Jump to content

Henkes BJ40


Recommended Posts

Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt!

Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak.

Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil.

 

13060039.jpg

  • Like 8
Link to post
Share on other sites

tack Mecki! Har kollat igenom din garagetråd, inspirerande läsning! En fundering när det gäller dina BMW-säten........hur upplever du att det är att komma i & ur bilen?

Hade själv ett par säten från en Ford Eskort (tror jag det var) som jag monterade i BJ:n, men jag tycker det är trångt att få höger ben mellan säte o ratt och har därför börjat kolla på alternativ.

Upplever du att dina säten är tillräckligt låga för att vara bekväma?

Såg annars att Gaup tipsade om SAAB-säten

Link to post
Share on other sites

Tackar ?

Jag har inga problem med att komma i och ur bilen pga sätet. Det jag gillar med BMW stolarna är att sittdynan går att förlänga så att man får stöd ut till knävecket vilket är skönt på längre resor. 

Man sitter också högt nästan som att sitta på en köksstol. Jag skall försöka att sänka infästningen nån centimeter för att kunna nyttja stolsjusteringen mera , nu är den körd i botten.

/ Mecki

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ok....du har kanske original rattstång?

Min är en med tilt från en Hj60, o den sitter inte hela vägen upp i urtaget på instrumentbrädan.

Troligen därför det är lite trångt för benen ?

Ska börja klura på hur jag kan lyfta den högre.

 

 

Blev lite kvällspyssel igår, kanske färre säger att man har en jeep om dom ser vad det står i grillen ?

58C6B745-F90E-4B35-8275-595B38254DC9.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Henkes BJ40 säger:

Ok....du har kanske original rattstång?

Min är en med tilt från en Hj60, o den sitter inte hela vägen upp i urtaget på instrumentbrädan.

Troligen därför det är lite trångt för benen ?

Ska börja klura på hur jag kan lyfta den högre.

Japp, jag har orginal rattstång och en lite mindre sportratt så det är gott om plats. Har du en styrsnäcka från 60-serien också ? 

 

(Blev lite kvällspyssel igår, kanske färre säger att man har en jeep om dom ser vad det står i grillen )?

 

Helt rätt ?

Det påminner mig om för några årsedan när jag och lillgrabben satt kvar i 42:an utanför affären och några gick förbi.

Då säger sonen plötsligt : "Hörde du pappa, dom svärde, dom pekade på 42:an och sa Jeep ?"

Då vet man att man lyckats ?

/Mecki

  • Haha 4
Link to post
Share on other sites

Nu är rattstången fixad ? 

Fick upp fästet några cm så nu har jag faktiskt nytta av tilten, blev perfekt!

Det blev till att förlänga axeln mellan rattstången o styrsnäckan också eftersom splinsen var på gränsen med att räcka till.

Enda sura i det hela är att instrumenteringen är död, lyser inte o visar inget på tankmätaten ?

misstänker nått glapp i en kabel när jag varit där o bökat om ?

får felsöka imorrn

5CFE7ECD-983E-4200-B336-EC8C5C2D75D3.jpeg

679BB6C5-9376-4BC1-8603-5FDDE5EB1C48.jpeg

6BED96E9-3CD0-4B3B-9809-9FE934F4FBDF.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
På 2018-11-30 på 09:12, ewoldern säger:

Välkommen till forumet, cool bj40!

Skulle vara kul att se någon bild på motorinstallationen då jag gjort samma i min bj42, alltid kul att se hur man löst problemen B)

 

img2310324.jpg

P5260692.JPG

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

IRRITERANDE! 

Nu lagom till mörkaste tiden så har LED-rampen lagt av.

Började med att den blinkade lite ibland, som att det var nån glapp-kontakt. Sen var det bara vissa dioder som lyste och nu är den helt mörk.

Nån som vet vad som är fel?

 

E234478F-B133-4677-82FB-593080DE17A5.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Längesen det blev uppdaterat här...?

LED-rampen är igång igen iaf, visade sig att det var säkringen som var ”halvbränd”.

Bytte den o nu funkar det fint igen!

 

I övrigt har jag mest jobbat med snöbladet till bilen, funkar fint nu ?

 

Ställde av bilen nu pga längre utlandsvistelse.

Några tips på ”konservering” som är bra att tänka på när den ska stå typ ett år?

Hur funkar det tex att ha en 12V underhållsladdare på ett 24V system?

C9534FE7-199E-4402-9FEE-50FF93D9387D.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Du skall vä inte behöva göra nån särskild konservering för ett års stillastående .

Jag hade väl tömt tanken så mycket som möjligt och eventuellt ställt den på pallbockar för att inte däcken skall platta till sig.

Det funkar inte så bra med en 12V laddare att ladda ett 24V system. Koppla i stället bort batterierna och ladda dom var för sig med underhållsladdare eller ladda dom fullt och ställ sedan undan dom.

/ Mecki

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...
På 2018-11-17 på 15:33, Henkes BJ40 säger:

Hittade just detta forum, trevligt med märkesspecifikt!

Bj:n jag har är en -79, motor bytt till en 2H från HJ60+turbo. Servo, skivbromsar fram, 5 växlad låda, vinsch fram o bak.

Härlig bil som jag använder både som arbetsbil o hobbybil.

 

13060039.jpg

Kan man få se winschinstallationen bak?

Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Larsson säger:

Kan man få se winschinstallationen bak?

Visst, inga problem! Det är förra ägaren som gjort installationen, och det verkar vara bra gjort. Har räddat mig flera gånger när jag inte kunnat vinscha mig framåt :)

 

img2714282.jpg

P5260694.jpg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...

Nu händer det lite grejer igen med BJn...håller på o rustar den för campingutflykter.

Har en sån där kylbag man kopplar till cigg-uttaget, 12V, som jag vill använda men uttaget ger ju 24V i BJn.

Jag har en omvandlare som används för att driva kupéfläkten. Tror ni det är safe att koppla in uttaget på samma omvandlare eller är det risk att den blir överbelastad?

 

F63C82EE-BCE2-4EB0-9B66-FB5E69DAC4DC.jpeg

81DDE536-460B-41A5-A37D-6C9E563E84F4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det är nog mer risk för att den klipper strömmen i stället för att bli överhettad.

Nu kommer jag inte ihåg hur många amper den omvandlare jag har i 42:an är på men när jag har släpkärran kopplad och drar på stereon samtidigt som jag blinkar o bromsar klipper den strömmen.

Men det är väl säkrast att kolla innan du ger dig ut på äventyr.

/ Mecki

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Dags för en update igen! 
jag landade i att montera en till omvandlare som jag hade liggandes för att kunna driva kylbagen.

Blev ett Afrika-inspirerat armstöd med mugghållare, förvaring och 12V uttag. 
 

831F865C-3731-41F1-8A5F-3937D0644B9D.jpeg

4B2003CC-490B-4E2E-AD15-02381491D44A.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Men största grejen som hänt är nog ändå att vi äntligen skaffat oss ett taktält!

Har blivit några övernattningar på en del av de fina stränder vi har här på östra sidan bottenviken.

BCCAD89B-41B7-44F9-8934-67B381D20E7A.jpeg

AFDE2DC1-7308-4011-A404-0DF0C25DB39B.jpeg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Nästa ”äventyr” som är inbokat är att köra så rakt österut som möjligt till vi kommer till ryska gränsen. Rutten är dragen på skogsvägar o grusvägar så långt det är möjligt, typ 90% av de 64 mil enkel väg som rutten är. Ska bli grymt kul 😁

 

BE409462-EB9E-4A0E-A508-FDF8BDB5D3DE.png

  • Like 7
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.