Jump to content

Solrosgaraget.


Recommended Posts

Mikael Lindberg från 4wheel Drive har översatt reglerna för skärmar till ett mer begripligt sätt, detta är kopierat från ett annat känt forum.

 

 

Reglerna för hur skärmarna ska täcka hjulet är ganska solklara. De ska täcka hjulets bredd (slitbana med mönster). "Dekor" som text på sidorna behöver inte täckas (där går även "sidebiters" in.

 

Nu har jag inte gradtalen i huvudet, men sett från sidan ska skärmen täcka framåt i ett visst antal grader. Om man tänker sig hjulet som en klocka, så ska skärmen täcka ner till ca. kl. 22.30-23.00 på hjulet.

 

Avståndet mellan däck och skärm får inte vara högre än radien på däcket. Alltså mät från centrum av fälgen till ytterkanten av däcket. Så mycket "tomrum" får du sedan ha mellan däck och skärmkant.

 

Skärmen måste även ha en yttre fals. Omkring tre centimeter har jag för mig att falsen ska sticka ner. Kolla exempelvis på Wrangler TJ-skärmbreddare så förstår du hur jag menar.

 

I bakkant ska skärmen täcka till ett visst plan och sedan snedda in över däckets slitbana. Lite krångligt att förklara.

Lite enklare blir det med stänklapparna. På en personbil får de sluta 15 centimeter ovanför hjulets centrum. Enklast är att låta skärmen ansluta till stänklappen (som får vara demonterbar).

 

Lätt lastbil. Här är det krångligare med stänklappskraven – de ska gå ner mycket längre mot backen.

Men, det finns ett undantag som alla offroaders borde känna till och upplysa Bilprovningen om (ifall de tjafsar).

 

Det finns nämligen ett undantag om alla bilens axlar driver (våra bilar). Då gäller samma stänklappskrav som för personbilar.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 684
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En hoj i Solrosgaraget!! I brist på annat arbete så fick jag byggt min första hoj idag    

Det blir lite gjort när man kan gå och pilla i garaget flera timmar om dagen. Bilen är ihopmonterad, snart dags att ta sig an flaket.     Och som vanligt blir det en bytta m

Beställde nya trummor av Micky på Euro 4x4 och efter fyra dagar fick jag dom levererade, grymt bra service.      Han inte byta trummorna innan vi gav oss i väg på semester, men nu

Posted Images

  • 3 weeks later...

I går var det dags att rulla ut bilen så att jag kunde lyfta ur motorn.

 

0fb.jpg

 

Gott om utrymme, då får man passa på att göra rent.

 

aff.jpg

 

Väntar på en packning till tråget sedan är det dags att lyfta i den nya motorn.

 

c70.jpg

 

Har flyttat över kabelstammen från den gamla motorn, det jag inte har fått ihop är glödningen. I kabelstammen

från den gamla motorn så är det en grov och två klena kablar och på den nya motorn en grov och en klen kabel.

Någon som vet var det är för funktion på dom klena kablarna?

 

f35.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall.

 

Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering.

151604055625864300_resized.jpg

 

Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.

151802672733438500_resized.jpg

151802672849008500_resized.jpg

151802672894260600_resized.jpg

  • Like 8
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Lite händer det i Solrosgaraget men inte mycket, men en elektrisk kylarfläkt har kommit på plats.

 

152191133149668000_resized.jpg

 

Fick hjälp av sonen i dag med att byta gångjärnet på en av luckorna på skåpet.

 

152191079080513900_resized.jpg

152191079193815600_resized.jpg

152191079167650700_resized.jpg

 

 

Edited by Rylander
  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • Klydd changed the title to Solrosgaraget.
  • 2 months later...

En halvtimma blev fem timmar.

Fixa flödet på servopumpen gick inget vidare. Strypningen såg inte likadan ut som den jag övade på. Den som satt på bilen hade en plåtbricka med två små hål, tog ett don och knackade ur brickan och vips så var det ett hål 5,5mm.

153528930792131600_resized.jpg?width=192

 

Gott om plats är det ont om, men lyckades få ihop det.

153528925216112900_resized.jpg

153528925600929500_resized.jpg

 

Så var det dags för provkörning. Styrningen kändes lite lättare, fenomenet med bromsverkan försvann inte. Däremot så började det tjuta ifrån styrväxeln vid högre motorvar.

In i garaget igen för att byta pump, så nu är jag tillbaka på ruta ett.

  • Like 1
  • Sad 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Nu när höstmörkret har kommit då är det dags att ta sig an att göra listan, flera punkter är redan avklarade. Nu i helgen var det dags att byta ett gångjärn på förardörren. Hade räknat med att lyfta av dörren, men det gick att byta gångjärnet ändå. Det räckte med att plocka bort innerskärmen för att komma åt att byta det.

 

153841687942737800_resized.jpg?width=576

153841687868929000_resized.jpg?width=576

 

Efter gångjärnsbytet var det dags att montera detta lilla kitt. Har vi några gissningar på vad detta är?

 

153841687676079000_resized.jpg

 

 

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan, Rylander säger:

 

 

Efter gångjärnsbytet var det dags att montera detta lilla kitt. Har vi några gissningar på vad detta är?

 

153841687676079000_resized.jpg

 

 

19 timmar sedan, Rylander säger:

 

 

Det var tydligen inte så svårt att lista ut vad detta var för något.

Det blev stor skillnad med kittet monterat, nu slipper man veva runt i halva bilen för att få i växlarna. Föreställ er hur snabbt jag kommer att kunna växla ner i uppförsbackarnaB)

 

  • Like 3
  • Haha 3
Link to post
Share on other sites
På 2018-10-02 på 17:07, Rylander säger:

Föreställ er hur snabbt jag kommer att kunna växla ner i uppförsbackarnaB)

 

 

Behöver du växla ner i uppförsbackarna? jag brukar bara behöva gasa lite mer ? 

  • Haha 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ibland kan man göra fynd på loppmarknad, en golfklubba i trä(20kr). Det enda vettiga man kan ha en golfklubba till, det är att göra en växelspaksknopp av denB). Den jag har i bilen nu är helt i metall och är svinkall att hålla i på vintern.

 

154005127378899200_resized.jpg

  • Like 2
  • Haha 5
Link to post
Share on other sites

I dag kom Dalhems till Solrosgaraget och levererade en ny fördelningslåda. Den jag köpte för ett och ett halvt år sedan har aldrig fungerat riktigt, 4L har fungerat men 4H har aldrig fungerat riktigt.

 

154064846736137900_resized.jpg

 

Lite knixigt är det att byta låda själv, högt och vingligt men nu ärt den på plats.

 

154064846604486000_resized.jpg

 

Kan inte provköra lådan ännu, väntar på delar till framaxeln och till bromsarna. Hydroboostern har fått ge plats åt den gamla vacuumbostern, kommer att göra som Runekebab och montera huvudbromscylinder från en LC80.

154064846451377000_resized.jpg
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.