Jump to content

Kontinuerlig batteriladdning


Wille

Recommended Posts

Är det någon som har en fiffig lösning på att ladda två 12v batterier som är parallellkopplade som i en J150 från -13?

När jag frågat DEFA så tycker de två laddare. När jag pratar med kompis som jobbar med bla elsystem och batterier så är det självklart att man kopplar isär och laddar varje batteri för sig, detta för att undvika att det balanserar sig (om nu ett råkar vara i dåligt skick)

 

Jag har hört att man kan dra ur batterierna om man lämnar lampan i baksätet tänd, trots att det i manualen står att den skall stängas av efter 15-20min. Tonade rutor i vintermörkret är inte bara av godo, men om någon nu skulle råkar glömma lampan tänd så skvarlar det cirkelformade området på taket där snön smält att så är fallet...

 

//Wille

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte samma bil, så kanske skiljer något, men jag har min 100a på underhållsladdning april - oktober inkopplad på endast ett (av två) batteri, det har funkat bra i snart 10 år nu.

Men skall du ladda upp urladdade batterier rekommenderar jag att du laddar dem individuellt, då fungerar nog laddarens "intelligens" bäst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har inte en LC150 utan en hilux och där har jag 1st calixladdare som jag laddar mina 2 separerade batterier via en CTEK250 laddfördelare, men laddade båda med samma laddare innan CTEK’n monterades. 

 

Har laddat 2 paralellkopplade batterier med 1 laddare på tidigare fordon också.

Men som ovan talare så ska batterierna vara i samma kondition. Jag testar baterierna separat med batteritestare hyfsat regelbundet och byter dem båda om 1 visar sig vara sämre. 

Edited by SID112233
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Någon som på rak arm vet hur generatorn laddar batterierna? Är det kopplat bara till ett batteri eller finns det någon smart elektronik bakom?

Laddar det bara på ena batteriet så känns det ju som slutgiltiga beviset för vad som krävs. Inte för att jag misstror er 😁

Men som vi redan sagt batterier som är någorlunda lika fräscha krävs...

 

/Wille

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Generatorn laddar båda batterierna eftersom batterierna är kopplade parallellt och används parallellt så blir förbrukningen lika även laddningen lika, men blir ett av batterierna dåligt så kommer det även att påverka det andra batteriet.

Jag byter alltid båda batterierna när det är dags men det behöver man inte. Bäst är ju att testa varje batteri för sig och bara byta det dåliga, är dom lika gamla så kommer även det det andra att lägga ner så småningom. Det går alla tiders att ladda båda batterierna med en laddare så länge batterierna är i samma kondition.

 

Detta gäller då bilar med 12volts system. 

(På 24volts bilar med två 12voltsbatterier är det vanligt att man tjuvar 12volt från ett av batterierna då är det något helt annat.)

 

Klart att DEFA vill sälja två laddare! Skillnaden på en eller två laddare är bara tiden det tar att ladda batteriet/batterierna.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag formulerade mig lite slarvigt, undrade eg hur det var kopplat. Om generatorn var kopplat enbart till ett batteri eller till bägge. Men som du skriver så borde det ju inte spela någon roll när batterierna är parallellkopplade, dubbla laddare = en laddare med dubbelt så hög laddström.

 

Bytte bägge batterier i somras då det ena dog efter att läslampan bak dragit ur det fullständigt. Men det var sannolikt orginal batterierna som satt. Måste få verkstan att ställa in så att all belysning stängs av efter viss tid. Verkar inte gå att göra själv, även om manualen säger så...

 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag håller med "JAK", att så länga batterierna har samma kondition så kommer det att fungera bra.

Har man en lite kraftigare CTEKmed ett så kallat "recond-läge" så kan man med fördel använda det ibland.

Då forceras spänningen, men strömmen begränsas, och batterierna kan utjämnas, för att bli mer lika varandra.

Risken kan vara, som någon redan skrivit, att om ett batteri blir dåligt, så kommer det aldrig att kunna få en chans att återhämta sig med parallell laddning.

Det gör att batteriet kan börja sulfatera, och då är det i princip dödsdömt.

Jag har en CTEK konstant inkopplad, som går när den elerktriska motorvärmaren går.

Har gjort så på alla mina bilar, och tror att det kan ha hjälpt det stackars batteriet en del under vinterhalvåret, och med korta körsträckor.

Nu kör jag nästan ingenting med min LC eftersom jag fick tjänstebil, så nu har jag en CTEK konstant inkopplad.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det låter vettigt. Tänker att orginalbatterierna klarade sig ju rätt länge på "gemensam" laddning från generator så lär det funka med yttre laddning.

 

Hannu hur har du tjuvar ström för att få laddaren att gå med motorvärmaren?

Link to comment
Share on other sites

Jag har satt CTEK:en inne i kupen, på passagerarsidan.

Där är den inkopplad i samma 230V-uttag som kupevärmaren.

Sedan har jag dragit en kabel (plus och minus) genom torpedväggen, och till det ena batteriet.

Då blir CTEK:en enkel att koppla ur om man vill ha den till annat under sommaren, eftersom jag har original snabbkoppling kvar för laddaren.

Och så blir även 230V-inkopplingen inte regelvidrig.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så länge du inte lyfter av batteripolerna innan du kopplar in din / dina laddare så spelar det ingen roll om du har en eller två. Batterierna är kopplade tillsammans och laddas samtidigt. Ström fungerar som vatten. Tänk dig att du har två kärl med en slang i mellan. Det spelar ingen roll i vilket kärl du häller på vatten i, för vattnet kan rinna i mellan och nivån kommer att bli detsamma i båda kärlen. Detsamma gäller kabeln från generatorn. Så länge du har en kabel mellan batterierna så spelar det ingen roll om generatorn är kopplad till det ena, det andra eller båda batterierna, dom laddas i alla fall tillsammans. Det enda kan vara om kabeln mellan batterierna är för tunn. Har du hög laddning eller förbrukning kan det vara skillnad tills nivån har jämnat ut sig (likt vattnet i dina behållare om slangen i mellan är för tunn). Kabeln kan bli varm. Därför är det viktigt att man kopplar förbrukare som behöver mycket ström (till exempel vinsch) till samma batteri som generatorn är kopplad till. Det är dock inget problem för en enkel laddare.

Så enkelt svar: kopplar du bort dina batterier innan du laddar så behöver du två laddare, en till varje batteri. Skonsammare för batterierna då laddningen kan optimeras. Kopplar du inte bort dina batterier så behöver du inte två laddare. Se bara till att hitta en laddare som är stor tillräckligt för båda batterierna samtidigt.

Man kan självklar ha komponenter mellan batterierna som kopplar bort, begränsar flödet eller likriktar. Då kan du behöva mer än en laddare. Men om du inte har installerat något på din bil så sitter där inget från början.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

I en-batteri-bilar brukar jag ha Calix elektrisk motorvärmare, kupéuttag, kupévärmare (med brytare) och permanent inkopplad calix batteriladdare BC1205 i motorrummet. Den laddar batteriet när bilen är inkopplad till nätspänning, alltså när motorvärmaren går. Samma funktion som @Hannu beskrev tidigare. Men lite annorlunda kopplat. 
Planen är att enkelt kunna koppla ur motorvärmarelementet med en manuell eller fjärrstyrd brytare eller bara lossa kabeln. Med resultat att man kan underhållsladda med "mororvärmar"-kabeln.

 

Calix har laddare med 5A, 7A och 17A för fast montering. Det jag funderar på är om någon annan kör likadant med två parallellkopplade batterier.  I så fall hur hög laddström har ni valt
 

Ser man bara på hur mycket laddning man får i batteriet (eller två parallellkopplade batterier) blir det ingen skillnad. 5A ger 5Ah per timme oavsett. Dvs lika mycket elektrisk laddning.  Underhållsladdning av två batterier borde fungera bra med 5A. Har någon provat?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Fiffig lösning du har på gång!

Ja, jag körde med CTEK:s 5A modell första vintern, det fungerar utmärkt till undehållsladdning.

Batteriernas självurladdning, samt det som bilen förbrukar, är långt mindre, så det gick bra.

Det är när man ska ladda upp batterierna, när dom är en aning urladdade, då tar det alldeles för lång tid med en 5A laddare.

Och speciellt på vintern, när man vill "trycka" lite ström genom batterierna, då är 5A nog så lite i och med att det är dubbla batterier, dom får ju teoretiskt sett bara halva strömmen per batteri.

Strömmen som flyter genom batteriet värmer upp det, och på så sätt så återfår du även kapacitet när det är kallt ute, så det blir en dubbel effekt av batteriladdningen kan man säga.

Så i ditt fall hade jag valt en högre laddström, speciellt eftersom det blir korta inkopplingstider, så jag hade gått på 17A.

Den borde ju innehålla en intelligens som gör att batteriena inte överladdas/kokar?

 

  /Tobias

Link to comment
Share on other sites

Förr i tiden rekommenderades att ladda ett batteri med strömstyrka som är 1/10  av batteriets kapacitet, dvs. om vi har ett batteri på 75 A.h så börjar vi med 7.5 A laddningsström. Detta gäller EJ kontinuerlig laddning.

De flesta dagens 'smarta' batteriladdare har ett separat läge för just underhållsladdning ('Supply' på CTEK t.ex.) så det borde såklart finnas en elektroniskt styrd regulator inbyggd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det viktiga är att kontrollera så att spänningen inde blir för hög, så att batteriet börjar att gasa (koka).

Före gasning så kan man köra med betydligt högre ström än 1/10 av batteriets storlek i Ah.

Så, mycket riktigt, har moderna laddare koll på detta, och reglerar ner strömmen när spänningen börjagr stiga för högt.

Jag har svårt att tro att en laddare som är tänkt för permanent montage i en bil inte har någon sådan intelligens inbyggd.

Den stora CTEK-laddaren som jag har trycker på med 25A en stund, tills spänningen stigit "tillräckligt högt", och då reglerar den ner efterhand.

Supply-läget på CTEK är dock inte till för underhållsladdning, utan det är till för att kunna strömförsörja saker som drivs på 12V, och det är även bra att använda vid felsökning.

 

  /Tobias

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så här tänker jag nu. Bilen har en generator. Den får sköta laddningen.
När/om jag installerar elektrisk motorvärmare och i så fall oxo kupévärmare blir det nog samtidigt en 5A underhållsladdare. Calix för det har jag redan i andra bilar.

Men oavsett det har jag nu skaffat jag en Audew "hjälpstartare" / "Jumpstarter" som kan starta bilen om batterierna skulle råka laddas ur så de inte klarar starta motorn. Bilen har en generator, som sagt. Den klarar nog batteriladdningen helt automagiskt när motorn väl är startad. Plötsligt blev behovet av en rejäl batteriladdare för snabbare laddning än underhållsladdning väldigt litet...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du ska egentligen se det som ett batteri, som är väldigt stort, eftersom dom är helt paralellkopplade.

Så, helt rätt, kör du bilen kontinuerligt, och inte bara korta sträckor, så kommer batteriladdningen inte vara något problem.

Fördelen att ändå ha en batteriladdare installerad, är att den får lite ström att gå genom batterierna, och värmer på så sätt upp batteriet.

Höjer man temperaturen på batteriet (tänker vintertid, minusgrader), så ökar man kapaciteten på det.

Ett fräsht batter har bara ca 50% av kapaciteten kvar vid 25 minusgrader, och är det då inte helt nytt så kan man räkna ut vad som hände när det blir nedkylt.

Men, som sagt var, kör du bilen dagligen så bör du märka när det är dags för batteribyte.

 

 /Tobias

Capacity vs Temperature.jpg

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag tänker. Man skall se det som ett batteri. Att ett batteri består av flera celler är det normala. Hur många celler avgör spänning, kapacitet och effekt (strömstyrka) hos batteriet. Två parallellkopplade batterier ger dubbla kapaciteten.


Ja temperaturens inverkan är intressant. Jag tänkte inte på det först. Men två batterier innebär dubbla kapaciteten 200%. Vid -30C har man kvar 50% av kapaciteten, man har alltså 2x50%=100% kvar. Dvs med dubbla batterier har man samma kapacitet vid -30C som man har med ett batteri vid +25C. Ser man det så inser man att nyttan med en inbyggd batteriladdare i en bil med 2 batterier är väldigt mycket mindre än i en bil med ett batteri. Det är antagligen helt onödigt.
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.