Jump to content

Hilux frågor från Solrosgaraget.

Recommended Posts

Någon som vet var det är för diameter på medbringaren som sitter pinjongen, 8” bakaxel till min hilux. Har lite läckage så jag behöver beställa en speedi sleeve.

Det går lika bra att mäta på en medbringare från 40, 60, 70 eller 80 serien. Någon som har en sådan och kan mäta?

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag kör med samma typ av booster, jag har spänt upp fjädern och borrat upp hålet till ca 8mm för att flöde och tryck ska verka bra för funktionen

Det behöver du inte vänta till vinteruppehållet med, det tar bara en halvtimme att fixa. Innan jag ökade flödet och trycket så påverkade styrningen och bromsen varandra. Hydroboostern är ju avsed

Finns ju en "ventil" i hydrobostern som reglerar oljeflödet som tas för själva bostern och resten går vidare till servot och är flödet för dåligt så premieras bostern ...  skulle tippa på att nått såd

Posted Images

Attans att jag inte tänkte på det lite tidigare :-)

Jag har en medbringare på en diffklump från en HJ60 i jobbgaraget.

Om du snackar med Roger släpper han in dig, diffen ligger i det lilla rummet längst in till höger. Skjutmåttet ligger vid svarven.

/Mecki

Det går lika bra att mäta på en medbringare från 40, 60, 70 eller 80 serien. Någon som har en sådan och kan mäta?

Om någon undrar så är diameter på medbringaren där packboxen tätar 38m.m, gäller för 40,60,70, 80 serien och gamla Hilux.

/Thomas

• 1 year later...

Har ett problem med bromsarna som jag har blundat för allt sedan jag satte i hydroboostern. När jag startar bilen och kör i väg och behöver bromsa så får man bromsa lätt och hålla i sig, det är ett ruggigt klipp i bromsarna.  Fenomenet händer bara på låga motorvarv.

Har även märkt när man kör i skogen att servoverkan till styrningen försvinner men det är ett jädra klipp i bromsarna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Har aldrig haft den typen av hydrobooster.

Inte för att jag direkt tror på det, men kan kan det vara så att nånting är felkopplat eller snurrar åt fel håll med tanke på att det blir sämre klipp i bromsarna på högre varv än vad det är på låga ? ?

/Mecki

• Confused 1
4 timmar sedan, Mecki säger:

Har aldrig haft den typen av hydrobooster.

Inte för att jag direkt tror på det, men kan kan det vara så att nånting är felkopplat eller snurrar åt fel håll med tanke på att det blir sämre klipp i bromsarna på högre varv än vad det är på låga ? ?

/Mecki

Har kollat flera gånger om jag har gjort rätt, och jorå det verkar stämma varje gång.

Det är inkopplat enl. bifogad bild, förutom nr 3 som går direkt till behållaren för servooljan.

hydroboosttopview.jpg

Edited by Rylander
16 timmar sedan, Rylander säger:

Har ett problem med bromsarna som jag har blundat för allt sedan jag satte i hydroboostern. När jag startar bilen och kör i väg och behöver bromsa så får man bromsa lätt och hålla i sig, det är ett ruggigt klipp i bromsarna.  Fenomenet händer bara på låga motorvarv.

Har även märkt när man kör i skogen att servoverkan till styrningen försvinner men det är ett jädra klipp i bromsarna.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Har du kollat att flödet från oljebehållaren till pumpen räcker till vid högre varvtal, dvs diameter på slang, igensatta hål pga skräp eller att slangen sugs ihop och blir platt?? 

Jag tycker det låter som kavitation i pumpen pga begränsat flöde. 

12 timmar sedan, MFI9 säger:

Har du kollat att flödet från oljebehållaren till pumpen räcker till vid högre varvtal, dvs diameter på slang, igensatta hål pga skräp eller att slangen sugs ihop och blir platt?? 

Jag tycker det låter som kavitation i pumpen pga begränsat flöde. 

Skräp finns nog inte i systemet, det har varit dränerat vid ett flertal tillfällen och dom flesta hydraulslangarna är nytillverkade.

Skall prova och ”överfylla” systemet och se om det blir någon skillnad.

• Like 1

Finns ju en "ventil" i hydrobostern som reglerar oljeflödet som tas för själva bostern och resten går vidare till servot och är flödet för dåligt så premieras bostern ...  skulle tippa på att nått sådant är orsaken till det skumma beteendet...  testa att byta pump tror det är för dåligt flöde från den (kan vara nått med slangarna med)

• Like 2
På 2018-08-13 på 20:31, Rylander säger:

Skräp finns nog inte i systemet, det har varit dränerat vid ett flertal tillfällen och dom flesta hydraulslangarna är nytillverkade.

Skall prova och ”överfylla” systemet och se om det blir någon skillnad.

Det där att fylla på mer servoolja hade ingen inverkan.

10 timmar sedan, Gaup säger:

Finns ju en "ventil" i hydrobostern som reglerar oljeflödet som tas för själva bostern och resten går vidare till servot och är flödet för dåligt så premieras bostern ...  skulle tippa på att nått sådant är orsaken till det skumma beteendet...  testa att byta pump tror det är för dåligt flöde från den (kan vara nått med slangarna med)

Alldeles säker så har det något med flödet att göra. Servo pumpen blev bytt samtidigt som jag bytte motor i bilen så den kan man utesluta. Blir väll att släppa på alla slangar och kolla så att det inte är något fuffens men dom, men det får bli till vintern när bilen ändå skall ställas på pallbockar.

På 2018-08-15 på 00:32, yota säger:

Jag kör med samma typ av booster, jag har spänt upp fjädern och borrat upp hålet till ca 8mm för att flöde och tryck ska verka bra för funktionen

Provar detta under vinterns planerade köruppehåll. Hade du mysko bromsverkan innan du borrade upp pumpen?

På 2018-08-17 på 21:16, Rylander säger:

Provar detta under vinterns planerade köruppehåll. Hade du mysko bromsverkan innan du borrade upp pumpen?

Det behöver du inte vänta till vinteruppehållet med, det tar bara en halvtimme att fixa.

Innan jag ökade flödet och trycket så påverkade styrningen och bromsen varandra. Hydroboostern är ju avsedd för en riktig pump, inte en sådan leksak som sitter på toyota. Problemet med en pump som flödar "för mycket" är att i styrväxeln är det lite små kanaler, det blir lätt ett tjutande ljud och oljan blir då så varm att du måste montera en kylare. Prova dig fram när du borrar, börja med ca 6mm och ta sen 0.5 år gången till du blir nöjd. Börjar det tjuta i styrväxeln så är det bara att limma tillbaka borrspånerna ?. Prova även att öka diametern på returen så det inte bromsas där.

• Like 3
3 timmar sedan, yota säger:

Det behöver du inte vänta till vinteruppehållet med, det tar bara en halvtimme att fixa.

Innan jag ökade flödet och trycket så påverkade styrningen och bromsen varandra. Hydroboostern är ju avsedd för en riktig pump, inte en sådan leksak som sitter på toyota. Problemet med en pump som flödar "för mycket" är att i styrväxeln är det lite små kanaler, det blir lätt ett tjutande ljud och oljan blir då så varm att du måste montera en kylare. Prova dig fram när du borrar, börja med ca 6mm och ta sen 0.5 år gången till du blir nöjd. Börjar det tjuta i styrväxeln så är det bara att limma tillbaka borrspånerna ?. Prova även att öka diametern på returen så det inte bromsas där.

Då är det nästan så att man skall fixa detta innan man ger sig av till Buschtaxiträffen.

Men det är nog bäst att klura ut en lösning på hur man limmar tillbaka borrspånen om det skulle skita sig;)

• Like 1
8 timmar sedan, Rylander säger:

Men det är nog bäst att klura ut en lösning på hur man limmar tillbaka borrspånen om det skulle skita sig;)

Du kör borrmaskinen baklänges och smörjer med spraylim... ?

• Like 1
  • Haha 1
På 2018-08-15 på 00:32, yota säger:

Tur man har en pump att öva på innan det är dags att ge sig på pumpen i bilen. Vill bara kolla så att det är rätt strypning som skall borra upp. Det är väll den jag har markerat på bilden som skall borras upp?

Bild1.jpg

18 timmar sedan, Rylander säger:

Tur man har en pump att öva på innan det är dags att ge sig på pumpen i bilen. Vill bara kolla så att det är rätt strypning som skall borra upp. Det är väll den jag har markerat på bilden som skall borras upp?

Bild1.jpg

Ja visst, men vad är det för liten mässingsbricka som ligger längst till hö? Kommer inte ihåg den från min pump.