Jump to content

Recommended Posts

Jag köpte min första EGT på biltema och den fungerade i många år sedan köpte jag ett kombiinstrument med EGT och laddtryck på Ebay men där höll EGT mätaren i två år innan den slutade fungera.

Men den känns inte riktigt lika viktig längre då bränslet är inställt och avgastemperaturen bara går upp på 500 grader vid extra hård belastning.

/ Mecki

Edited by Mecki
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Här har ni den.  

Att det ryker blått vid kallstart ibland samt dryper olja från avgasröret är knappast ett bra tecken. Då måste motor dra en hel del olja också. Allt tyder på att turbon är slut.  En gång i tiden

Scotty är bra men lite gnällig Jo teoretiskt borde en turbo vara perfekt på diesel för att få ner förbrukningen men på landcruisers funkar det visst inte så.

Posted Images

Håller med Mecki, men känns ändå tryggt att se EGT.

Jag skulle sätta den innan turbon för att få en exakt temp. Kan skilja -+200 grader. Och även mer vid höga temperaturer... Jag hade dubbla mätare ett tag. På lägre temp var det ingen större skillnad, kanske 80-100grader. Betydligt större skillnad på höga temp post 650 pre 800 🥵

Jag hade instrument  Auber Instruments. köpte sensor från https://www.mainline-sensors.co.uk/ 

@Jah vet du vilken temperatur man inte bör överskrida när man mäter pre turbo ?

Turbo-Glide som levererade turbokitet till 3B skriver att man inte bör överstiga 500 C post turbo.

Åter till ämnet 😉

Jag labbade lite med att öka bränslemängden men det ökade inte styrka och hastighet i samma utsträckning som det ökade bränsleförbrukningen och avgastemperaturen så jag skruvade ner pumpen tills dess EGT inte överskred 500 C . Bränsleflrbrukningen ligger på ca 1,25 l/mil mwd 35" och det går att närma sig en uppförsbacke utan att riskera att bli omkörd av cyklister 😊👍

/ Mecki

30 minuter sedan, Mecki säger:

Turbo-Glide som levererade turbokitet till 3B skriver att man inte bör överstiga 500 C post turbo.

Åter till ämnet 😉

Jag labbade lite med att öka bränslemängden men det ökade inte styrka och hastighet i samma utsträckning som det ökade bränsleförbrukningen och avgastemperaturen så jag skruvade ner pumpen tills dess EGT inte överskred 500 C . Bränsleflrbrukningen ligger på ca 1,25 l/mil mwd 35" och det går att närma sig en uppförsbacke utan att riskera att bli omkörd av cyklister 😊👍

/ Mecki

Där är väl två skruvar eller? En för maxflöde och en för minimumflöde? Kan man bara skruva ner tills det känns trött och sen skruva upp tills det är acceptabelt, eller hur vet man att det är bra? Kan man skada motorn utan att man märker det om man ställer in fel på nåt sätt. Har bara set en video hur dom skruvar på dom.

3 timmar sedan, Mecki säger:

Åter till ämnet 😉

/ Mecki

800 pre under korta stunder är ok. Annars max 700-750. Jag har faktiskt oxå skruvat ner min något mot vad den var ställd då jag köpte bilen. Nu ligger jag på 300-400 vid normal körning. Kan i bland lyckas komma upp till 600 vid belastning i långa uppförsbackar. Fick ned 50 grader bara genom att byta till ett 3" avgassystem. Sedan gör intercooler något oxå.

• Like 1
3 timmar sedan, Stefan_P säger:

Där är väl två skruvar eller? En för maxflöde och en för minimumflöde? Kan man bara skruva ner tills det känns trött och sen skruva upp tills det är acceptabelt, eller hur vet man att det är bra? Kan man skada motorn utan att man märker det om man ställer in fel på nåt sätt. Har bara set en video hur dom skruvar på dom.

Vet inte hur det ser ut på din motor, har aldrig behövt skruva motor på 60 serien :) men finns säkert någon här som har bättre koll. 

På min 1HDT ska man max skruva 1/4 åt gången. Markera allt innan så du alltid kan gå tillbaka till tidigare inställning. Kolla att EGT är ok. Du ska ha lite rök puff när du trycker till på gasen men inte ett svart moln efter dig i uppförsbackar. dvs det är att prova sig fram. 

Då har jag i alla fall satt i tryckmätare och vid fullgas så kommer jag upp i 0,55 bar ca med mer kraft än jag behöver så det rör jag inte. Jag slog av på gasen i 110 och där var mycket mer att ge och så snabbt ska jag aldrig köra ändå så. Kom lite konstiga ljud från axlarna. 

Posted (edited)
På 2021-03-08 på 22:12, valdas-76 säger:

Men det är ju faktiskt så.

Sugdieslar, vare sig 2H, 3B eller 1HZ, räcker helt enkelt inte till för bilar som oftast är tyngre än 2 ton. Turbomotorer (12H-T, 13B-T osv.) har inte bara mera hk och Nm, dom har annorlunda insprutningsystem (direktinsprutning)också, medan sugdieslar har förkammare och mindre verkningsgrad som följd. 

Edited by Stefan_P
På 2021-03-08 på 13:30, priffe säger:

När jag haft problemet har jag några gånger helt brutalt blockerat oljetillförseln till turbon så den fått haverera och jag kunnat köra hem, en gång från Italien.
En turbomotor kan bli rätt klen då, men din 2H är van att klara sig utan turbo.
Men öppna upp och känn hur mycket rotorn glappar. Får inte glappa axiellt men radialt en knapp millimeter.

Axeln spelar knappt en mm om jag sticker in fingret och pillar på axeln, trycker jag på axeln längdledes så känner jag inget spel.

Jag har skrivit et flertal gånger till Turbo Glide utan svar. Har någon nån erfarenhet av kommunikation med dom? Tänkte beställa tätring och byta den. Har precis sett att det var ganska enkelt att byta.

På 2021-03-10 på 22:54, Stefan_P säger:

Här har ni den.

IMG_20210210_101634.jpg

Jag har bara 4 växlar och har inte vågat dra mer än till 110. Har ingen fungerande varvräknare ju så har ingen aning om varvtalet.

På 2021-03-08 på 18:18, priffe säger:

Scotty är bra men lite gnällig :)
Jo teoretiskt borde en turbo vara perfekt på diesel för att få ner förbrukningen men på landcruisers funkar det visst inte så.

han kunde kanske chilla med speeden lite :D 

20 timmar sedan, Jah säger:

800 pre under korta stunder är ok. Annars max 700-750. Jag har faktiskt oxå skruvat ner min något mot vad den var ställd då jag köpte bilen. Nu ligger jag på 300-400 vid normal körning. Kan i bland lyckas komma upp till 600 vid belastning i långa uppförsbackar. Fick ned 50 grader bara genom att byta till ett 3" avgassystem. Sedan gör intercooler något oxå.

Är där tätningar i Turbo Glides turbos man kan byta? Vet du var kan man köpa dom i så fall, eller är det bara att plocka ur och hitta nåt som passar?