Jump to content
Mulan

255/75R17 på Hilux Vigo

Recommended Posts

Jag kör med 265/70-17 (BFG A/T KO2) på min 2012’a som är höjd ca 60mm fram, 100mm bak, då funkar det bra. 

Man får räkna med att däcken naggar i stänkskydden/innerskärm vid större rattrörelser eller mindre rattrörelser tillsammans med att fjädringen jobbar lite. 

Bak inga begränsningar. 

Jag har automatlåda på min och skulle inte gå på så mycket större däck än vad jag har idag med hänsyn till utväxlingen. 

Vad gäller kedjor då funkar det bak men inte fram, är för tight mot övre spindeln, med spacers går det bättre. 

255/75-17 blir ju ännu lite större så du kan nog räkna med modda stänkskydd eller köra utan??

kolla in rullomkrets.se om du vill jämföra lite olika storlekar 

Tack för svar. Jag kollade rullomkrets och totalhöjd och såg också att man då ligger en bit över 32". Jag har ju haft 265/70-17 tidigare och det var tajt redan då tyckte jag. Och även tveksamt med kedjor. Så jag kom fram till att det blir för stort med 255/75R17. Så 265/70-17 är beställda och ska komma om ett par dagar.. Hade Discoverer STT tidigare, men jag kör mest overlanding och vardagskörning så nu gick jag ner till Discoverer AT3 4S. Ska prova att låte de vara på året runt. Har ett par dubbade Hakka liggande annars.

Min är höjd 2" runt om. Det har inte naggat något någonstans med 265/70-17. Jag har moddat mina bakre stänkskydd för att inte köra av dem. Går att ha rakt ner, mellan låga som på bilden samt helt uppe parallellt med karossen. Fram har jag inga.

B9CF1CAD-CEE4-4661-91E3-0B8ADAE08997.thumb.jpeg.5b7371ca362fbda93b9f533c708c25e9.jpeg

Jag känner att 265/70-17 är max för min set-up. Jag ville ha lite lägre vavtal vid ca 90km/h så då gick jag på 70 profil, ”kompensera” med motoroptimering +ca40-50hk. Funkar kanon och ganska bra när jag kör med camper på flaket, tyvärr är det vindmotståndet som drar ner upplevelsen lite. 

Smakfull lösning med stänkskydden bak.