Jump to content

Henkes BJ40

Recommended Posts

Nu har jag börjat med sidostegen/rock sliders. Stabila 50mm rör från lokala rörmokaren 😅

Nu är frågan...ska man försöka täppa till alla öppningar till 100% eller lämna öppet så det får luftas för att undvika rost?

34521E55-88CA-444B-B5F5-61831B14233F.jpeg

• Like 3
  • 2 weeks later...

Är hemma igen efter en trip till ryska gränsen med Bj:n...succé!

Bilen gick kanon hela vägen med undantag av två mindre problem.

Handtaget på passagerarsidan, som haft en spricka ett tag, gick sönder. Kollade lite på eBay o hittar för ca 300kr. 
Har ni tips på andra ställen att kolla eller är det eBay som gäller?

För det andra fick den ett lite märkligt problem....startade utan problem på söndagsmorgonen o körde till ett krigsmonument. När jag skulle stänga av bilen så hände ingenting, vred av tändningen o tog ut nyckeln o bilen bara gick. All el förutom halv o helljus fungerade 🤔

Man det vara nått glapp i tändningslåset eller vad tror ni experter?

I övrigt blev jag väldigt nöjd med sidostegen, hjälper mycket när man ska ha med taktältet att göra 👌🏻

1699A701-B6B9-4C72-B21F-4F182EE2FEE2.jpeg

68C92FE3-45DC-4939-909A-7913ECFCE90E.jpeg

Jag köpte ett par eftermarknadshandtag på Ebay eftersom dom gamla var dåliga och fula i kromet men dom höll inte många veckor. Godset i handtaget var mycket tunnare än orginal och går av där det går in i dörren till öppningsmekanismen. Efter att jag köpte orginal har det inte varit några problem, dom har hållt i många år.

Anledningen att motorn inte stänger av sig kan vara att relät till edic-motorn klibbar fast. Ge instrumentbrädan under handskfacksluckan ett välriktat slag eller två, det brukar göra susen 😁

Alternativt tar man loss relät och justerar det men så långt har jag inte kommit ännu 😉

/ Mecki

• Like 2
13 timmar sedan, Mecki säger:

Jag köpte ett par eftermarknadshandtag på Ebay eftersom dom gamla var dåliga och fula i kromet men dom höll inte många veckor. Godset i handtaget var mycket tunnare än orginal och går av där det går in i dörren till öppningsmekanismen. Efter att jag köpte orginal har det inte varit några problem, dom har hållt i många år.

Anledningen att motorn inte stänger av sig kan vara att relät till edic-motorn klibbar fast. Ge instrumentbrädan under handskfacksluckan ett välriktat slag eller två, det brukar göra susen 😁

Alternativt tar man loss relät och justerar det men så långt har jag inte kommit ännu 😉

/ Mecki

Ok, tack för inputen på handtaget. Blir nog att beställa ett original....om ingen har ett begagnat till salu så klart!?

Hittade felet med belysningen och stoppen. Visade sig vara en av dessa bad boys...

Såg hel ut men testade med multimetern o fick ingenting igenom. Skönt med enkla fel 😊 

EE92FDE9-29F6-4A38-B936-FF0ACCB49C7C.jpeg

• Like 1
På 2020-09-07 på 22:28, Henkes BJ40 säger:

Handtaget på passagerarsidan, som haft en spricka ett tag, gick sönder. 

Jag byggde ett eget handtag till min BJ40. Ta bara bort all aluminium och bygg ny del i riktigt stål. Använd pinne, fjäder och den vinklade plåtbiten från originalet . Ska se om jag hittar en bild på hur min blev...

1 timme sedan, Jah säger:

Jag byggde ett eget handtag till min BJ40. Ta bara bort all aluminium och bygg ny del i riktigt stål. Använd pinne, fjäder och den vinklade plåtbiten från originalet . Ska se om jag hittar en bild på hur min blev...

ooh, bra ide"....ser fram emot bilder :)

12 minuter sedan, Henkes BJ40 säger:

ooh, bra ide"....ser fram emot bilder :)

Inga jätte bra bilder! Själva handtaget är i 4mm plattjärn. Skulle kunna vara lite högre. dvs så det täckt fjäder och pinne bättre. Men det funkar lika bra som originalet och kommer inte gå sönder :)

1014546179_Skarmavbild2020-09-10kl_08_33_25.thumb.png.83279c12e7fe21b4ff61b2e7951d99a5.png2136705429_Skarmavbild2020-09-10kl_10_38_26.thumb.png.2fd9b9944123b4435fb745edc6ad08bb.png

Ännu en fråga när det gäller handtagen...är original gjorda av aluminium? Har nämligen en sån där ”svetspinne” för aluminium som ska användas med gas. Kanske jag kan reparera original handtaget med det!? 🤔

2 minuter sedan, valdas-76 säger:

Mycket möjligt att det är en legering som innehåller aluminium och zink. 

Ok....tror jag testar ”svetsa” , har ju inte så mycket att förlora på ett redan trasigt handtag 😅

• Like 1