Jump to content

Ewolderns Bj42

Recommended Posts

On 9/9/2018 at 12:30 AM, yota said:

Jag behövde gå upp till 85mm för att få ner mottrycket till en rimlig nivå, och då svarar turbon mycket snabbare än vad den gjorde när jag hade 75mm.

Att utloppet på turbon är mindre spelar ingen roll alls, eftersom det inte ger något mottryck som turbon behöver jobba mot. Jag laddar för tillfället 1.6 bar. och jag har en frontmonterad intercooler.

Att ditt laddtryck inte ökade när du ställde på pumpen betyder ju att det är något som inte står rätt till, du ska ju utan vidare kunna komma över 1 bar genom att ställa på pumpen lite.Du behöver titta över vad det är för fel eftersom laddtrycket ska följa med när du ökar bränslemängden. Börja med att konstatera om turbon är tillräckligt stor, är den det så kan du titta på om luftfiltret eller röret mellan turbon och filtret bromsar lufttillförseln. Är det inget fel där så sitter felet på avgassidan. Det låter som du har en hel del jobb framför dig. tänk också på att en för liten turbo ökar effekten på låga varv men stryper effekten på högre varv.

Kör du med original ct20 då?

Turbo har jag pillat en hel del med på bensinare, däremot känner jag mig helt novis på dieselmaskiner...

Luftfilter är det ej något problem med då det sitter ett som flödar ordentligt rätt på turbon.

Turbon är lite större än vad en tex ct26 är så jag var snarare rädd för att den skulle vara stor.

Jag får väl helt enkelt testa utan avgas då för att se hur den beter sig utan ev mottryck.

Dock förstår jag ej hur en tex hdj80 över huvudtaget fungerar med en 170-200hk turbohästar och 2.5" avgas på en 4.2 liters maskin om det skall behövas 3.5" redan på en 2.4 liters. Jag har tidigare även ägt en lj70 med 2lt som gick med 2.5" och 1.1bars ladd och fungerade hur fint som helst med bra respons... Därav att jag tyckte det kunde räcka så.

Men jag testar utan avgas så får vi se vad det ger, lite ökat laddtryck fick jag när jag ställde på pumpen. Men alldeles för lite för vad det blev i svartrök?

• Like 1
  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu vart det premiärtur till jobbet idag.. Kul att åka 40-serie igen ?    

Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt

Dåligt med näthäng här, men har bytt 2 hjullager och skaffat nya hjul till 75an iallafall..   Däcken vart Toyo open country M/T då folk verkar vara nöjda med dem, 315/75-16" Fälgarna är

Posted Images

8 timmar sedan, ewoldern säger:

Men alldeles för lite för vad det blev i svartrök

Det är väl överskottet på luft som håller röken nere, syns tydligt på trimmade Cummins som sotare rejält tills turbotrycket kommer och avgaserna blir klara/vita. Att laddtrycket är lågt borde inte bero på varken mottryck i röret eller hur högt pumpen är ställd, det är något annat som spökar. 

11 hours ago, MFI9 said:

Det är väl överskottet på luft som håller röken nere, syns tydligt på trimmade Cummins som sotare rejält tills turbotrycket kommer och avgaserna blir klara/vita. Att laddtrycket är lågt borde inte bero på varken mottryck i röret eller hur högt pumpen är ställd, det är något annat som spökar. 

Jo så är det ju, och det blir ju än värre när man har en pump som ej är tänkt för överladd från början.. Blir ju inte optimalt någonstans i registret egentligen ?

4 minuter sedan, ewoldern säger:

Jo så är det ju, och det blir ju än värre när man har en pump som ej är tänkt för överladd från början.. Blir ju inte optimalt någonstans i registret egentligen ?

Det är kanske inte optimalt, men borde fungera ändå, finns turbokit till 1HZ som fungerar bra och den är inte heller avsedd för överladdning. Så länge det är på en rimlig nivå.... 

23 minutes ago, MFI9 said:

Det är kanske inte optimalt, men borde fungera ändå, finns turbokit till 1HZ som fungerar bra och den är inte heller avsedd för överladdning. Så länge det är på en rimlig nivå.... 

Jo precis, visst ska det fungera. Folk man känner har ju satt turbo på de mest konstiga prylar och det har lirat.. Får ut och ge mig på skiten någon kväll :huh:

• Like 1
På 2018-09-10 på 11:52, ewoldern säger:

Kör du med original ct20 då?

Turbo har jag pillat en hel del med på bensinare, däremot känner jag mig helt novis på dieselmaskiner...

Luftfilter är det ej något problem med då det sitter ett som flödar ordentligt rätt på turbon.

Turbon är lite större än vad en tex ct26 är så jag var snarare rädd för att den skulle vara stor.

Jag får väl helt enkelt testa utan avgas då för att se hur den beter sig utan ev mottryck.

Dock förstår jag ej hur en tex hdj80 över huvudtaget fungerar med en 170-200hk turbohästar och 2.5" avgas på en 4.2 liters maskin om det skall behövas 3.5" redan på en 2.4 liters. Jag har tidigare även ägt en lj70 med 2lt som gick med 2.5" och 1.1bars ladd och fungerade hur fint som helst med bra respons... Därav att jag tyckte det kunde räcka så.

Men jag testar utan avgas så får vi se vad det ger, lite ökat laddtryck fick jag när jag ställde på pumpen. Men alldeles för lite för vad det blev i svartrök?

Jag kör med en turbo som är betydligt större än original, jag kör även med en dieselpump från en sugmotor så den saknar rökgasbegränsare.

Eftersom inte laddtrycket följer med vid ökning av bränslemängden så är det verkligen något som spökar. Mer bränsle = mer avgaser = högre laddtryck. Högre laddtryck = kallare motor, mer luft som kyler. Mer bränsle = varmare motor, mer bränsle som ger högre effekt och varmare förbränning.

Turbo på en dieselmotor är lite tvärt emot en bensinmotor.

• Like 1
På 2018-09-10 på 11:52, ewoldern säger:

Visst bör det fungera med 2.5 tum, men det är långt ifrån optimalt. Nu är det ju så att du inte får upp laddtrycket av någon anledning, och då får du ju prova dig fram till var felet sitter :) 

• Like 1
  • 3 weeks later...

Nu har jag äntligen haft lite tid med min bj42, visade sig att wastegaten som tydligen var gjord för ett ganska lågt grundöppningstryck på en bensinare mer eller mindre började öppna redan från tomgång...

Så nu har jag gott om laddtryck, härligt ljud osv.. Och avgastempen är lägre nu med tryck som väntat!

Så nu skall jag bara justera pumpen så jag får ett lagom laddtryck på ca 10psi tänkte jag. Just nu laddar det ca 14 och det behöver jag ej direkt.. Målet med bygget var att man skulle hänga med i trafiken och kunna köra om en annan bil när det behövs, så det har ju nu uppnåtts. Ingen ide att ladda ihjäl den gamla damen så man är utan 40-serie igen ?

Nu tänkte jag man kunde njuta ett tag.. Men har beställt en snorkel som ska på i framtiden, när de andra 5 bilarna har fått sin omvårdnad :huh:

Edited by ewoldern
  • Like 5
17 hours ago, adventura said:

Av nyfikenhet, hur mycket piggare blir den med Turbo? 

Kanske är svårt att säga siffror?

Jag kanske skulle ta upp den i rullande landsväg sen när den är helt klar, har en kompis som har en ?

Det är ju svårt att säga några siffror, men det man kan säga är att det helt klart är värt jobbet. Det går från en mera arbets/stationär motor (Som de flesta äldre toyota), till en mer levande maskin med ett härligt ljud och möjlighet att kunna köra om på en normal landsväg etc!

Med ett vänt grenrör och ny turbo, intercooler, slangar, osv så kostade det ungefär 5000kr att göra.. Sen värderar jag det vinande ljudet till 15000kr, så det var en bra affär helt enkelt ?  

• Like 5
  • Haha 1
32 minuter sedan, ewoldern säger:

Jag kanske skulle ta upp den i rullande landsväg sen när den är helt klar, har en kompis som har en ?

Det är ju svårt att säga några siffror, men det man kan säga är att det helt klart är värt jobbet. Det går från en mera arbets/stationär motor (Som de flesta äldre toyota), till en mer levande maskin med ett härligt ljud och möjlighet att kunna köra om på en normal landsväg etc!

Med ett vänt grenrör och ny turbo, intercooler, slangar, osv så kostade det ungefär 5000kr att göra.. Sen värderar jag det vinande ljudet till 15000kr, så det var en bra affär helt enkelt ?  

Ja med en sån kalkyl så kan jag ju inte annat än att planera för ett framtida turbobygge jag med :)

• Like 2

:o:o:o

Det verkar ju inte så farligt, det löser du lätt på en helg i garaget med lite svets :lol:

Skämt åt sido @ewoldern, Fönsterbågarna på dörrarna ser ju ganska OK ut, är dom det i verkligheten också? Har en kompis som kan vara intresserad i så fall om dom är utav den avtagbara sorten.

/ Mecki

• Haha 1
  • 1 month later...

Det har inte hänt så mkt med bj42 på senaste, den har dock fått ett par nya vänner på tomten och mist en kompis:blink:

Hade inga planer på fler bilar, men när de dyker upp i vårt LC svältande land får man ju hugga, sambon är inte alltid av samma åsikt.. Men det brukar sluta gott då de i alla fall har dragkrok så man kan dra en hästkärra ?

Vart en HDJ80 -97 med 24v motor och en HZJ75 av -99 årsmodell.

Hdj80 var lite lagom utrustad och har varit med i både Afrika och Ryssland bla vad jag förstått.

HZJ75 var helt standard, och fixas nu till med höjning osv, hade ARB fångare liggande och håller på att fixa den för att bes på Gotland..

Jag kan rek att bes i Hässleholm förresten, hdj80 köptes där och hade körts 6km hem från besiktningen veckan innan jag köpte den.. Har hittills hittat 8st 2or på bilen som jag ska fixa! Bes med blankt papper, vissa människor borde kanske söka ett annat jobb :shock: 

thumbnail_IMG_0538.jpg

thumbnail_IMG_0560.jpg

thumbnail_IMG_0863.jpg

• Like 4
On 11/30/2018 at 8:19 PM, valdas-76 said:

Besiktningsmannen var tydligen på gott humör, eller så var det fredags eftermiddag när bilen kom in :)

@ewoldern , vad var det för fel på 80:an?

Ja det jag hittat hittills är:

Alla bromsbelägg runtom slut.

Bromsok vänster fram sitter totalt fast och bilen drar höger när man bromsar.

Avgassystemets första ljuddämpare saknar ovansida.

Avgassystemet sitter ej fast.

3 olika lampor trasiga, de i skylt bel hjälpte inte att byta lampa så där kan det inte fungerat 8km tidigare ;)

Annars funkar den bra och delar är beställt till att fixa den..

Har en kompis som köpte en nybes bil hos carspect i Stockholm och fanns ännu värre grejer än detta, då ringde han upp dem och fick veta att det var inte så noga för ägaren innan hade sagt att den bara skulle gå i skogen så han hade godkänt den (för väg), sjukt seriös firma verkar det som! Detta var carspect i Hässleholm.

• Confused 2
På 2018-12-05 på 09:20, ewoldern säger:

Ja det jag hittat hittills är:

Alla bromsbelägg runtom slut.

Bromsok vänster fram sitter totalt fast och bilen drar höger när man bromsar.

Avgassystemets första ljuddämpare saknar ovansida.

Avgassystemet sitter ej fast.

3 olika lampor trasiga, de i skylt bel hjälpte inte att byta lampa så där kan det inte fungerat 8km tidigare ;)

Annars funkar den bra och delar är beställt till att fixa den..

Har en kompis som köpte en nybes bil hos carspect i Stockholm och fanns ännu värre grejer än detta, då ringde han upp dem och fick veta att det var inte så noga för ägaren innan hade sagt att den bara skulle gå i skogen så han hade godkänt den (för väg), sjukt seriös firma verkar det som! Detta var carspect i Hässleholm.

Äh, det var bara småsaker som inte hindrar 80:ans (och inte heller andra LC's) framfart :D

Lite OT men jag köpte (eller snarare fick för en platta öl) en Pajero Pinin för några år sedan...Inga större fel på bilen förutom bägge fjädertornen fram. Bilen var besiktigad för en månad sedan hos Clear Car när jag hämtade den, godkänd såklart...Slutsatserna kan ni dra själva :)

post-476-0-23676500-1485024042.jpg

post-476-0-48926600-1485024023.jpg

Edited by valdas-76
  • Haha 3
On 12/7/2018 at 6:22 PM, valdas-76 said:

Äh, det var bara småsaker som inte hindrar 80:ans (och inte heller andra LC's) framfart :D

Lite OT men jag köpte (eller snarare fick för en platta öl) en Pajero Pinin för några år sedan...Inga större fel på bilen förutom bägge fjädertornen fram. Bilen var besiktigad för en månad sedan hos Clear Car när jag hämtade den, godkänd såklart...Slutsatserna kan ni dra själva :)

Ja det var ett till proffs på sitt jobb :D

Jag överväger att ta mina turbo-bmw:er till Kristianstad/Hässleholm för bes efter detta  :roll:

• Haha 1
10 timmar sedan, ewoldern säger:

Ja det var ett till proffs på sitt jobb :D

Jag överväger att ta mina turbo-bmw:er till Kristianstad/Hässleholm för bes efter detta  :roll:

Du är välkommen :) Själv brukar jag köra till Carspect , trevliga killar som inte hittar på en massa onödiga fel :D  

Måste däremot förtydliga angående Pininen, den besiktigades i NollÅttaOmrådet B) 

• Like 1
  • 1 month later...

Nu är det dags för en update här:

Hzj75 har varit ämnet för skruvande den senaste tiden, har bytt och fixat följande:

* Ny framskärm med lack, rostlagat innerskärmen.

* Nya bromsslangar och rör fram.

* Flyttade framaxeln 5cm framåt, det är vad som tillåts i fästena på axeln utan att man behöver borra nytt hål i fjädern etc.. Så nu finns det mer plats för hjulen att röra sigbakåt när man svänger då det är jäkligt trångt bakåt men ej framåt på en 70-serie kaross..

* Svetsat om lite fästen för cb-antenn och extraljus och sprutat ARB bumpern med Raptor.

* Nya OME 2" bladfjädrar fram från Euro4x4parts.

* Snorkel inkl omsvetsning/tätning av luftburk.

* Gått igenom en gammal hederlig 24v Warn 8274 som monterats i bumpern.

* Monterat en 42" ledramp, ska även tillbaks de två 7" ljusen som tidigare satt i bumpern.

Efter ett par bilder så har jag nu rullat in den i garaget igen för att ge mig på att göra följande:

* Nya lite längre schackel fram och bak ska tillverkas.

* OME stötdämpare jag har sen tidigare ska på runtom.

* Smörja upp o få fart i handbromsen till bes.

* Få fart på bakre diffspärren (motorn fungerar perfekt men vill bara köra i spärren och ej dra ur den, fungerar när man kör manuellt med ett batteri. Så jag misstänker kassa reläen i styrbox etc?)

* Bygga ny bakre stötfångare med grind för dunk och reservhjul och ev en stege upp. (75 karossen ser ju ut som en likbil när den är "naken" baktill)..

* Byta främre golvmattan och baksätet med min bj75 då de är i mkt bra skick.

* Få i lite stereo så man har något att lyssna på när man ska ut och åka ?

* Rostskydda och måla lite undertill.

* Lite småfix för bes..

Offtopic i detta inlägg är att jag även fått tag i ett frontrunner takräcke till bilen, var dock tvungen att köpa hela Land Rovern det satt på och sälja vidare ? ( Men nu har man ett bra räcke att ha taktältet på i framtiden!

Ett par bilder på hur den ser ut just nu, dock blev det bättre med hjulen jag testade tidigare så dessa får nog ta plats på BJ42an igen tror jag!

hzj75.jpg

hzj751.jpg

• Like 6
22 hours ago, MFI9 said:

Glöm inte att byta högtalare om du monterar stereo, för original skrämmer ingen... 

Snygga framsteg, behåll nu den där ?

Njo denna är inte till salu!

Jo men det blir nya högtalare med plusmeny, har div liggande då det är ett forna intresse ;)

• Like 2
  • 1 year later...

Här var det halvdant med updates, fullt upp med att laga allt "skit" man samlar på :?

Har åkt hzj75 sedan den blev"färdig" och bes i Juli, fick efter många förseningar min bakstötfångare från Polen och kunde montera den. Tyckte faktiskt det var imponerande kvalitet på de grejerna, dock var frakten så dyr att man kunnat ta bilen till Polen och hämtat grejerna och fått en kul roadtrip på köpet!

* Felet på den bakre diffen visade sig vara en skada på en kabel i stammen som går bakåt då någon svetsat i skärmen, tog ett par timmar att hitta men blev ett billigt fix..

* Isolerade golv och bakdörrar med 2mm mattor som är självhäftande för bilstereonördar (Liknande dynamat som jänkarna använder), något hjälper det väl även i en spartansk cruiser.

* Warn 8274 blev över från min hj60, 24 voltare som visade sig vara i nära nyskick när jag öppnade den.

* Rancho es9000 dämpare vart det när jag ändå handlade grejer från summit..

De punkter som är kvar nu att fixa framöver på bilen är följande:

* Nya bussningar i bladfjädrar och nya schackel bak.

* Stereo som kan spela annat än sjörapporten :-x

* Nya hjullager 3st.

* Skulle vara kul med lite finare paneler med klädsel och högtalare bak och ett fällbart bord på bakdörren :idea:

* Har 16" M/T fälgar som är nylackade svarta och skall på med nya cooper 315/75-16 tänkte jag då jag inte är nöjd med de hjul jag har..

Nu är det dock jänkare som gäller i garaget då camaro -69an står på pallbockar och rivs i bitar för att bli rolig i framtiden...

Lägger in lite bilder från lite vardagstripper, var bla i Malmö och köpte racebil med 75an... Man är inte kung på e-vägarna i landet med 1hz och fullastad skuff plus släp, fick ju ladda allt som gick i nerförsbackarna för att komma upp igen :wacko: 

thumbnail_IMG_1706.jpg

thumbnail_IMG_1710.jpg

thumbnail_IMG_2034.jpg

thumbnail_IMG_2036.jpg

thumbnail_IMG_2403.jpg

thumbnail_IMG_2132.jpg

• Like 3