Wenjad Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 (edited) Tjena! i fredags var jag och inhandlade en BJ73, och nu har jag ett par frågor, vart hittar man reservdelar till dom? tänker på skärmar, dörrar och sånt, men även motordelar och transmissionsdelar. sen behöver den en höjning då 35" däcken inte går fritt bak såfort axeln flexar, så jag tänkte om nån har lite bilder på hur ni gjort när ni axelvändt? ska bli kul att göra iordning denhär, när jag köpte den trodde jag att det var en vanlig modell så jag tänkte bara ha den och åka med i skogen men när jag kom hem fick jag veta att det finns inte så många av dom i sverige Mvh Edited October 8, 2017 by Wenjad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 (edited) Hej och välkommen hit. Grattis till en grym bil ! Dörrar verkar det inte finnas något överflöd av men här är några länkar till lite andra plåtdetaljer och andra reservdelar http://www.wyprawa4x...ge=1&group[]=79 http://www.euro4x4pa...6_body_lights/l som forummedlem har du 10% hos Euro4x4 Kolla bland länkarna här på forumet , där bör finnas en del annat matnyttigt http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/ Jag har ingen 70-serie själv men har kompisar som kör 73:or. Det verkar som att om du skall axelvända så får du göra "cut and turn" på framaxeln dvs man skär loss ändarna på framaxeln och vrider dom i förhållande mot diffhuset och göra en främre kardan med en dubbelknut uppe vid fördelningslåda. Höjer du istället med höjningsfjädrar (brukar höja 2") bör du få plats med 35" utan att göra något med kardan eller framaxeln. mvh Mecki Edited October 8, 2017 by Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 8, 2017 Author Report Share Posted October 8, 2017 Hej och välkommen hit. Grattis till en grym bil ! Dörrar verkar det inte finnas något överflöd av men här är några länkar till lite andra plåtdetaljer och andra reservdelar http://www.wyprawa4x...ge=1&group[]=79 http://www.euro4x4pa...6_body_lights/l som forummedlem har du 10% hos Euro4x4 Kolla bland länkarna här på forumet , där bör finnas en del annat matnyttigt http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/ Jag har ingen 70-serie själv men har kompisar som kör 73:or. Det verkar som att om du skall axelvända så får du göra "cut and turn" på framaxeln dvs man skär loss ändarna på framaxeln och vrider dom i förhållande mot diffhuset och göra en främre kardan med en dubbelknut uppe vid fördelningslåda. Höjer du istället med höjningsfjädrar (brukar höja 2") bör du få plats med 35" utan att göra något med kardan eller framaxeln. mvh Mecki tackar tackar okej det är på så vis man gör fram, tror nog jag ska satsa på en höjningssats då, tror inte det skadar med nya bladfjädrar runt om, dom bak är ganska slut så fräscha fjädrar borde göra mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted October 8, 2017 Report Share Posted October 8, 2017 Detta är vad några jag vet har gjort, det kanske finns andra som har andra erfarenheter. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 9, 2017 Author Report Share Posted October 9, 2017 Bakdörrar och framskärmar borde passa från BJ70 och BJ75 va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Bakdörrar och framskärmar borde passa från BJ70 och BJ75 va? Grattis! Har sett annonsen, o hade man som vanligt inte haft för många bilar så hade jag köpt den. 75 kan du ej ta bakdörrar ifrån tyvärr då de är högre pga högre tak. Framskärmar kan du ta från bj/hj70,73 0ch 75 etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted October 9, 2017 Report Share Posted October 9, 2017 Några korta tips från att ha ägt en 73 SUA. Och 40 med SOA… Om du ska köra med SOA byta till bredare axlar och kör med helt raka blad istället och kapa i karossen för att få plats med 37or eller liknande och dreva ned i låda eller axlar. Alt skulle jag bygga ny fjädring med blad med ca2-3” höjning. Du kan ta bakblad från hj60 bak på 73an då de är nästan samma längd. Bara att prova sig fram till det blir bra.. Tror jag byggde om med olika antal blad och längder minst 4 gånger på min 73a innan jag blev nöjd. Byt plattorna under fjädrarna för bättre markfrigång, se hur jag gjorde http://toyota4x4.se/topic/4143-hzj73/#entry31677 Flytta framaxeln 1tum framåt för att få plats med 35or. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 9, 2017 Author Report Share Posted October 9, 2017 Några korta tips från att ha ägt en 73 SUA. Och 40 med SOA… Om du ska köra med SOA byta till bredare axlar och kör med helt raka blad istället och kapa i karossen för att få plats med 37or eller liknande och dreva ned i låda eller axlar. Alt skulle jag bygga ny fjädring med blad med ca2-3” höjning. Du kan ta bakblad från hj60 bak på 73an då de är nästan samma längd. Bara att prova sig fram till det blir bra.. Tror jag byggde om med olika antal blad och längder minst 4 gånger på min 73a innan jag blev nöjd. Byt plattorna under fjädrarna för bättre markfrigång, se hur jag gjorde http://toyota4x4.se/...j73/#entry31677 Flytta framaxeln 1tum framåt för att få plats med 35or. SUA och SOA är begrepp som jag snubblat över dom senaste dagarna, vad betyder det? tackar för tipsen! får se hur jag gör när det börjar bli dags att fixa fjädringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 Fjäderblad över eller under axel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 (edited) Jo som sagt. SOA= spring over axle (axelvänd på Svenska.. om det är en bil som den låg undertill från början) Billigt sätt att höja dock rätt mkt jobb och blir ca 6" höjning så det kan bli lite vingligt att åka på vägen med. SUA= spring under axle (som original på din bj73) Edited October 10, 2017 by ewoldern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel2 Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 Ett alternativ är att höja 2" i fjädringen och 2" i karossen och sen öppna upp hjulhusen lite så får du rum med 37". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 12, 2017 Author Report Share Posted October 12, 2017 Ett alternativ är att höja 2" i fjädringen och 2" i karossen och sen öppna upp hjulhusen lite så får du rum med 37". tror de räcker gott och väll dom 35or jag har nu, annars får jag nog börja dreva om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted October 12, 2017 Report Share Posted October 12, 2017 LJ = Light duty med bla sprialfjädring BJ = heavy duty med bladfjädring och kraftigare axlar mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 12, 2017 Author Report Share Posted October 12, 2017 LJ = Light duty med bla sprialfjädring BJ = heavy duty med bladfjädring och kraftigare axlar mm. aha okej, de va lite som jag misstänkte då jag fick höra nånstans att axlarna som sitter på bj är dom kraftigaste som toyota har, ståmmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenjad Posted October 14, 2017 Author Report Share Posted October 14, 2017 Vad heter axlarna på BJ73? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.