Jump to content

Adventura Hilux

Recommended Posts

Dom jag först monterade var ARB kopior från Asien, ej att rekommendera!!! Tanken 

Är nog ändå att montera 2 riktiga ARB lampor, AR32 intensity V2, men ack dom är dyra...

Rampen kommer från Swedol, det var 40% nedsatta priser när jag var in för någon vecka sen, och Rampen lyser riktigt bra, saknar dock en något bättre fjärrljusbild, även fast den inte är dålig....  art nr 234729....

• Like 1

Tog idag en långhelg på med familjen, å det är ju trevligt... Lite halvjobbigt var dock att när jag skulle rulla ut från uppfarten så blev jag blockerad av en lastbil som ville lämna av ett trevligt paket från ARB.... garagesuget är nu på topp och hemlängtan är stor :) 

83A53FA8-0382-4A48-A2CC-1E812C79CB8E.jpeg

• Like 2

Blev en sen kväll men nu är OME på plats...

Dagen började med ett enkelt konstaterande; utomhusarbete eftersom BJ40an tar hela garageytan. Väderprognosen var bra ända tills den visade sig vara fel, stundvis regn i massor :(.... men det blev ändå en mycket svettig dag, det var bökigare än jag hade trott att byta stötdämparna fram, jag var tvungen att demontera hela nederdelen av hjulupphängningen ?.... Så nu blir det snabbt till att boka in en framvagnsinställning....

Bak gick det smidigare dock, men det tog lite extra tid eftersom domkraften började strula.... så det fick bli ett butiksbesök för att införskaffa en ny och högre pallbockar.. Känner dock att jag saknade en lyft och ett garage med större yta.

Hur som helst nu är det klart så när som på att det saknades ett fäste på OME blandfjädrarna för att fästa Ljusreglingssensorn, så det får tillverkas ett imorgon.

Jag han med att provmontera BJ40ans hjul för att få lite trevligare ”look”, å trevligare blev det, men vid provkörning så rubbade lite väl mycket så orginalhjulen är åter på för tillfället.

B3C7B528-7DC4-4180-9835-41D042832A9B.jpeg

• Like 7

Tjena och tackar för komplimangen :) 

Jag såg att du söker fälgar och jag har den storleken du söker, vet dock inte om jag ska behålla eller sälja ännu.... Men det vet jag nog inom en vecka eller så, jag hör av mig till det om det blir aktuellt att sälja....

mvh Gustav

• Thanks 1

Bilen är trimmad sen innan jag fick på fronten, men jag märker ingen skillnad av fronten.... Det bli ju en del skillnad när slutgiltiga hjul ska monteras men det får jag återkomma till.... kör på orginalhjul nu i väntan på att få hjulinställningen utfört....

Sen blir det ytterligare lite extra vikt och luftmotstånd innan allt börjar ta form....

Jag fick lite felmeddelanden från radarn när jag monterade ljusbågen då den blev blockerad.. Löste det hela med att rikta om radarn så den tittade lite mer uppåt, vilket funkade lite till och från...

Nu blev det två mindre ljusbågar istället, så att Toyota emblemet är fritt, men ljuset blev ju då sämre förstås....

Så min tanke är att få på en roofrack så jag kan montera den stora ljusbågen där istället. 

Så nu behövs lite råd, vad bör man tänka på vid val av lastanordning på taket? Vill få till en rymlig variant som i framtiden även ska kunna vara bas till taktält, hur stor bör den vara? Bara över dubbelhytten eller ska man försöka få till en så lång som möjligt som täcker in även kåpan? Finns ju några olika fabrikat att välja på och det vore ju trevligt att få någon som inte ger allt för vindbrus om det går?

7 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Jag rekommenderar Pioneer Tray från Rhino Rack.

Finns i alla storlekar man kan drömma om och har alla möjliga typer extrautrustning/ tillbehör.

Den ser ju helt klart lite intressant ut, slimmad i höjden och märket har ju gott ryckte om sig....

• Like 1
  • 8 months later...

Har kört ett tag nu med OME fjädring, bussningar och smörjbara schakel. Överlag så funkar det ju bra men något som stör mig är att det vid viss väderlek, oftast när det är kallt och fuktigt uppstår ett knarrande lite gnälligt ljud när bilen gungar, att det kommer från fjädringen är solklart....

Men vad kan det vara/varför, pumpar i fett i schaklen med jämna/ojämna mellanrum men det gör ingen skillnad. Kan jag ha dragit bultarna för hårt eller något? 

Tips uppskattas....

På hilux 2012 ska schaklen till bladfjädringen bara dras åt med 60Nm! Kanske kan vara en anledning? Har du provat att smörja bussningarna till krängningshämmarna?

Det kan nog vara därför :) 

Hittade inget moment när jag momterade,  så jag tog till rejält om jag inte missminner mig, ska testa att justera lite i helgen.

Edited by adventura

Nu har testat att plocka isär och återmontera, (åtdragningsmomentet var inte så farligt tidigare) samt smörja med rätt fett, men ingen skillnad, jag tog och ställde upp ungarna på flak lämmen och så fick dom gunga i takt medans jag felsökte (knarr sökte)....

Känns som om det kommer från fjäderpaketen.... Blir tokig på detta oljud, måste bli av med det....

Det måste vara bladen i fjäderpaketen som gnisslar. 

Hissa upp bakdelen så att bladen gör sig fria, blåsa rent med tryckluft och  spraya något tunt som inte drar åt sig så mycket smuts (typ silikon- eller teflonspray) mellan dom. Borde hjälpa.

Förr i tiden när de flesta bilar hade bladfjädrar brukade man smörja hela paketet rejält och linda in i något kraftigt tyg. Ju mer friktion uppstår mellan bladen i paketet desto hårdare fjädringen blir. Det brukar finnas plastbrickor i ändarna av bladen för att minska friktion men dom slits ner med tiden.

En gång sprejade jag teflonsprey mellan bladfjädrarna på 42:an , det gnisslade och knarrade i varje gupp resten av den sommaren 😠.

Så efter det återgick jag till att använda WD40 igen med gott resultat.

/ Mecki

• Like 1

Tipset jag fick idag från ÅTerförsäljaren var att spraya kjedjespray.... men den klibbar ju som bara den... 

Jag var och handlade en burk silikonspray igår, nu tänker jag plocka av hjulen och se till att göra riktigt rent och sen blir det till att testa sig fram helt enkelt.

• Like 1