Jump to content

BJ73 1985


Wenjad

Recommended Posts

Tjena! i fredags var jag och inhandlade en BJ73, och nu har jag ett par frågor, vart hittar man reservdelar till dom? tänker på skärmar, dörrar och sånt, men även motordelar och transmissionsdelar. sen behöver den en höjning då 35" däcken inte går fritt bak såfort axeln flexar, så jag tänkte om nån har lite bilder på hur ni gjort när ni axelvändt? ska bli kul att göra iordning denhär, när jag köpte den trodde jag att det var en vanlig modell så jag tänkte bara ha den och åka med i skogen men när jag kom hem fick jag veta att det finns inte så många av dom i sverige :D Mvh

Edited by Wenjad
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit.

Grattis till en grym bil !

Dörrar verkar det inte finnas något överflöd av men här är några länkar till lite andra plåtdetaljer och andra reservdelar http://www.wyprawa4x...ge=1&group[]=79

http://www.euro4x4pa...6_body_lights/l

som forummedlem har du 10% hos Euro4x4

Kolla bland länkarna här på forumet , där bör finnas en del annat matnyttigt http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/

 

Jag har ingen 70-serie själv men har kompisar som kör 73:or.

Det verkar som att om du skall axelvända så får du göra "cut and turn" på framaxeln dvs man skär loss ändarna på framaxeln och vrider dom i förhållande mot diffhuset och göra en främre kardan med en dubbelknut uppe vid fördelningslåda.

Höjer du istället med höjningsfjädrar (brukar höja 2") bör du få plats med 35" utan att göra något med kardan eller framaxeln.

 

mvh

Mecki

Edited by Mecki
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit.

Grattis till en grym bil !

Dörrar verkar det inte finnas något överflöd av men här är några länkar till lite andra plåtdetaljer och andra reservdelar http://www.wyprawa4x...ge=1&group[]=79

http://www.euro4x4pa...6_body_lights/l

som forummedlem har du 10% hos Euro4x4

Kolla bland länkarna här på forumet , där bör finnas en del annat matnyttigt http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/

 

Jag har ingen 70-serie själv men har kompisar som kör 73:or.

Det verkar som att om du skall axelvända så får du göra "cut and turn" på framaxeln dvs man skär loss ändarna på framaxeln och vrider dom i förhållande mot diffhuset och göra en främre kardan med en dubbelknut uppe vid fördelningslåda.

Höjer du istället med höjningsfjädrar (brukar höja 2") bör du få plats med 35" utan att göra något med kardan eller framaxeln.

 

mvh

Mecki

tackar tackar :D okej det är på så vis man gör fram, tror nog jag ska satsa på en höjningssats då, tror inte det skadar med nya bladfjädrar runt om, dom bak är ganska slut så fräscha fjädrar borde göra mycket :D
Link to comment
Share on other sites

Bakdörrar och framskärmar borde passa från BJ70 och BJ75 va? :D

 

Grattis!

 

Har sett annonsen, o hade man som vanligt inte haft för många bilar så hade jag köpt den.

 

75 kan du ej ta bakdörrar ifrån tyvärr då de är högre pga högre tak.

Framskärmar kan du ta från bj/hj70,73 0ch 75 etc

Link to comment
Share on other sites

Några korta tips från att ha ägt en 73 SUA. Och 40 med SOA…

 

Om du ska köra med SOA byta till bredare axlar och kör med helt raka blad istället och kapa i karossen för att få plats med 37or eller liknande och dreva ned i låda eller axlar.

 

Alt skulle jag bygga ny fjädring med blad med ca2-3” höjning. Du kan ta bakblad från hj60 bak på 73an då de är nästan samma längd. Bara att prova sig fram till det blir bra.. Tror jag byggde om med olika antal blad och längder minst 4 gånger på min 73a innan jag blev nöjd.

Byt plattorna under fjädrarna för bättre markfrigång, se hur jag gjorde http://toyota4x4.se/topic/4143-hzj73/#entry31677

Flytta framaxeln 1tum framåt för att få plats med 35or.

Link to comment
Share on other sites

Några korta tips från att ha ägt en 73 SUA. Och 40 med SOA…

 

Om du ska köra med SOA byta till bredare axlar och kör med helt raka blad istället och kapa i karossen för att få plats med 37or eller liknande och dreva ned i låda eller axlar.

 

Alt skulle jag bygga ny fjädring med blad med ca2-3” höjning. Du kan ta bakblad från hj60 bak på 73an då de är nästan samma längd. Bara att prova sig fram till det blir bra.. Tror jag byggde om med olika antal blad och längder minst 4 gånger på min 73a innan jag blev nöjd.

Byt plattorna under fjädrarna för bättre markfrigång, se hur jag gjorde http://toyota4x4.se/...j73/#entry31677

Flytta framaxeln 1tum framåt för att få plats med 35or.

SUA och SOA är begrepp som jag snubblat över dom senaste dagarna, vad betyder det? :D tackar för tipsen! får se hur jag gör när det börjar bli dags att fixa fjädringen :D
Link to comment
Share on other sites

Jo som sagt.

 

SOA= spring over axle (axelvänd på Svenska.. om det är en bil som den låg undertill från början) Billigt sätt att höja dock rätt mkt jobb och blir ca 6" höjning så det kan bli lite vingligt att åka på vägen med.

 

SUA= spring under axle (som original på din bj73)

Edited by ewoldern
Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att höja 2" i fjädringen och 2" i karossen och sen öppna upp hjulhusen lite så får du rum med 37".

tror de räcker gott och väll dom 35or jag har nu, annars får jag nog börja dreva om
Link to comment
Share on other sites

LJ = Light duty med bla sprialfjädring

BJ = heavy duty med bladfjädring och kraftigare axlar mm.

aha okej, de va lite som jag misstänkte då :D jag fick höra nånstans att axlarna som sitter på bj är dom kraftigaste som toyota har, ståmmer det? :D
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.