Jump to content

Adventuras BJ40

Recommended Posts

Finns inte så många genvägar när man har det så lättåtkomligt, bara ny plåt. Man ska ha metall av samma tjocklek och motsvarande kvalité som befintlig om det är möjligt. Man får räkna att det blir inte samma flexibilitet på en svetsad ram men allra viktigast att det blir ny och frisk plåt vid t ex infästningar.

• Like 5
  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lite uppdatering efter många timmars putsande, tvättande, borstande, kraftavfettning, nån liter aceton om och om igen  och lite färg.... resultatet blir ju åtminstone trevligare och trevligare..... må

En liten Bj40 uppdatering   Äntligen har jag hunnit hämta Ramen och lite annat smått från blästringen, nu blir det till att anpassa motorfästen och lite reparationssvetsning i bakramen.... 

Började smyga igång lite med inpassning av motorn igår.....  

Posted Images

Tackar för er input,

Ja då var saken klar,  det blir till att bygga nytt, det var ju ändå grundtanken.....  och ja någon form av förstärkt övergång mellan gammal och nytt känns som ett måste, sen tänkte jag göra svetsskarven mot det gamla utan rät vinkel utan någon form av rundade/halvmåne anslutning mellan gammalt och nytt?

Jag upplevde det som lättare när jag lagade upp bj75ans ram för några år sen då den ramen var rektangulär mot 40ans utformade balk....

Nja helt orginal kanske man inte kan påstå att den ser ut att vara i nuläget..... fattar inte hur man har tänkt när man gjort den konstruktionen 😂😂😂.... @ewoldern (eller någon annan) tips på var man kan hitta bladfjäderfästena? Jag har letat men inte lyckats hitta något i Europa.

• 2 weeks later...
18 timmar sedan, adventura säger:

Då var det efter noga övervägning kapat och klart för nybyggnation av bakre del av ramen :) 

Tror inte att det blir mer rivet än så här för min del....

9904DDF0-D903-453F-8843-0440E26A5D3F.jpeg

Gulp, friskt vågat att kapa bort båda rambenen på en gång, inga referenspunkter kvar när man skall

göra ny ram. Eller gjorde du nya ramben innan du kapade bort det gamla?

Japp det kändes friskt vågat 😂😂😂

Kanske inte för referenspunkternas skull dock, mer för att det kändes hårt att se hur bilen krympte...

Rambenen som nu är lösa ska nu agera mallar till de nya. Sen har jag gjort plåtar som blir som fixtur vid återmontaget, så jag hoppas och tror att det ska gå bra 🤔.

Men som man säger, ingen kommer ju ihåg en fegis 🤪

• Like 2
  • Haha 1

Nu har jag börjat tillverka rambenen, men jag måste säga att jag underskattat detta.... Bökigt att få till basen så att linjerna blir bra, men efter många justeringar så känner jag mig nöjd med formerna. Nu ska det passas in ordentligt och sen ska svetsen få jobba lite....04CDC20F-1309-45E6-AF01-CE210617F15F.jpeg.6073cd4d23603c64a7cf3db2760943b0.jpeg

• Like 5

Nu har jag stoppat lite med ramtillverkningen i någon dag men passade istället på att börja måla upp det som går att måla, främre delen av ramen samt tank och annat plock som passerat blästern och är klara fick sig lite färg under förmiddagen. Tanken var att måla tidigt i morse men jag hade inte fått med mig härdaren till färgen så det blev till att invänta att färghandeln öppnade....

C801F969-19CF-4DCA-9E6F-D9D6F5731E5A.jpeg

• Like 4

Då var två nya ramben klarar och redo för redo för insvetsning, till detta finns även nytillverkad stötfångare och mer för att tillverka diagonalstagen, väntar även på nya plattorna för för de bakre bladfjäderinfästningarna som förhoppningsvis är på norrut genom Europa tillsammans med en ny frontplåt till bilen:) 

Bilbygget är ju lika mycket planering som själva byggandet och även fast det är en bra bit kvar innan det är dags för att få färg på bilen så har funderingar på färgval åter kommit upp.....Har lite funderingar på om man skulle köra en gråsvart bedliner på bilen av flera anledningar: Det är billigt, döljer småskavanker och Så har jag sett en hel del riktigt snygga projekt.... men det finns säkert nackdelar, någon som har erfarenhet av detta?

5E6838E9-18CC-4AAE-8020-9A2C1E546FE5.jpeg

• Like 7

Eftermiddagen i garaget blev en bra eftermiddag, nu är ramen mer intakt igen :). Observera den nya höjden på ramen..... 6” tums lyft är ju ingenting 🤪🤪🤪

9187BFC2-C336-4388-AD39-AD0366E863FB.jpeg

E67336CC-1359-41A8-9CA2-75D68DC47FD1.jpeg

Edited by adventura
  • Like 6

Nu önskas råd igen.... Fick en leverans med delar idag, ny låssats och bladfjäderinfästningar mot ramen, till stor belåtenhet.... Men nosplåten var restnoterad och jag fick en billigare ersättningsprodukt istället, men vet inte riktigt om den uppfyller mina krav, känns kanske lite väl enkel???

7776CFA9-0EC5-428F-B9FB-04CBF5B02E17.jpeg

A6147258-420E-4FB8-B436-3958FFF60BBB.jpeg

B1CF582A-8939-4F90-82CE-E080D940322D.jpeg

• Like 2
  • 5 months later...
7 timmar sedan, ewoldern säger:

Den kändes lite enkel som du säger, blir det för mkt jobb att laga upp originalet? Hur går det annars med projektet ??

Håller med men samtidigt tror jag inte det kommer synas så mycket.
Jag har en renoverings plåt för den nedre delen om du intresserad och tänker ge dig på att renovera originalet 

• 11 months later...

Nu var det länge sen jag la upp något…. Men nu är det dags igen…

Tempot har inte varit jättehögt med detta projekt men nu finns det lite tid, ork, vilja  igen.

Ramen blev bra och är undanrullad i väntan på karossen som står på tur nu…. Min tanke var dock att fuska lite (å komma ikapp lite förlorad garage tid) genom att beställa en ersättningskaross, men ack det tyckte inte frun alls om att höra 🤔…. Tydligen så låg den ekonomiska prioriteringen på 40an långt ner…. riktigt långt ner….. ”Har du köpt en gammal rosthög så får du väl se till att laga den blev svaret”…. Och efter två kvällar med vinkelslip och svets så får jag ju lov att erkänna att hon har ju rätt…. Riktigt kul att svets igen, även fast jag inser att jag säkert har 200 timmars jobb på bara baljan… JAg får bygga och byta typ allt, å tyvärr så har är lagningarna som finns på karossen inte precis original…. Så det blir lite detektivarbete å lösa allt…..

F889E3D8-AFCE-48E6-A9B3-7CAAAD8E1A45.jpeg

• Like 2

Karossen, eller rättare sagt baljan är inte i något vidare rolig skick och det blir till att forma mycket plåt själv, kommer att byte ut det mesta som syns från utsidan med egenformad plåt, invändigt så blir det till att beställa golv och hjulhus….

I.O.M att 40 serien är tämligen enkel i formerna så går ju det mesta forma enkelt själv å under alla ditsvetsad plåt så går det att hitta lite linjer så att det kommer att fungera att återställa den.

Men på grund av mina icke original utformade hjulhus så kommer här en fråga om hjälp, finns det någon som har en 40a/42a i närheten av Västerås som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig genom att låta mig få mäta lite samt rita mallar av några detaljer?

Det ända kravet är att originallinjerna måste finnas…

Bifogar bild så ni ser vad jag har att utgå från :)

6F618220-3824-4B36-A4FD-A302C400E450.jpeg

4D42D698-B5FB-4CC5-BF22-A48A2046D399.jpeg

DFE99B75-6FE6-4BE4-92D3-C14A149450AF.jpeg

• Like 3

Oj oj du har en heldel svetsjobb framför dig. I dag finns det ju massor av leverantörer av både plåtdelar och hela och halva baljor. Även fabrik i Kina har börjat pressa plåtdelar till 40 serien. Den Franska fabriken är oxå igång igen, finns även flera små producenter av plåtdelar i landet. Finns några gubbar i NL som bygger dörrar osv. Tror du gör det mycket enklare för dig om du köper en del av plåtarna i alla fall! Min BJ40 stå i Kumla om du vill kolla. Den är original i sidoplåt och hjulhus men golv och syllen bak är utbytt.

• Like 5
12 timmar sedan, Jah säger:

Oj oj du har en heldel svetsjobb framför dig. I dag finns det ju massor av leverantörer av både plåtdelar och hela och halva baljor. Även fabrik i Kina har börjat pressa plåtdelar till 40 serien. Den Franska fabriken är oxå igång igen, finns även flera små producenter av plåtdelar i landet. Finns några gubbar i NL som bygger dörrar osv. Tror du gör det mycket enklare för dig om du köper en del av plåtarna i alla fall! Min BJ40 stå i Kumla om du vill kolla. Den är original i sidoplåt och hjulhus men golv och syllen bak är utbytt.

Jo jag har hittat en del tillverkare som du säger, och även börjat beställa en del plåt, men bara till insidan, där formerna är svåra att få till själv…. Utvändigt så blir det egentillverkat rakt av, har faktiskt kommit en bit på väg. Och räknar faktiskt med att jag ska kunna vara klar med hela vänstersidan under kommande vecka…. Gick dock bet på att böja den rundade plåten längst bak i ”hörnet” av karossen igårkväll…. Så denna dag har gått åt till att börja försöka bygga en plåtvals av lite spill bitar och lagerblock mm.... har man inte nog med jobb så skaffar man sig fler :)….

Jag ska lägga upp lite bilder framöver…

Kumla är ju inte allt för långt bort och jag tar tacksamt gärna tillfället att mäta lite vid tillfälle! 

12 timmar sedan, Jah säger:

Kina tillverkare har jag dock missat, har du några tips?