Jump to content

Felix LJ70 LX 2.4TD -86


Recommended Posts

Kom av en slump över en landcruiser LJ70 2.4TD LX 1986, en bekant hade den stående på sin gård, den hade tidigare gått som plogbil innan han skaffade en baklastare, tillslut hamnade den i mina händer. En hel del fix på den dock (fick bilen till ett extremt bra pris), när jag hämtade den så hade dieselpumpen hängt sig på fullgas, nu ordnad så den går som den ska. Den har sliten interiör, rost på ramen och kaross, men optimist som man är så siktar jag på att få den vägduglig igen. Har aldrig riktigt tänkt tanken på att ha en offroad bil förut, men det passade bra då jag har båt som behöver sjösättas, och sen är det en bonus att på soliga fredagar kunna dyka upp på jobbet i en ikonisk liten offroad landcruiser. 

 

Inköpt hittills för att återställa/fli upp den.

 

Termostat

dieselfilter 

dieselfilterprimer

oljefilter

Skärmbreddare 

orginal dragkrok med balk. (Dit svetsat traktordrag nu) 

kofångare bak har jag lyckats få tag på, chromad variant. Saknades till ena sidan. 

Laddning/volt relä

Ny Regplåt till fram är beställt

 

 

Tänkte försöka uppdatera med bilder här lite eftersom när jag fixar på den. 

Har även en båt som behöver kärlek innan sommaren, så kommer inte hända mycket närmsta tiden.

 

rost i ramen är ett Vanligt problem på dessa har jag förstått, och min ram är inget undantag, blir en hel del timmar svetsande för att få den genom besiktningen. 

Framtill har den klarat sug ganska bra, men bakre fjädersäten är halvt bortrostade och ramen har blivit angripen på flera ställen, krisar det får jag lyfta karossen och blästra/svetsa ramen. Även skärmkanter/innerskärmar är ganska förstörda, (tips på vars skärmkanter går köpa uppskattas, även innerskärmarna av plåt) 

 

Id nummer på ramen har jag lyckats lokalisera och det verkar hoppfullt att tyda med lite hjälp av stålborste. (se bild längre ner) 

 

Maskinellt verkar den fungera klockrent nu. 

Lite små skumma problem, men går nog ordna, glödgningen la av under pumprenoveringen av någon mysko anledning, och vid mätning på dom så matas dom en halv sekund med 9 volt för att sedan gå ner på 4v konstant matning. 

Innan den la av så glödgade den lite nu och då under färd, så troligen något relä som lever rövare, eller kabelhölje som gått sönder. 

 

Lampan för turbon börjar inte lysa grönt förns runt 2500-3000 rpm men turbon verkar mata på bra, (visslar en del dock men det kan jag med glädje leva med)

 

Drivlinan verkar gå riktigt fint, den växlar snabbt mellan 2H/4H och lågväxlarna funkar bra. Kommer dock behöva byta allt i oljeväg i hela bilen.  

(Tips på olja till div saker så som axlarna uppskattas) gissar på någon slags hypoidolja

 

Motorolja vill jag köra mineral, men känns vågat då det troligen har körts hel/halv syntet innan

 

växlingen mellan drivning verkar vara elektrisk av något slag då den har en 4H knapp till höger om ratten samt frihjulsnav.

 

har ingen tidigare erfarenhet av denna typ av bil, har en Toyota corolla 4wd touring sedan innan som bruksbil.

 

Kupéfläkten går endast på max, men tror inte detta kommer vara ett problem då bilen inte direkt speglar känslan ”tyst kupé”, med sina 33” offroad däck och skumpiga gång så det får bli ett senare problem, huvudsaken att den fläktar luft på rutan. 

 

Tanken har blivit frånkopplad på grund av alger i dieseln, så nu går den på en 25L dunk i kupén, planen är att ta lös tanken och inspektera skicket, rengöra samt rensa från alger, sedan montera tillbaks med slang hela vägen fram istället för orginal bränsleledningar 

 

däcken den står på nu är några äldre 33” 12.5” R15 bridgestone dueller M/T 

 

Skicket är slitet men fungerande och nya däck får bli när rätt däck dyker upp på blocket i närheten 

 

framrutan har spricka, en ny går på 3900kr hos närmsta glasverkstad, det blir också innan besiktning, alt försöka få den igenom med rutan som är nu sen byta längre fram i sommar. 

 

Avgasröret saknades och ett nytt kommer att byggas av div delar från andra bilar, bland annat ett rakt 3” rör jag har liggandes med en japsdämpare på, klurar fortfarande på om det ska gå ut rakt bak på höger sida eller om jag ska dirigera det till vänster sida. 

 

Som sagt en hel del arbete med att få den vägduglig igen, men kommer vara värt det i slutändan när jag kan förgylla vardagen lite framöver. 

AA1D039F-2C50-4C93-9F0B-5886FB9C4BAB.png

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...
På 2019-04-26 på 09:02, abbe säger:

Hej Toder, var köpte du följande ifrån?

 

Köpte faktiskt begagnad av valdas, men annars finns det nytt om du kikar på t.ex ebay, köp dock inte dom billigaste i så fall, köp nån med lite bättre kvalitet

Link to post
Share on other sites

https://www.ebay.com/itm/Genuine-TOYOTA-LandCruiser-80-series-HZJ80-Diesel-Fuel-Filter-Primer-Pump-Cap/192540809168?epid=609967464&hash=item2cd45397d0:g:DaEAAOSwkkNa-pmM

 

 

där har du en till 80 serien, passar nog fler skulle jag tro. Kör själv med en från en typ 10 år nyare landcruiser än den jag har 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.