Jump to content

Stora Brun (LC 100 V8 -99)

Recommended Posts

Fortfarande svampkänsla i pedalen, vilket gör mig övertygad om:

1. Jag har inte fått ur all luft trots 1,5 liter bromsvätska genom systemet och som jag fsttat, följt instruktioner...

,2 Jag har bytt kolv i onödan - efter att ha bytt oken så fick jag antagligen inte ur luften då heller.

Att lämna iväg bilen för att de ska lufta drar jag mig för, dels stolthet och snålhet, dels för att den lokala Toyotaverkstaden är.....inte van vid bilen. Eller inkompetent. Två gånger har de bytt kamrem. Backjobb båda gångerna.

Nu har jag luftat igen för femtioelfte gången.

Tändning till och pedal nedtryckt-> vätskan flödsr till bakbromsarna, luftar, smidigt.

Sedan luftade traditionellt fram.

Sedan tändning av, 40 peda

lpump, trycket släpper i huvudcylindern.. Efter det skrämma pensionärer igen genom att absbromsa förton gånger på grusväg.

Bromsarna tar bra, och direkt.

Men:

Om jag fottsätter pressa pedalen mot golvet så släpper den efter och jag kan, som jag upplever det, trampa pedalen i botten. Det går inte speciellt lätt, ganska trögt, men det går.

Nu blir jag osäker, är detta kanske normal funktion? Jag behöver inte dubbeltrampa för att få tryck, och bilen bromsar bra...

Blir tokig...

Idag blev det jobb med fotstegen. Som nämnts, eftersom de är i aluminium har de funkat som offeranod... dock inte så framgångsrikt dock eftersom bilen rostar hejdlöst.

Hursomhelst, med hjälp av lite kraftigare hålband, en herrans massa skruv och brickor, plåtmuttrar och lite järnfästen så..

Nu ser den nästan riktig respektabel ut.

Nästa pilsner blir att köpa nya xenonlampor till de xenonkonverterade knickarna

CCA664F2-B51F-4F67-9B1C-C07657195D5C.jpeg

888D44A1-8520-4996-9CAC-B7990C8B95C7.jpeg

• Like 2
  • 3 weeks later...

Nyss åter efter en 110-milatripp till stugan och tebaks. Allt funkade galant, och vi satte nytt rekord i soppaförbrukning. Fullastad bil, vinterdäck och ca 115 knyck över finnmarken gav 1.3 liter/mil. Man har väl blivit skadad, men det är väl rätt OK ändå. Packningen var massiv med 4 pers packning, mat och....öl för en dryg vecka.

väl hemma igen skulle nya ostar, Michelin Latitude på, samtidigt passa på att rostskydda ramen. Humöret sjönk betydligt när en hjulmutter drogs rund. Efter att försökt svetsa fast en bult utan framgång återstod stt borra, borra , borra bort både muttern och pinnbulten. 
Segrade till slut och bytte pinnbult, passade på att sanera P-bromsen.

Lite rostskyddsklet, noterade att plåten bakom bakre hjulhuset är slut...får fixas sedan. Nu återstår bl.a att försöka få till ett halvljus bättre än stearinljus, och lite senare svetsa upp trösklarna.

Noterade förresten också att båda  styrväxelbälgarna var slut, och att bilen börjat luta lite småfräckt bakåt med last.

samt klånketiklånk och sidorusk när  kör över...hinder.

Delar beställda, bälgar, fjädrar och panhardstagsbussningar.

9DDB0914-8364-44E8-832C-DA8FE0A1C8FF.jpeg

• Like 5
  • 5 weeks later...
On 3/23/2021 at 8:58 PM, Björn Holmgren said:

Nu har jag luftat igen för femtioelfte gången.

Tändning till och pedal nedtryckt-> vätskan flödsr till bakbromsarna, luftar, smidigt.

Sedan luftade traditionellt fram.

Sedan tändning av, 40 peda

lpump, trycket släpper i huvudcylindern.. Efter det skrämma pensionärer igen genom att absbromsa förton gånger på grusväg.

Bromsarna tar bra, och direkt.

Men:

Om jag fottsätter pressa pedalen mot golvet så släpper den efter och jag kan, som jag upplever det, trampa pedalen i botten. Det går inte speciellt lätt, ganska trögt, men det går.

Nu blir jag osäker, är detta kanske normal funktion? Jag behöver inte dubbeltrampa för att få tryck, och bilen bromsar bra...

Blir tokig...

Har du provat att lufta efter att du har aktiverat ABS:n?

Annars är techstream en bra pryl att ha. Jag har för mig att det finns en läge för att lufta bromsarna där.

• 4 weeks later...

Nu har jag fått upp något som kan liknas vid ett garage. Stora Brun fick plats, dock ganska trångt. Men helt fantastiskt att slippa tältet efter 14 år...

Premiärjobb, byta styrväxelbälgar vilket gick oväntat smidigt. En av de gamla bälgarna var hel på undersidan. Ur den rann det ut ca en dl servoolja. Ojdå, sedan kom jag på att bilen gåt 32000 mil, så jag bestämde mig för att hålla lite koll bara. Själv har jag inte fyllt på något de senaste ca 20000 milen så...

Ikväll blev det bakfjäderbyte (till något liknande original från Lesjöfors). Gick väl också rätt bra, men när jag skulle byta bussningarna i panhardstaget började det jäklas. Mutterknackaren gav upp, snabbt iväg till Feltema och köpte ny.

Bussningarna visade sig omöjliga att pressa bort med gängstång och hylsor. I avsaknad av press så blev det värma, elda, såga, hacka. Och nu blev det för sent, med hänsyn till grannarna. På”t igen imorrn, de nya bussningarna får bo i frysen så länge.

Noterade att plåtmasken inte bara käkst upp trösklarna, utan även baljan under bensintanken  är sopslut. Gick att bryta som knäckebröd. Suck.

F93894A0-477B-48AF-BEAE-E8151071D4E3.jpeg

06F79D1E-4F2A-4FD5-BAB1-C96988412D71.jpeg

29C055A3-CC49-4E8B-A13D-89139E98A926.jpeg

4ADAB8E1-625A-473D-8921-D53E52D7E5EF.jpeg

5A54AA40-1F6C-46CA-96CB-561BA8767BEB.jpeg

• Like 5

Så, nu är det, ähum, fjäder på gamlingen, för att tåla last i sommar. Dtår inte så högt, men det kändes lite framåtlutat vid provturen, antagligen inbillning.

Bussningarna i panhardstaget är på plats, vilket gav ett klonk mindre.

Fortfarande nåt klonk framtill vid ojämnheter, svårhittat.

54BFCDAC-4549-43F0-AA21-072BAA129EC0.jpeg

• Like 3

Tack för pepp!!

Det har aldrig suttit AHC på den här bilen,  vilket känns rätt OK nu vid högre miltal., Körde några mil idag, känns mer normalt nu.  Såg däremot att ett anslagsstopp försvunnit bak, så det får väl bli att leta rätt på.