Jump to content

Frågor kring karosshöjning, däck, hastighetsmätare, registreringsbeiktning


Fallber

Recommended Posts

Hej, Jag blev ägare till en TLC 120 D4d Aut -07 i söndags. Woho!

 

Bilen är tänkt att köras mestadels landsväg med inslag av grusväg och enstaka fall ingen väg. ca 75% / 25% kanske.

Eftersom det inte var några sommardäck med så går jag i funderingar att skaffa större hjul än orginaldimension. För ökad markfrigång och lite häftigare utseende. Jag är öppen för en mindre karosshöjning för att få plats med däcken. En uppskattning är kring 33"-däck känns lagom

 

Vilka dimensioner kör ni med? och hur mycket har ni behövt höja bilarna?

 

Är det på sin plats att registreringsbesiktiga bilen med större hjul?

 

Kan en vanlig toyota verkstad trimma in hastighetsmätaren?

 

Tycker ni det är onödigt att skaffa större hjul.

 

Alla tankar och idéer mottages tacksamt!

 

Jag har sökt information på forumet men hittar inte svaren. Kan bero på min begränsning i sökkunskap

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Att byta orginalfjädringen till något styvare och högre ( 2" ca ) är en väldigt enkel poeration som bilen har bra av även om du inte vill ha större hjul på.

 

MEN med en 2" höjning så får du dit 33" :). Nu kommer jag inte ihåg ET på orginalfälgarna men det kan hända att du måste ha fälgar med annat ET för att få plats ( kommer så klart an på vilket däck du väljer ). Du måste trimma lite i innerskärmarna oxå men det är ett väldigt litet ingrepp.

 

Det finns väldigt många leverantörer av höjningskit ( fjädrar & dämpare ). Det är mest plånboken som avgör. Se till att du anpassar kittet till dit bruk bara - mycket last ofta eller mycket påmonterad utrustning - hårdare fjädrar. Och köp inte för mjuka - då sjunker bilen ihop för dig.

Link to comment
Share on other sites

Att byta orginalfjädringen till något styvare och högre ( 2" ca ) är en väldigt enkel poeration som bilen har bra av även om du inte vill ha större hjul på....................................

 

 

Ok. Jag är mer inne på att höja upp karossen ifrån ramen med högre bussningar eftersom jag finner det billigare och relativt enkelt då jag har egen verkstad. Jag har sett en länk till en engelsk-språkig sida på detta forum, men hittar inte igen den tyvärr. Men jag är öppen för förslag!

Berätta gärna vad ni själva kör med för höjning och typ av däck som ni är nöjda med.

 

Jag kanske borde uppgradera från standardfjädring i vilket fall när jag skall montera på en winch som väger kring 25-30 kilo samt hart planer på att göra en robustare stötfångare.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag är mer inne på att höja upp karossen ifrån ramen med högre bussningar eftersom jag finner det billigare och relativt enkelt då jag har egen verkstad.

Det är billigare att göra s.k. bodylift men inte det bästa allternativet...

Link to comment
Share on other sites

 

Det är billigare att göra s.k. bodylift men inte det bästa allternativet...

 

Jasså. Förklara gärna mer om fördelarna med att höja med fjädring/stötdämpare.

Jag trodde att vid höjning med fjädring/stötdämpare påverkades hjulvinklarna/drivaxelvinklarna på ett negativt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen att höja bilen med fjädringssystemet är att få bättre markfrigång (om du bara höjer karossen så är chassit kvar på standardhöjd = du får inte bättre markfrigång). Nytt fjädringssystem skapar bättre axelartikulation, bättre markfrigång samt betydligt bättre terrängegenskaper. Att endast höja karossen från chassit ger inga som helst fördelar (skapar sämre terrängegenskaper och högre tyngdpunkt). 33" däck på en LC120 är precis lagom och passar både i chassit och karossen (däck = 285/75-16).

Att höja karossen för att få "ett bättre utseende" är för mig lite Kalle Anka.

Vid fjäderhöjning så kompenseras geometrin med diverse bussningar m.m. som oftast följer med om du köper ett färdigt kit. Gör du det själv - krävs lite erfarenhet och förståelse hur geometrin fungerar. Notera att en 2" höjning är optimalt då denna inte påverkar de främre drivknutarna så värst mycket. Ska du upp högre med bilen (vilket egentligen inte är någon vits som jag ser det) då måste du bygga hela systemet från början med specialgrejer.

Att göra en karosshöjning proffsigt är dyrare än att byta fjädringssystem (du måste kompensera för växellådan/fördelningslådan/handbroms, ratt samt viss elektronik måste dras om etc. Och du får en bil som får sämre väghållning både på vägen och terrängen.

Se bilder på en LC120 som har en optimal fjädring/hjul http://www.trendab.com/industry-development-engineering-industrial-vehicle-applications.html

Link to comment
Share on other sites

Redigeringsfunktionen fungerar inte som den ska på detta forum... :huh: Den är öppen ca 5 min - sedan är det kört...

 

Hastighetsmätaren visa r för mycket redan från fabriken. Med 33" hjul kommer mätaren visa något mindre vilket gör att den kommer visa mer exakt än med standardhjul.

Att besiktiga bilen med högre fjädring samt 33" hjul torde inte vara några problem. Det du måste kolla är ljusinställningen.

Har aldrig haft problem med besiktningen av de bilar jag byggt under åren.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen att höja bilen med fjädringssystemet är att få bättre markfrigång (om du bara höjer karossen så är chassit kvar på standardhöjd = du får inte bättre markfrigång). Nytt fjädringssystem skapar bättre axelartikulation, bättre markfrigång samt betydligt bättre terrängegenskaper. Att endast höja karossen från chassit ger inga som helst fördelar (skapar sämre terrängegenskaper och högre tyngdpunkt). 33" däck på en LC120 är precis lagom och passar både i chassit och karossen (däck = 285/75-16).......

 

Storligen tack för saklig och väl förklarad information!

 

Jag har läst att man kan montera 16" fälgar om man byter skivor och bromsok till hilux delar. Har även läst om någon som slipat av 2-3 mm på originaloken för att få plats med 16".

Tycker personligen att varianten med att slipa verkar riskabel. Lite grus eller påväxt av is/snö borde skapa problem.

 

Finns något vettigt alternativ till 17"-fälgar

 

Lämna gärna förslag på ett höjningskit med bra komponenter.

 

Tack för era svar och engagemang!

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt enig med Peder i några detaljer

 

Att endast höja karossen från chassit ger inga som helst fördelar (skapar sämre terrängegenskaper och högre tyngdpunkt).

 

Nja, fördelen är att man kan få plats med större hjul utan att försämra köregenskaperna på väg (förutom då vad hjulen ställer till med). Tyngdpunkten blir marginellt högre då de flesta tunga komponenter sitter kvar i originalhöjd (motor, drivlina, ram osv) medan karossen som är mest tomrum lyfts upp. Större hjul ger även mer markfrigång. Alla islänning kan ju inte ha fel (med sina Kalle Anka bilar :) )

Men, är detta verkligen det du vill åstadkomma?

 

Jag tror, precis som Peder skriver, att en 2" höjning med nya fjädrar och stötdämpare med en efterföljande hjulinställning är det du ska sikta på. Då får du bättre frigång vid körning på dålig väg och du får bättre fjädringsrörelse för ökad last. Men, räkna noga på vad du kommer lägga till för vikt innan du beställer fjädrar. Det är inte roligt med för hårda fjädrar heller med stötig gång som följd.

 

Redigeringsfunktionen fungerar inte som den ska på detta forum... :huh: Den är öppen ca 5 min - sedan är det kört...

Precis, den fungerar exakt som det är tänkt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att man kan montera 16" fälgar om man byter skivor och bromsok till hilux delar. Har även läst om någon som slipat av 2-3 mm på originaloken för att få plats med 16".

Stämmer. Jon (Wiberg Sr) här på forumet har gjort det. Finns många bilder på hans mattsvarta "Snövit"

 

Tror det finns ganska många bra grövre däck även för 17" nu för tiden.

Link to comment
Share on other sites

Syftet med en att höja karossen från ramen var att få plats med större däck och därigenom högre markfrigång.

Men extra arbetet med rattstång och växelväljare kanske inte gör operationen värd besväret.

Jag vill minnas att jag sett en sida som säljer fjädrar/dämpare i kit där man kan välja hur mycket last extra last man ungefär kör med samt om man har vinch eller ej. (styvare framfjädring misstänker jag)

 

Någon som vill tipsa om särskilt fabrikat eller leverantör ni föredrar?

Vill gärna ha tips på ett bra 17"däck som lämpar sig för ca 75% landsväg och 25% grus-/ingen väg, vad kör ni med och gillar?

Link to comment
Share on other sites

Om det är just markfrigången du vill åt så borde väl chassiehöjning ge mest per krona?

Höjer du två tum så blir skillnaden två tum.

Gäller det dessutom en tio år gammal dieselbil så kan man misstänka att den gått en del... och kanske då även "säckat" ihop lite, så de där två tummen kanske blir närmare tre när nya grejer kommer på.

 

Karosshöjning känns mer som steg tre, efter chassie och däck.

 

17-tumsdäck på typ 33" känns det för övrigt rätt gott om, både AT och MT.

Link to comment
Share on other sites

Liten precisering, jag har 15" fälg på min Kalle Anka bil :) . Slipa INTE på oken - byt evt till andra ok i så fall.

 

OME, Old Man Emu, är väl ett av de vanligaste höjningskitten. Finns i tre varianter mtp hårdhet i fjädrarna. Medium funkar väldigt bra till mitt bruk även om bilen blir lite hoppig i röven när den är olastad. Ska du ha rejäl bullbar och vinch måste du nog överväga " hard " där fram. Om du googlar OME så får du nog upp en tabell med vad fjädrarna heter ( menar att det är 883, 884 & 885 där fram men googla du ). OME kan nog användas som referens om du vill ha annat märke oxå. Öhlins kan säkert hjälpa dig dom med ;) .

 

BF Goodrichs nya AT KO2 ser trevligt ut och om du går för 16" fälg så verkar Good Years Duratrac vara ett perfekt AT däck. Med ditt tilltänkta bruk menar jag nog att ett bra AT däck är det du ska ha.

Link to comment
Share on other sites

KingSpring har progressiva fjädrar. Rekommenderar dessa varmt. De blir hårdare ju mer de trycks ihop = mjuk och trevlig fjädring till vardags och blir hårdare då det börjar bli lite tuffare. Hård fjädring fungerar sällan bra i terrängen. Den ska vara mjuk och följsam. Fjädringen ska anpassas efter bilens vikt. Om du köper ett färdigt kit - så brukar dessa finnas i tre olika hårdheter. Välj #2 som oftast blir den bästa kompromissen.

Slipa INTE på oken. Finns numera 17" fälgar och däck som fungerar bra. Något lägre profil kanske - men du vinner detta när du kör på landsväg.

En uppsättning Öhlins kommer att kosta lika mycket som en ny bil...

När det gäller val av däck - köp inte något offroaddäck utan håll dig till någon form av Multi terrain med hyfsat fint mönster. Terrängdäcken är mer eller mindre livsfarliga att köra på våt asfalt med - som att åka omkring på hockey-puckar (lång bromssträcka och dålig friktion).

Link to comment
Share on other sites

Är inte helt enig med Peder i några detaljer

 

 

Nja, fördelen är att man kan få plats med större hjul utan att försämra köregenskaperna på väg (förutom då vad hjulen ställer till med). Tyngdpunkten blir marginellt högre då de flesta tunga komponenter sitter kvar i originalhöjd (motor, drivlina, ram osv) medan karossen som är mest tomrum lyfts upp. Större hjul ger även mer markfrigång. Alla islänning kan ju inte ha fel (med sina Kalle Anka bilar :) )

 

 

Hallå Klydd!

Har du kört med en Arctic-truck Island specad bil i terrängen?! Helt värdelösa med "ballongdäck" och kort fjädringsväg. Jag har försökt och det var nästan hopplöst. Nej tack. Den glider bara ovanpå leran och kommer ingenstans. Enorm påfrestning av chassit om inte detta byggs om helt och hållet. Går inte heller att hitta bra spår och placering av bilen i terrängen. Du får garanterat punktering också.

Helt annan sak på Islands slätter då man önskar få hög bärighet och så stor "footprint" som möjligt. Där funkar det men inte alls i den svenska barrskogen.

Så det argumentet köper jag inte.

Hyfsat smala däck med hög profil är receptet för en allround bil i de svenska skogarna. Använder hellre militären och Dakar-bilar som referens än "coola" Kalle Anka bilar från Arctic Truck ;)

Link to comment
Share on other sites

Peder, helt enig att ombyggnad av isländsk karaktär inte fungerar bra här. Men en mindre karosshöjning borde ge plats för 33" däck på samma sätt som en 2" chassihöjning.

Men, anser ändå att en chassihöjning på 2" på en LC120 borde vara optimalt, både ur köregenskap och enkelhet i ombyggnation för trådskaparen.

 

Angående frågan om regbes så behövs inte det om man ändrar körhöjd inom bilens normala fjädringsrörelse. Och, det är ju exakt vad man gör, man sätter i fjädrar som ändrar statiska positionen (högre) men man ändrar inte på hur länkaget fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jag tittar i en webbkatalog från old man emu. Där höjer främre fjädrar 25mm och bakre 40mm.

Borde inte vara tillräckligt.

 

Jag har hittat denna sats som höjer 45mm vilket borde vara tillräckligt.

 

http://www.4x4offroad.se/ironman-hojning-land-cruiser-120-prado-fj-cruiser-bensin.html

 

Någon som testat ironman som vill berätta om sina erfarenheter?

Finns det någon som vill berätta vad ni själva höjt era bilar med och var man kan köpa det?

Link to comment
Share on other sites

Den bästa kombinationen av fjädrar och stötdämpare (enligt min erfarenhet) är:

 

Stötdämpare: ToughDog (med eller utan reservoar). Dämparna med returventl/reservoar är underbara då bilen aldrig "studsar" när du kör både sakta och rejält fort på dåliga vägar.

 

Fjärdrar: KingSpring. Finns i en uppsjö av längder och hårdheten. Gillar de progressiva fjädrarna.

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Vid fjäderhöjning så kompenseras geometrin med diverse bussningar m.m. som oftast följer med om du köper ett färdigt kit. Gör du det själv - krävs lite erfarenhet och förståelse hur geometrin fungerar. Notera att en 2" höjning är optimalt då denna inte påverkar de främre drivknutarna så värst mycket.

 

Hej.

Den enda satser jag hittat var den jag länkade ovan från ironman. Vad jag förstår medföljer inga bussningar i den.

Får originalbussningarna i länkarmarna stryk och slits hårt av en höjning?

Har har ni andra gjort med bussningar vid fjäderhöjning?

Link to comment
Share on other sites

Om du byter bussningar till polly istället för de gamla i gummi - så får du ett betydligt tajtare chassi. På bilar med solid live front axel rekommenderar jag att byta bussningar till trackrods med bättre geometri. Men som Klydd skriver behöver inte detta vara nödvändigt. LC120/FJC som har en IFS framaxel byter vi bussningarna till bärarmarna vid all höjning över 3". Gäller även bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag har bestället en höjningssats från ironman och funderar nu över däcken.

 

Peders rekomendation 285/75-16 står i nära relation till 285/70-17.

Någon som kör på 285/70-17 och vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har tittat på Nokian Rotiiva AT Plus eftersom det enligt "lappen" har bättre bränsleekonomi än tex BF och Coopers

däck i den dimensionen. Bilen kommer gå övervägande delen på väg.

Vilken bränsleförbrukning har ni som kör med större dimension än orginal?

 

Jag behöver köpa nya fälgar också, Plåt är billigare och alu snyggare (och rundare).

någon som kan tipsa om fälgar till bra pris?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.