan använda hypoidolja, detta var besvärligare än jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vehicle: Toyota Land Cruiser (HJ-60, -61, -70 series)
Engine model: 2H, 4.0L inline-6 cylinder diesel-engine
Engine model: 12H-T, 4.0L inline-6 cylinder turbo diesel-engine
Fuel type: 40 cetane number, 90L
Engine oil, 2H: API CC, 10.7L (with oil filter change)
Engine oil, 12H-T: API CD, 10.7L (with oil filter change)
Coolant, HJ-60, -61: Ethylene-glycol based, 15.4L
Coolant, HJ-70: Ethylene-glycol based, 14.2L
Manual transmission (model H55F): API GL-4 or GL-5, SAE 90, 4.9L

Vehicle: Toyota Land Cruiser (FJ-60, -73, -75 series; BJ-60, -73, -75 series; HJ60, -75 series)
Transmission, manual (H41): API GL-4 or GL-5, 3.5L
Transmission, manual (H55): API GL-4 or GL-5, 4.9L
Transmission, automatic (A440F): ATF Dexron II, 15L (dry fill) or 5L (drain & refill)
Transfer case (with H41 or H55F): API GL-4 or GL-5, SAE 90, 2.2L
Transfer case (with A440F): API GL-4 or GL-5, SAE 90, 2.1L
Differential, front: API GL-5 hypoid gear oil, SAE 80w90, 3.0L
Differential, rear: API GL-5 hypoid gear oil, SAE 80w90, 2.5L (use LSD oil for LSDs)
Power take-off: API GL-4 or GL-5, SAE 90, 0.5L
Winch, mechanical: API GL-4, SAE 90, 0.3L
Winch, electrical: ATF type F, 2L
Steering gear housing: API GL-4, SAE 90, 0.63L
Power steering: ATF Dexron or Dexron-II, 0.81L (total) or 0.390L (tank only)
Steering knuckle: Molybdenum-disulfide lithium-base, NLGI-2
Steering link ends: Molybdenum-disulfide lithium-base, NLGI-2
Wheel bearing grease: Lithium-base multi-purpose, NLGI-2
Propeller shaft: Lithium-base multi-purpose, NLGI-2
Brake fluid: SAE F1703 or DOT-3

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Stefan_P säger:

Ajdå, då trillade jag ner på ruta 1 igen :). Då kan det vara så iallafall att jag inte kan använda hypoidolja, detta var besvärligare än jag trodde.

Du ska undvika hypiodolja i växellådan,  men Mekonomen har rätt olja till växellådan.  Sen häller du hypoid i fram och bakaxelns diffklumpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, traktorn säger:

Du ska undvika hypiodolja i växellådan,  men Mekonomen har rätt olja till växellådan.  Sen häller du hypoid i fram och bakaxelns diffklumpar.

Bägge diffarna har jag fyllt med feltemas hypoid och nu har jag typ 6 liter till som jag inte kan använda i växellådorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Stefan_P säger:

Jag tror jag skiter i växellådsolja och kör med motorolja, det går ju det med, här är nån expert som förklarar. Kör jag med sae 40 motorolja så ska det ju funka.

 

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180502/ersattningsolja-till-sae-80w-90-gl1/

Ja du gör som du vill. 

Men vad är det för fel på den oljan som jag hittade på Mekonomen??

Rak 90 olja GL4 för lite äldre och tyngre växellådor.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör en hypoidolja icke-lämplig för användning i växellådan är svavelhaltiga EP- tillsatser som har negativ påverkan på bronssynkringar. Hypoidolja innehåller EP-tillsatser i princip alltid. Så man ska leta efter en transmissionsolja utan dessa tillsatser, och det kvittar om den är GL-4 eller GL-5. Lukta på oljan: om den luktar fränt så inehåller den EP-tillsatser och ska användas för hypoid drev. Växellådsolja är däremot nästan luktfri.

 Jag har köpt denna https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=4502&gclid=Cj0KCQjwlMaGBhD3ARIsAPvWd6hBU3x1-1Rv1-FIEqkFdEv_bxXWtY2xTKm7Xd6SQSLS8WEXpJ0iHDAaAoRHEALw_wcB ,visserligen helsyntetisk och nästan för ''modern'' men varför inte när man t ex använder  delsyntetisk motorolja istället av gammal mineralolja...

 Motorolja i växellådan är klart bättre än ingen olja alls men det sägs att den är mera lämplig i växellådor på framhjulsdrivna bilar. 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.