Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej, igen nu är bilen betald och det vart 94:an, den manuella. Flyger ner med min dotter till Madrid den 3:e och min syster kör upp bilen från Malaga den 7:e bär det av mot Stockholm. Skall bli l

Hej, allesammans! Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år

Hej, igen! Nu är handpenning erlagd och min syster som bor på solkusten får åka och hämta den i Barcelona. Bilen passerade ITV (besiktningen) i lördags utan anmärkning. Tar upp den på lastbil efte

Posted Images

Tack för svar på de olika fetten. Jag har förstått att det blir svårt att regga till personbil om man reggar som lättlastbil först. Förhoppningsvis har jag fått bilen i det skick jag vill ha den inom något år eller då och då är det bara att invänta 30 års dagen och tillika skattebefrielsen. Men har vi riktigt tur så ändrar politikerna gällande denna regel ?

Link to post
Share on other sites

Hej, igen! Har nu monterat det mesta och det känns bra. Dock så stötte vi på patrull och måste byte de berömda CV-joint:arna. Nu till frågan Kollar man hos Micky på Europe 4x4 så finns det eftermarknads för en femte del av priset för en original. Är det någon som har erfarenhet? Micky säger att de inte haft några reklamationer på eftermarknads delarna och jag har ingen anledning att misstro honom. Sedan börjar man tänka att det kanske är lika bra att byta alla axlarna (inre) i framaxeln vilket då leder fram till ett kit för 14.000kr men med livstids garanti (vet inte hur länge jag lever!) Vågar man köra eftermarknads delar i axeln dvs 2st CV-joints och de två inre axlarna eller skall man gå på original eller på "kitet" som skall vara "state of the art". Dyrast blir det med original som vanligt
Mvh, K

Link to post
Share on other sites

Kör du med större däck och i terräng så kan det va läge att investera i ett kitt annars så funkar nog eftermarknads cv bra... Ev om du kan hitta gundriled så det är enklare att fetta cv´na kolla sen upp rött molybden fett tål högre temp och större tryck och när du kört några hundra mil kläm i en patron i knucklarna....

Edited by Gaup
Link to post
Share on other sites

Hej, och tack för svar.
Jag kommer att bygga overlander "light" så speciellt mycket terräng kommer det nog inte bli utan mest landsvägs mil. Kommer att ha 16 tums fälgar och motsvarande 32 eller 33 tum på däcken. Vanliga 2 tums höjningen.....

Link to post
Share on other sites

Kör man med däck som är typ 33" så går det nog bra även med eftermarknads drivknutar.

Hade en HDJ 80 någon gång i tiden som jag renoverade framaxeln på, drivknutar byttes ut mot inte alltför dyra eftermarknads. Sålde bilen sen men vad jag vet så rullar den än idag med samma drivknutar och BF Goodrich MT KM2 33x12.5 R15.

 Har för övrigt 2 st nya GSP drivknutar liggandes, minns inte exakt till vilken årsmodell (-er) men kan kolla om intresse finns.

Link to post
Share on other sites

Ok, tack! Skall gå in och kolla snarast.
Skall posta lite foton inom kort på vad jag sysslar med .
Har för första gången sett över underredet för att se om det finns någon rost att åtgärda på kaross eller någon annanstans. 
Fick lite hicka när jag såg Erikc:s skärmkanter under skärm breddarna. Tänkte att ännu en sak att åtgärda. Har tittat igenom skärmkanterna och allt är 100% friskt. inte ett tecken på rost någonstans. Underredet dvs undersidan på karossen var alldeles brun av sant samt fett/olja från knutar och kors. Det var svårt att få en uppfattning av vad man egentligen såg där under. Efter en snabb tvätt med fälg syran vi använder på jobbet framträdde en perfekt oskadad yta med lite nött original färg/grundfärg. Lite tur skall man ha efter att dåligt men hittat. Det verkar som att bilen har klarat sig 100% från rost masken! Ramen är 100% frisk med sin original färg(slät) förutom vi bakre hjulhuset där föregående ägare sprutat body för att det skulle se bättre ut vid försäljningen. Den kunde jag delvis tvätta bort med hetvatten tvätten. Axlar är såklart lite rostiga men inget farligt. Lite blästring så blir det fint.
Mvh, Kristian

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Hej, igen! Lite uppdatering om vad som skett på sista tiden. Har nu fått hjullager runt om bytt samt hela framaxeln renoverad med nya lager/packningar osv..  Det blev amerikanska eftermarknads axlar samt CV-joints med den långa garantin ?. Det var inte det enklaste att montera,  vänster sida gled fint in men höger ville inte. Fick bra och snabb support från Micky där de sade att det kan vara lite kärvt med dessa axlar men att det är bara att ”vålda” dit den och att de tar kostnaden ifall något går sönder. Mycket riktigt så gled den sakta på plats och nu har jag en super tight framaxel. Glappen från framvagnen samt kardanen som också renoverades gör nu att det inte finns en tillstymmelse av glapp i drivlinan. Bilen skall reg besiktigas nästa fredag och innan dess skall nya King Springs på med nya Tough Dog foam dämpare på samt en 4-hjuls inställning. Var nere i Göteborg och befriade en på forumet med lite delar som blivit över eftersom han bygger på sin. Tackar väldigt mycket för det. Av 8 stolar skall jag få ihop hyfsat fina och gångbar original inredning. Motorn/växellåda har fått alla vätskor bytta samt filter. Dieselpumpen gicks rejält igenom av El&diesel här i Stockholm samt att spridarna provtrycktes och fick nya tätningar. Numera behöver man bara visa nyckeln för tändningslåset och motorn slår igång nästan som ett knallskott.  Kommer som sagt att registrera den först som personbil för att sedan regga om den till lastbil. Om det finns någon vänlig medlem i närheten till Stockholm som kan tänkas ha ett lastgaller som passar en 80:ia att låna ut för lastbils registreringen skulle jag vara väldigt tacksam. Samma gäller om ni kan se över era gömmer om ni har delar typ till inredningen som ni vill bli av med. 

Mvh, Kristian

  • Like 6
Link to post
Share on other sites

Hej, igen. Ännu mera uppdatering och lite frågor! Har nu fått stötdämparna/fjädrarna monterade. 
Den vart väldigt hög måste jag säga och jag vet inte om det var vad jag förväntade/hoppats på. Ser ut som att bilen har hjullager monterade istället för däck.
Kanske en vanesak. Det som ställer till det vilket jag missat helt är hur det blir när man har släp dvs vinkeln. 
När jag hämtade bilen från Spanien så följde det med BFG Mud, 255/85-16 vilket borde vara typ 32"-33" om jag inte har fel. På bild med dessa monterade såg allt bra ut höjdmässigt.
Utgick från att det var 2" höjning på den redan men det verkar som att han har höjt "stamdard" fjädrar med en massa "bakelit" underlägg. Nu har jag bara nya KingSpring heavyduty 2" runt om med original gummi mellanlägg där det skall vara sådana. Det lutar åt att jag backar bandet och går ner på originalhöjd eller max 1" höjning. Dyra läropengar? .
Ett annat problem jag haft/har är att den känns väldigt otrevlig att köra beroende på vilka däck sm sitter på.
När jag hämtade den från Spanien så åkte jag upp på smala däck på plåtfälg och hade ett enormt glapp på ratten dvs det kunde vara ett kvartsvarv "dödläge" i ratten. Det gick ändå att köra eftersom bilen inte spårade utan gick snällt. När jag kom hem så satte jag på mina nya BFG Allterrain 265/75-16" och bilen gick super lugnt /stabilt med fortfarande sliten framvagn.
Nu har vi bytt stag/leder/hjullager, det mesta som skulle kunna påverka hur den uppför sig. Jag monterade en uppsättning vinterdäck av god kvalitet inför registreringsbesiktningen från en LC90 med resultatet att den blev nervös/spårig igen.
Nu efter höjningen på 2"  och hjulsinställning så är bilen rent otrevlig att köra. Känns inte som att man har kontakt med underredet alls. Vet och har efter samtal med Micky och läst på alla forum att en höjning på 2" inte borde påverka framvagnsgeometrin för mycket. Om jag behåller höjningen på 2" kommer jag att skaffa andra bussningar för att "korrigera" höjningen och troligtvis skaffa ett ställbart panhardstag. Är det någon som har något tips på vad det är man skall titta på i detta fall? Kan det vara någon som är intresserad av nya-lågmilade fjädrar ifall jag bestämmer mig att köra "lowrider" varianten istället?

Mvh, K

Link to post
Share on other sites

Just king springs 2" höjer mkt mer än 2" av egen erfarenhet, de vanliga typ ironman eller OME 2" satserna höjer 40-50mm mot standard som tänkt..

Så med king springs så lär du behöva korrigera din vinkel på framaxeln, räcker med såna bussningar som är excentriska..

Snarare än att bilen är för hög så är problemet för små däck ? Många kör ju 315/75 däck och då ser det sjysst ut med 3-4" höjning. 

Link to post
Share on other sites

 

Bästa är att köra med nya kontrollarmar som korrigerar höjning och Castor. Näst bäst är att flytta ned bare fästena mot ramen. Sedan castor correction plates och sist bussningar vilket är det vanligaste sättet att lösa det med. Jag har både 2” och 4” bussningar liggandes om du är intresserad. 
 

kolla även spelet i styrsnäckan. Kan göra stor skillnad att justera den oxå. 

Link to post
Share on other sites

Hej, Jah. Var och registreringsbesiktade bile idag och det var inga konstigheter. Bilen fick beröm för det fina skicket inunder.

Lyckades även övertala dem att tillåta den spansk kontrollbesiktningen som gjordes innan jag tog hem bilen till Sverige. Först var de kallsinniga men jag stod på mig och efter en stund så godkände de bilen som om den var besiktigad i Sverige. 

Jag kan vara intresserad av 2” bussningarna ifall jag bestämmer mig för att behålla höjningen. Problemet med höjningen blev att den vart så hög att traila tävlingsbilen kommer att bli svårt. Måste ta mig en funderare. Glömde helt av att det kan gå att justera styrsnäckan

mvh, Kristian

Edited by Halvvägs
Link to post
Share on other sites

Ja, Ewoldern!

Det  känns som att det finns 2” och 2”. 

Vet inte om jag vill höja bilen upp till skyarna eftersom min sambo då kommer att vägra köra den. Tanken med bilen är att det skall bli en”Overlander” light till att börja med som hon också skall köra. Vad säger ni om King Spring original höjd med  Mediumload? Någon med erfarenhet eller skall man gå på höjning på 2,5cm? Vill inte sitta på ett lager med fjädrar tillslut?

mvh, Kristian

 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Hej, igen
Nu har det hänt lite mera med bilen. 2" höjningen byttes till lägre fjädrar vilket gjorde ganska mycket på höjden trots att de fortfarande inte är original höjd. 20mm fram och 30mm bak.
Enligt Micky så skall dess fungera med lite last och släp. Får fortfarande inte ordning på "glappet" i styrningen nu efter att ha bytt alla leder samt de viktigaste bussningarna i framvagnen. Vid 4-hjuls inställningen så konstaterades det att styrsnäckan har ett glapp.
Vill få ordning på detta så att min sambo vill köra bilen.
Pratade med en medlem här på forumet och fick tips om att det går att renovera styrsnäckan.
Skall beställa dessa delar och då skall förhoppningsvis glappet försvinna.
Det konstiga är att när jag monterar på mina "stora" däck  så försvinner glappet!
Nästa insats efter det blir att byta koppling, motorfästen samt växellådsfästet. 
Om det finns någon på forumet som "sitter" på delar som de vill bli av med så kan ni väl höra av er ?
Har behov av bakre vindrutemekanismen med motor om någon har det liggandes.
Mvh, Kristian

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian

jeg sitter litt og tenker på det samme som du, med min spansk importerte LC80, nettopp å bytte ut en høy fjæring til en lav fjæring. 


hvorfor? Jo for å få kontroll på en vibrasjon som jeg tror kommer fra drivaksel krysset inn på transfer kassen, på grunn av vinkelen som har blitt med 4» hevingen fra Spania.

 

jeg har montert castor plater for å komme inn mot Toyota spec, og senket swaybar festene foran. Vurderer også å senke de bakre sway bar festene...

jeg bør nok også stramme opp styresnekken da bilen fortsatt har en del dødgang på rattet, selv etter ny4-hjuls kontroll. castor er nå på +2,5 noe som jo er bra. Men jeg tror bilen Bilbao enda bedre å kjøre med en lavere fjæring... eller?


Så, i stedet for å fortsette og lete etter årsaker til vibrasjon i bilen på ca 70-80km/t, så kanskje jeg skulle senket bilen litt...? Vet at jeg kan få drivaksel med dobbelt kryss, men det koster Dollares!!! Sikkert like mye som nytt hevesett.

 

det skal også sies at fjærer og dempere har stått på bilen i sikkert 10 år. Men det har ikke kjørt mer enn kanskje 7000 mil.

 

Bilen ble hevet i Spania men ingenting annet ble gjort med hjulvinkler da. Den var ganske ufin å kjøre på 285/75/16 dekk hjem til Norge. 
 

Tips mottas med takk :) 

mvh ivar


 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, IvarLC100 säger:

Hei Kristian

jeg sitter litt og tenker på det samme som du, med min spansk importerte LC80, nettopp å bytte ut en høy fjæring til en lav fjæring. 


hvorfor? Jo for å få kontroll på en vibrasjon som jeg tror kommer fra drivaksel krysset inn på transfer kassen, på grunn av vinkelen som har blitt med 4» hevingen fra Spania.

 

jeg har montert castor plater for å komme inn mot Toyota spec, og senket swaybar festene foran. Vurderer også å senke de bakre sway bar festene...

jeg bør nok også stramme opp styresnekken da bilen fortsatt har en del dødgang på rattet, selv etter ny4-hjuls kontroll. castor er nå på +2,5 noe som jo er bra. Men jeg tror bilen Bilbao enda bedre å kjøre med en lavere fjæring... eller?


Så, i stedet for å fortsette og lete etter årsaker til vibrasjon i bilen på ca 70-80km/t, så kanskje jeg skulle senket bilen litt...? Vet at jeg kan få drivaksel med dobbelt kryss, men det koster Dollares!!! Sikkert like mye som nytt hevesett.

 

det skal også sies at fjærer og dempere har stått på bilen i sikkert 10 år. Men det har ikke kjørt mer enn kanskje 7000 mil.

 

Bilen ble hevet i Spania men ingenting annet ble gjort med hjulvinkler da. Den var ganske ufin å kjøre på 285/75/16 dekk hjem til Norge. 
 

Tips mottas med takk :) 

mvh ivar


 

Så här ser min set up ut.

Fram:  

-Dubbelknut kardan. Går att bygga till rimligt pris från andra modeller. Mätupp vinkarna mot låda och pinion först.  Testa även att montera bort den främre kardanen så det verkligen är den som skapar vibrationerna. Även värt att se över lager i diffen och utgående fördelningslåda.

-Castor correction plates med original bussningar.

-Distans på swaybar ca 5cm på ram sida.

-Jag behövde även byta spindle pga lagerslitningar. Vilket skapade vandring och obehaglig känsla i hela styrningen. Värt att kolla detta! Passade även på att uppdatera till 105 nållager och long spline cv osv osv.

 

Bak: 

-Justerbara upper trailing arm och longer low arms

-Distans på swaybar ca 5cm på ram sida

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Hej allesammans!
Idag var jag ute och körde med 80:an och passerade 30.000mil. Helt plötsligt så tändes "T-Belt" lampan i instrumenteringen (orange). Blev förstås lite kissnödig eftersom man automatiskt tänker det värsta (eller hur 😏) . Tog mig hemåt med ett ägg under gaspedalen lite lätt nervös. Kamrem samt spännare är bytt för senast 200mil sedan (Toyota original) så jag vart förvånad.
Kan det vara så att den går automatiskt igång när man passerar vissa mil eller tids intervall? Vet inte riktigt vad jag skall tro
Någon med någon bra ide?

Mvh, Kristian

Link to post
Share on other sites

Hej, det verkar som att det glömts att nollställa vid bytet. Det finns en liten fjädrande ”pigg” som man skall trycka på med tändningen påslagen om jag fattat det rätt. Jag gör det men inget inträffar. Bytte som sagt allt original Toyota för typ 200 mil sedan det skall vara ok. 

Link to post
Share on other sites
  • 11 months later...

Hey, Robert

Kul att du letar efter en 80:a

Vad är ett rimligt pris, för dig?

Jag köpte min för 2 år sedan, puh tiden går snabbt!

Kostade mig typ 150” klar i Sverige, hämtade den från Spanien där min svåger inspekterade den. Det visade sig att typ allt behövde en genomgång/ renovering. Jag lyssnade inte på de gamla rävarna här på forumet. Enda plusset är att den är rostfri i ram och kaross.

Tills nu har jag renoverat/bytt följande: skivor/belägg/bromsok, komplett avgassystem, hjullager runt om, koppling, styrsnäcka, kardanaxel, dieselpump, växellåda, komplett framaxel, turbo, fördelningslåda, stötdämpare/fjädrar.

Allt detta för att få bilen i ett bra skick mekaniskt, sedan har man resten kvar om man vill ha en fin lack osv.......

vad skulle jag sälja min för? Inte under 200” och då gör jag en ordentlig förlust.

Mitt råd till dig är att köpa en väldigt fin = dyr bil och verkligen gå igenom den med någon som kan. Då slipper du förhoppningsvis det många med mig senare upptäcker dvs att allt är lagom eller förmycket slitet eftersom de är eftersatta när det gäller service eftersom det är dyrt att köpa delar till 80:an.

Hoppas att jag inte avskräckt dig. Man får väldigt mycket ”smiles per mile” och det är väldigt trevlig liten lastbil

Hoppas att du hittar den bil du vill ha

Lycka till / Kristian 

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.