Jump to content

Information om 40-serien


Recommended Posts

Land Cruiser 40

Kanske den tuffaste Land Cruisern av dem alla. Kom på 60-talet och tillverkades from till 1984. Finns med tre olika axelavstånd där lång och kort är vanligast. Långa versionen finns både som pickup och skåp, vilken är originalet för "buschtaxi".

image.png.d987200f8aa5b874dd99612fd34be95f.png

 

Modellår: 1960-1984

(Toyota Bandeirante och Toyota Macho 1968–2001)

 

Beteckningar och varianter:
Tvådörrars kort
BJ40, BJ42, FJ42 (BJ=diesel, FJ=bensin)

Tvådörrars mellankort
BJ43,BJ46

Tvådörrars lång, skåp och pickup
BJ45, FJ45, HJ45    (HJ= H-motorn)

 

Motoraternativ

Bensin:
3.9 liter, rak 6:a, beteckning F
4.2 liter, rak 6:a, beteckning 2F 

Diesel:
3.0 liter rak 4:a, beteckning B 
3.2 liter rak 4:a, beteckning 2B
3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 
3.6 liter rak 6:a, beteckning H
4.0 liter rak 6:a, beteckning 2H

Växellåda:
3-växlad manuell
4-växlad manuell, beteckning H41 och H42 med olika utväxling

5-växlad manuell, beteckning H55F, ihop med 3B motorn på korta modellen (1983-1984)

Övrigt

Årsmodell -83 & -84 har skivbromsar fram

Servostyrning fanns som tillval från 1983

 

Kända vanliga fel eller brister:

  • "Den enda nackdelen med 40-serien är att den slutades att tillverkas" //citat Mecki :)
  • Rost. 1974 och äldre har den bästa metallen.  1979-84 är de som rostar mest. 
  • Ramen på 45-47 serien har vissa svagheter/påverkan på karossen pga flex.
  • Svagheter med den 5-växlade lådan (H55F) återfinns här: http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ 

 

 

 

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

 

 

Edited by Klydd
uppdaterat med länk till H55F info
  • Like 4
Link to post
Share on other sites

Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller.

 

Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. 

Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 

2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan.

Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.

Edited by Jah
  • Like 5
Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

För den som vill förkovra sig i ämnet ?

Här finns lite mer info om vad som har kommit till dom olika årsmodellerna, det verkar skilja en del på utrustningen mellan dom olika världsmarknaderna.

http://www.cruiserfaq.com/00-01.php

Tryck på Back & Next-knapparna för att finna mer matnyttig information ??

/ Mecki

Edited by Mecki
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Finns lite att fundera på om du köper en 40 serie. 

Som Mecki nämt skiljer det inte bara mellan åren utan även geografiskt på 40 serien.

Tidiga årsmodell har bättre plåt. Senare är mer kompatibel med nyare modeller. dvs om du vill göra det lättare för dig med uppdatering av skivbromsar, avlastad axel osv så är det 1979 och senare som gäller. 1978 var sista året med 1 piece fördelningslådan, mindre drivaxelfläns. Det var tillval med skivor, servo osv. dvs du kan hitta en BJ42 utan servor och utan skivbromsar men med 3,4 motorn och  4 växlad låda. 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.