Jump to content

Däck! Största storleken


Recommended Posts

Snyggt!

Har själv sökt i ämnet på nätet och inte hittat något bra svar.

Funkar det bra? Det tar inte i någonstans? Har du samma storlek på reservhjulet? Kan man (till nöds) använda org reservhjul utan att förstöra drivlinan?

Vad har du för plattform på taket?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan, SkogsJona säger:

Robert, Har din 2014 2.8 eller 3.0 litersmotorn? Vad har du för uppfattning om förbrukningen? Medel osv. Mvh 

Den har 3,0 190hk och förbrukningen med 275`orna ligger på ca 0,95 (landsväg)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
På 2019-02-26 på 16:05, Ribon säger:

Snyggt!

Har själv sökt i ämnet på nätet och inte hittat något bra svar.

Funkar det bra? Det tar inte i någonstans? Har du samma storlek på reservhjulet? Kan man (till nöds) använda org reservhjul utan att förstöra drivlinan?

Vad har du för plattform på taket?

 

Mvh

Det tar inte i någonstans och jag har inte bytt reservhjulet under (reservhjul kommer på släpet) och plattformen kommer från lastkorgen.se

har inte kollat med drivlina mm angående hur det funkar att använda reservhjulet(pratade med Land Rover när jag körde med Discovery 3 och då fick jag en procentsats som det fick skilja på däcken, har inte hittat info om detta till 150`an tyvärr

Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan, Robert säger:

Den har 3,0 190hk och förbrukningen med 275`orna ligger på ca 0,95 (landsväg)

Okej. Jag har en likadan bil men nu med takbox och vinterdäck går den knappt under 1,2 liter milen.. Kanske inget speciellt fel på bilen men det känns lite saftigt. Börjar fundera på att göra nån motoroptimering med chip eller box. 

 

Förbrukningen kan verkligen skilja mellan likadana bilar. På Hiluxforum verkar samma bilmodell dra allt mellan 0,80 blandad till 1,1 typ.. sen påverkar ju körstil verkligen men det billigaste jag kört Pradon är 0,85 och det var långtur till fjälls sommartid. 

 

Hade en manuell Hilux med camper på flaket. Den var verkligen maxlastad och överlastad vid körning men drog sällan mer än 1,2 liter milen. Därför känns det märkligt att Pradon behöver vara så törstig.. 

Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är är farten är helt avgörande för förbrukningen på stora bilar. Så fort man kommer över 110km/h drar det iväg.

 

Nya dieselbilars avgasrening verkar också göra att förbrukningen ökar. Vi hade en 2012 Ford Ranger som bara hade partikelfilter. Den körde vi konstant på 0,9l/mil. Förra året bytte vi till 2018 Ford Ranger som utöver partikelfilter har Adblue. Den ligger hittills sällan under 1,1l/mil blandad körning.

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Tack för svar ang däck o plattform!

 

Ang förbrukning, min 12 a med 3.0 motor drog 1,1l/mil på en 30 milstur. 6 pers+rottweiler i bilen och stor fullpackad takbox o dubbade vinterdäck. 70,80 o lite motorväg i laglig fart.

Link to post
Share on other sites

Ett litet tips som kanske hjälper till med att förbättra förbrukningen!

när jag köpte bilen så drog den ca 1dl mer än vad den gör nu :( kollade över bromsarna (bytte belägg) och märkte att alla kärvade i oken, var noga med inpassning samt alupasta på kanterna (bromsbeläggen) gjorde att de "flöt" lätt i oken.

 

Detta kan vara ett litet tips!

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
På 2019-03-06 på 14:27, Robert säger:

Ett litet tips som kanske hjälper till med att förbättra förbrukningen!

när jag köpte bilen så drog den ca 1dl mer än vad den gör nu :( kollade över bromsarna (bytte belägg) och märkte att alla kärvade i oken, var noga med inpassning samt alupasta på kanterna (bromsbeläggen) gjorde att de "flöt" lätt i oken.

 

Detta kan vara ett litet tips!

Har faktiskt misstänkt detta, att bromsarna ibland ligger på. Har haft känslan att skivorna varit väldigt varma trots att man knappt bromsat. I servicehistoriken har faktiskt belägg och skivor bytts med kommentaren goodwill. Kanske är ett vanligt problem att bromsarna strular lite. Får bli en översyn. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Snyggt Robert, har funderat på lite "muffligare" däck själv men som många andra ej hittat vad man skall ha. så tack för bra post.

Ser också att du monterat extraljus i grillen, på ett sätt som jag gått och funderat på, allt för att ge kameran fri sikt. Skulle vara kul att se hur infästningen bakom

grillen ser ut. 

 

Även intressant diskussion om förbrukningen, har haft min på Toyota för "koll" då min uppfattning är att min bil drar mycket mer än vad som står i regbeviset. Inga fel fick jag till svar...

har också lekt med tanken att optimera motorn med chip el dylikt...

 

/R 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
På 2019-04-03 på 12:43, LC150 säger:

Snyggt Robert, har funderat på lite "muffligare" däck själv men som många andra ej hittat vad man skall ha. så tack för bra post.

Ser också att du monterat extraljus i grillen, på ett sätt som jag gått och funderat på, allt för att ge kameran fri sikt. Skulle vara kul att se hur infästningen bakom

grillen ser ut. 

 

Även intressant diskussion om förbrukningen, har haft min på Toyota för "koll" då min uppfattning är att min bil drar mycket mer än vad som står i regbeviset. Inga fel fick jag till svar...

har också lekt med tanken att optimera motorn med chip el dylikt...

 

/R 

 

Kan ta bilder på fästena för extraljusen, men det kan dröja lite

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

255/70-18 funkar också för kännedom.

 

Köpte fälgarna och fick däcken "på köpet" då de satt på. Cooper Discoverer M+S.

Tänkte kränga på Cooper Discoverer S/T Maxx men vore synd att inte testas först, däcken är ju flong nya, och det funkade ju.

 

LC150 Invincible 2019 original höjd (men nu lite högre...)

Fyller ut hjulhusen fint.

 

IMG_6444.thumb.jpg.380b0b0ebf0373292bdf06fe97c2dab4.jpg

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

För att ge lite mera info och inspel kring "Största däcken"...   :-)

Nu ligger ju detta topic under LC 150, vilket är helt rätt, så därför behöver vi ju inte ventilera om vad som går på andra bilar, eller en LC av AT-modifiering.

 

Jag googlade, som alla andra, en herrejösses massa många timmar på alla forum i solsystemet - oavsett språk och annat tjafs. Man vill ju veta!  Går det eller går det inte!

Under forumet www.pradopoint.com.au finns en hel del info och tankar. Dock är de därnere mkt låsta av lagar kring vad du får göra med bilen kring hjulupphängning, spacers, fälgar och likn. Dock finns en del att hämta.

Även här, https://forum.ih8mud.com/forums/150-series-toyotas.300/, finns en hel massa. Dock är 98% av bilarna av Modellen Lexus GX460, vilket till stora delar är samma som LC150.

 

Jag läste mig till att i princip alla rekommenderar 265/70/17 och AT eller MT som bästa lösning. Dock har flera även lyckats få på 285/70/17, men dessa kräver "lite småfix" för att rulla OK.   Se mina egna erfarenheter nedan.

Givetvis köpte jag 285/70/17   :-D

Mer om det här:

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=19039 

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=19217 

 

Jag har på bilen ett nytt Ironman 2" liftkit, som i verkligheten lyfte betydligt mer än 2".  Olastad höjdes bilen med 90mm runt om!  Det är inte 2"...

Mer om det här:

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=18762 

 

Jag har köpt fälgar som har ET 0, istället för originalbilens ET30 (i mitt fall, på en 2016-års LC150). Det gör att länkarmar o likn går fritt med det större däcket. Inga problem där för mig.

B24B7E53-88BB-467F-8E7D-FD30B590B3B6.jpe 

Mer om det här:

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=18819 

 

Ang bränsleförbrukning, visad hastighet samt vägmätare och dess nya värden...  Ja, viss skillnad.

Noterat här:

https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=19221 

 

Är jag nöjd?   Ja, fett nöjd!   ? ? ? ?

 

AF9D11CD-2E7B-400C-8A0A-EAED296E0E32.thu

 

4C2F43AA-BF0C-4D28-8D20-DC22038EDD5B.thu

 

 

 

  • Like 7
Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...

Har precis köpt 265/65-18 på Black Rhino Dugger fälgar med ET 0.  Har en utbytbar kantskyddslist. Köpte även ett 5e hjul till reservhjul, så får det bli ett reservhjul med vinterdäck på av orgi fälgen.  De ligger väll på flyget från USA nu. 

Bestämde mig för att inte öka rullomkretsen och därmed slututväxlingen alltför mycket då det ofta gör att auto lådan växlar oftare och vid sämre tillfällen, med sämre körbarhet som följd. 
Hade bla en VW Amarok som i stor sett fördubblade antalet växlingar med 285/50-20.

Stannade kvar på 18" för att ha kvar någon form av aimining och respons i styrningen.  Ville egentligen ha Bedlock men finns få i 18 tum plus att det kan bli bekymmer med obalans.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.