Jump to content

Erik´s HZJ105

Recommended Posts

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lackering blev riktigt lyckad, fick ett bra pris hos en seriös lackerare mot att jag demonterade och återmonterade det som behövdes innan lackering. Just nu måste jag vänta två veckor innan skyddsfilm

Lyckades få dit kofångaren efter lite hjälp, tur man har bra och trevliga grannar som ställer upp. Nästa projekt är att eventuellt byta ut vinchvajern till syntetisk lina och linstyrare. Väntar även p

Äntligen installerat snorkeln som legat och skräpat i förrådet. Dels har bara tanken av att sätta borren eller sågen i nylackad plåt känts sådär och sedan har sambon uttryckt ondskefulla saker om snor

Posted Images

Lackering blev riktigt lyckad, fick ett bra pris hos en seriös lackerare mot att jag demonterade och återmonterade det som behövdes innan lackering. Just nu måste jag vänta två veckor innan skyddsfilm sätts på de ställen där fotsteg och reservhjulshållare ska sitta. Nästa projekt är att sätta på vinchkofångaren jag lyckas få tag i som nu har varit på pulverlackering.

20190426_164457.jpg

20190426_164522.jpg

• Like 10

Lyckades få dit kofångaren efter lite hjälp, tur man har bra och trevliga grannar som ställer upp. Nästa projekt är att eventuellt byta ut vinchvajern till syntetisk lina och linstyrare. Väntar även på ett tungt paket från Euro4x4 också. 

Någon här förresten som vet något ställe i Europa som säljer utbytesgolv till land cruiser, vill ha ett vinyl/PVC golv i min. Vet att det finns mycket av dessa i Australien men då flera av dessa företag inte verkar vilja skicka till Sverige så blir det svårt att få tag i något därifrån.

PSFix_20190430_160554.jpeg

Edited by Erik
  • Like 9
  • 7 months later...

Kanske inte så mycket nytt på bilen men väl till (man får ju passa på att hålla på med inomhusaktiviteter nu när man inte har ett garage att vara i och det är för kallt att vara ute). Ett par snygga nyckelringar är väl alltid bra att ha? Har under hösten monterat ett andra batteri i bilen då den enbart här ett startbatteri sedan tidigare, ska lägga upp en bild på denna installation inom några dagar. Det som ligger närmast nu är att montera klart min diesel värmare. God föreställning och gott nytt land Cruiser år för jag önska er andra.

20191227_125709.jpg

Edited by Erik
  • Like 3
  • 1 month later...

Äntligen! Tog ju bara 1,5 år att få dit den! Har monterat allt själv på den så det är väl därför som det tog sådan tid. Längst ner till vänster i bild sitter min hemmagjorda elcentral som dels Webston är inkopplad på men också framtida extraljus ska kopplas in här plus lite annat...  Just nu har jag enbart den vanliga enkla timern som startutrustning men tanken är att installera en Thermo connect inom en snar framtid. Det som är kvar nu på själva installationen är att snygga till dragning av kablar och kylarslangar mm. 

Någon av er som har monterat Webasto som upplever att 12v inte räcker till fläkten för att få den att snurra tillräckligt snabbt? Jag upplever att den är lite för klen på 12v. 

20200213_184707.jpg

• Like 3
  • 2 months later...

Har bytt lite delat i AC systemet som tidigare läckte och passade på att även byta torkfilter till AC´n. Förhoppningsvis hittar jag någon imorgon som kan hjälpa mig att fylla systemet med ny gas. Någon av er som har erfarenhet av sånt där "fyll din egen AC" kit? 

20200423_204122.jpg

20200423_204150.jpg

Edited by Erik
  • Like 1
9 timmar sedan, Erik säger:

.... Någon av er som har erfarenhet av sånt där "fyll din egen AC" kit? 

Japp, inte till Toyota men fyllde en S60.

Funkade bra ända tills gasen hade läckt ut igen 😉

Fick tipset av @Mecki så han kanske kan fylla på ( ha ha?) med lite visdom.

• Like 1

Tack, ska ringa honom nästa gång ;-) fick tag i en verkstad som kunde fylla på med lite gas så nu är det kallt i både bil och kylbox. Och för er som undrar så är det mitt fel att det nu är kallare väder... Har väl med Murphys lag att göra, men jag är redo för en förhoppningsvis varm sommar.

• 3 months later...

Äntligen installerat snorkeln som legat och skräpat i förrådet. Dels har bara tanken av att sätta borren eller sågen i nylackad plåt känts sådär och sedan har sambon uttryckt ondskefulla saker om snorklar på bilar 😆. Friskt vågat hälften vunnet tänkte jag och körde igång här om dagen, sambons redaktion blev "det blev ändå fint med en snorkel"

20200806_112615.jpg

20200806_112546.jpg

• Like 7
  • 1 month later...

Plötsligt i veckan slutade bilen att ladda, blev ett generatorbyte och jag passade då på att sätta in en 120A istället för den lilla 70A som troligtvis suttit i bilen sen den var ny. Samband med bytet fick jag även montera dit en ny arm för generatorn eftersom den nya generatorn blev lite större. 

Någon av er som har bra kontakter i Australien? skulle vilja beställa ett vinylgolv till bilen från no bull accessories, problemet är att de vägrar skicka till Sverige. 

Grymt. Vilken generator blev det till slut? Jag använder mig av Remambo när jag köper från Japan och de inte vill skicka till Sverige. Borde finnas liknande tjänster/företag i Australian. 

3 minuter sedan, Jah säger:

Grymt. Vilken generator blev det till slut? Jag använder mig av Remambo när jag köper från Japan och de inte vill skicka till Sverige. Borde finnas liknande tjänster/företag i Australian. 

Stort tack för hjälpen, hade aldrig kommit på att det var en annan arm till generator om inte du sagt något! Det blev en generator från HC Cargo vilket inhandlades på min lokala Mekonomen butik. 

Ska kolla igen om det kan finnas något sätt... paketet bilr ganska stort ca 130x60x20cm och väger 10kg vilket gjorde att det inte gick att skicka med exempelvis Australian post.

• Like 1
  • 7 months later...

Äntligen lite nya dämpare. Stod i valet och kvalet mellan Koni Raid eller Tough Dog 45mm och valet föll till slut på Koni. Fjädrar är också inköpt, lätt begagnade men de behöver en blästring och lite pulverlack, mest för utseendets skull. Totalt kommer bilen bli ca 5 cm högre. Ska försöka få till ett byte till nästa helg. Har aldrig bytt tidigare men efter att ha kollat lite YouTube filmer så ser det inte allt för svårt ut eller vad säger ni som gjort detta några gånger?

20210504_182107.jpg

• Like 1

Tänk på att du behöver caster correction bushings, iom att du har stel axel fram och höjer den.

Den blir så tråkig att köra annars, vinglig och spårkänslig. 

• Like 2
9 timmar sedan, MFI9 säger:

Tänk på att du behöver caster correction bushings, iom att du har stel axel fram och höjer den.

Den blir så tråkig att köra annars, vinglig och spårkänslig. 

Ok tack, vad jag har läst mig till så är det tydligen inte nödvändigt med caster correction bushings när man höjer 2 tum men att det ska vara på gränsen. Jag hade tänkt att prova utav men i värsta fall får jag köpa sådana. 😀

2 timmar sedan, Erik säger:

Ok tack, vad jag har läst mig till så är det tydligen inte nödvändigt med caster correction bushings när man höjer 2 tum men att det ska vara på gränsen. Jag hade tänkt att prova utav men i värsta fall får jag köpa sådana. 😀

Mitt tips är att mäta vinklarna innan och efter för castor och även vinklarna på kardanaxeln. Detta för att få kolla på vad som hänt och jämför mot FSM.

Så här gör jag fjäder byte. Om du inte har något fast rostat tar det tar det höst någon timme :) Lossa dämpare, krängningshämmare, bromsslangar och ev abs sladdar. Sedan lyfter du bilen tills fjädrarna trillar ur. Om du har gamla bussningar kan det underlätta att lossa på upphängnings armarna och ev panhardstag något men ta inte ort dem. Tänk bara på att dra dem först då bilen står på marken igen så att bussningar dras i sitt rätta läge. Att hålla på och klämma ihop fjädrar osv för att få i och ur är bara en jobbig väg att gå ;)

kolla 7 min in i denna 

• Like 4
7 timmar sedan, Klydd säger:

Behöver du lite extra höjd 😁😁

Jag får fundera på den, risken är att jag inte kommer in i porten till min parkering på jobbet, får kanske byta jobb då eller parkering 😂