Jump to content

Recommended Posts

Hallå. 

 

Köpte en "ny" lc120 nu i somras. Bilen har rullat stadiga 33000 mil sedan 2007 och jag köpte den medveten om att en del kommer behövas ordnas och donas med. 

 

Jag tog mig an projektet att göra rent EGR-ventilen för några kvällar sedan. Både för underhåll och för att se hur eländigt det såg ut där nere. Men bland det första jag märkte när jag plockade av intercoolern för att komma åt allt annat var att där var en hel del olja och det ser ut som att det runnit vatten från den ner på ett av fästena till själva motorn (en av skruvarna som håller fast intercoolern hade rostat och gick av, blev ett litet projekt det med). Kollade runt lite på nätet och förstod det som att detta är tecken på en turbo som inte mår helt bra. 

 

Hur orolig ska jag vara? Turbon har inte rasat som det är nu, men man vet kanske aldrig. Går det att plocka bort den och serva upp eller är det vetigare att beställa en referbad frå euro4x4parts.com? 25000 kr ska de ha för en sådan. misstänker också att turbon inte är den roligaste delen att plocka bort. 

 

Allt gott

 

Anton

Link to post
Share on other sites

 Det är frågan hur mycket är "en hel del" :)  Olja i laddluftslangar och intercooler finns i princip alltid men mängden kan variera. Om det kommer in  tillräckligt mycket olja i motorns förbränningsrum kan hända att motor skenar iväg helt okontrolerat och det går inte att stoppa den förrän man stryper lufttillförseln helt. Att turbon kan bli något sliten vid högre miltal  är däremot helt naturligt. Kolla axiala spelet på den, det ska inte finnas något. Den går att renovera och det ska finnas några sådana specialister i landet. Säkert billigare än att köpa en ny turbo.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Om din bil rullat 27000 mil och aldrig har fått intercoolern rensad så är det inte jättekonstigt om det är fullt med skit i den. Våra 120or får väldigt mycket grums in i turbon/ intercoolern via vevhusventilationen. Korta resor genererar mer grums då bilen aldrig blir driftsvarm - mer kondens och grums.

 

Med catchcan mellan vevhusventiation och turbo reducerar man en del, med vevhusventilation i en förlängd slang mot ramen reducerar man det 100%. Om du dessutom blockerar din EGR ventil mekaniskt eller via ECU så mår ditt insug väldigt bra. Rensa det gärna samtidigt som du gör de andra moddarna. 

 

Turbohaveri brukar bland annat varslas med betydliga mängder olja i intercoolern, om det du hittar är mer vattenblandat grums så gäller det jag skrivit ovan. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Tack för svaren! Det jag såg i min intercooler passar bra in på Wibergs beskrivning. Skit olja och vatten i inte allt för stora mängder. Då vet jag att det inte är bortom "normalt". Carchcan kan ju vara värt att tänka på då.

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.