Jump to content

KZJ73 i garaget + spontana gästspel av min LN170


Tjarnstrom
 Share

Recommended Posts

Börjar vara dags att skapa en garagetråd med min Land Cruiser KZJ73 -94

Köpte den av en trevlig herre på forumet våren 2019. Var då nyligen uppgraderad med Bilstein dämpare och OME fjädrar. Var även utrustad med Warn vinsch, Safari snorkel och dieselvärmare.

Fyller på eftersom vad jag pysslat.

IMG_20190331_194254.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Stänklappar monterades. 

In med en låda, förbrukningsbatteri för kylen och en kompressor med slangvinda. 

Även ett bord från Front Runner hitta in. 

IMG_20190719_124751.jpg

IMG_20190719_124757.jpg

IMG_20190719_170351.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitter en LSD i bakaxeln som inte gjorde mycket väsen av sig. Efter en del surfande fann jag ett kit från staterna som ersätter fjädern i diffen med två fjäderbrickor och en distan som skulle ge ett betydligt högre tryck. http://www.weirperformance.com/maxgriplsdkits.html

Tyvärr inga bilder på kitet när jag monterade det. Bytte även lameller och mellan skivor när jag installerade kitet. Nu driver den på bra.

 

IMG_20191119_172652.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Näst på tur var att bygga om rocksliders som jag hade över från min tidigare 120. Blev nästan helt om byggda. Höger sida var lite klurigt när avgasröret går mellan sparklådan och ramen. Svårt att få det helt stumt. De är bultande i karossfästen, ville undvika att svetsa i ramen. 

Klädde även de med plast för bättre glid. 

IMG_20200705_125424.jpg

IMG_20200706_130113.jpg

IMG_20200709_180521.jpg

IMG_20200803_211222.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Efter övervägande om att bygga en stötfångare med reservhjulshållare eller köpa en föll valet på att skicka pengar till Polen. Hem kom en plåtbit från Fabryka4x4. Positivt överraskad över finishen. De hade ingen till KZJ73 men efter lite mätande såg det ut att vara samma infästning som på HDJ70. Visande sig nästan sant. Sitter lite för långt och långt bak. Fick även kapa ett par cm på vingarna fram mot skärmbreddarna. Kommer eventuellt att justera hålbilden för en tightare passform i framtiden. 

 

IMG_20201007_171955.jpg

IMG_20201009_133450.jpg

IMG_20201009_210402.jpg

IMG_20201009_215153.jpg

IMG_20201010_125053.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Men stötfångare fram då? Jag hittar ingen som tilltalar mig. För klumpiga med winshen hängande långt fram. Det föll på att bygga en själv. Beställde hem 3mm plåt samt lite grövre järn för infästningen. Sen var det bara att börja klippa kartongmallar och prova mig fram. Många kapskivor gick det åt. 

20201217_185230.thumb.jpg.2d6699fb77c148959d8aa2db1884fb51.jpg

20201220_202556.thumb.jpg.ca706fd0329c09aafd65a19277415fa0.jpg20201220_153448.thumb.jpg.629f19c6285bbc3049f16a9c76079915.jpg

20201220_202556.thumb.jpg.5370ed9b5d2c9277d3b588487267faa3.jpg

20201223_165423.thumb.jpg.7e3c506640d9c9241f8d3550634c60d4.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

För att få den stark stoppade jag in ett "fackverk" på insidan. 

20201226_152318.thumb.jpg.1b366fb34c7fe44be9268948dd709722.jpg

Tyvärr inga bilder på färdiga resultatet, men ni fattar tanken. 

Laborerade med en båge för extraljus. 

20210406_172922.thumb.jpg.6fd6177d60e98e77b377c64ccc7031df.jpg

Sålde samtidigt hjulen och beställde nytt. 

20210401_160554.thumb.jpg.f15f918f971d75bdf225863722d49b62.jpg

Med 15x10 ET-44 fälg. Vill inte ha större däck innan jag tittat över utväxlingen. Dessa var de största 33" jag hittade. 

20210424_103715.thumb.jpg.c046e4aafaf5bce527dddb7ad9e3baf3.jpg20210424_103642.thumb.jpg.1508d4b2aa889fa11a4aac1965467ce6.jpg

Provmontering innan lack.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Efter lite spacklande och filler var det dags för lack. Jag kunde ha fixat mer med spacklet men jag var lite otålig och dessutom räknar jag med att det kommer behövas bättras på allt eftersom. 

20210426_213308.jpg

20210427_165922.jpg

20210427_195820.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmuntrande ord!

Nu ska jag njuta av bilen under sommaren, har bara kamrem och vattenpumps byte inplanerat. 

Näst på önskelistan är utväxlingen, skulle gärna fått smugit lite långsammare på lågen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag spenderat lite tid på Hiluxen. 

Först lite fakta.  

-99 Hilux 2,4TD, LN170L 

Precis slagit över på 38 000mil, de flesta av milen är rullade i Norrbottens inland så den har klarat sig bra från rost, förutom sidestepsen och stötfångaren bak. Dessa är tillverkade i Tyskland och pulverlackade. Rostat upp inifrån. 

Blev bara mindre och mindre kvar av dem när jag började pillra på dem. Slutade med att jag fick byta rören och lite till. 

Näst på tur är nya bussningar till bladfjädrarna och krängningshämmare. Om nu delarna letar sig genom tullen på vägen från England. 

20210410_195400.jpg

20210516_083633.jpg

20210516_083647.jpg

20210521_152923.jpg

20210521_164453.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.