Jump to content

Ewolderns Bj42

Recommended Posts

Wow ! Det ser riktigt välfyllt ut i motorrummet ?

Det skall bli intressant att se vad du tycker om den vattenkylda intercoolern.

/ Mecki 

• Like 1
  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu vart det premiärtur till jobbet idag.. Kul att åka 40-serie igen ?    

Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt

Dåligt med näthäng här, men har bytt 2 hjullager och skaffat nya hjul till 75an iallafall..   Däcken vart Toyo open country M/T då folk verkar vara nöjda med dem, 315/75-16" Fälgarna är

Posted Images

• 2 weeks later...

Här skruvas det på för fullt vad man hinner i vardagen ?

Nu är det enda som är kvar innan bes:

* Bygga avgassystem.

* Få till inkoppling av pumpen till intercoolern.

Bes bokad mån den 6/8, så nu är det bara köra på!

min 42a.JPG

• Like 5
21 minutes ago, Klydd said:

Yay ?? Gött o grattis, eller vad man säger :)

Tackar, jo de va jäkligt gött efter allt slit. 

Nu blir det att ta tag i takräcke osv så man har något att ha taktältet på innan det är dags för buschtaxi treffen :-P

• Like 2

Då det blev nytt avgassystem på andra sidan bilen där det även är trångt om utrymme fick jag ej dit någon ljuddämpare, ljudet blev lite väl hårt med rostfria rör..

Så då fick jag tipset av en HD åkare med att stoippa i ett par diskbollar och även tipset att stoppa ett kryss i slutröret för att ta bort de högsta frekvenserna sas det..

Testade att kasta i 2st diskbollar och gjorde ett kryss av rostfria m6 igår kvälls, döm om min förvåning när det blev helt tyst...

Dock visar det sig idag att det laddar lite mindre (Har en digital mkt känslig egt, boost mätare) och även avgastempen går upp en bit. Så diskbollarna får nog kastas och hoppas på endast kryss i röret..  (Dock har man ju i alla fall hittat ett jäkligt bra bes-tips för vissa fordon ?

Edited by ewoldern
  • Like 5
  • 3 weeks later...
On 9/2/2018 at 7:25 AM, Felix said:

Ser riktigt bra ut! Hur är den att köra med nya motorn? Vad får du för effekt ur den tro? 

Förklara närmare med ”diskbollarna” jag förstår inte..

Njo det är så att du helt enkelt kastar in "diskbollar"i slutröret etc. (såna där runda som ser ut som en donut i metallspån). Blir tyst och är perfekt till en bes etc, dock märke jag en ökad avgastemp så det blev med andra ord för högt mottryck för att köra runt med till vardags..

Den är jäkligt stark med 2h turbo, dock har jag typ inte mer än 0.2 bars tryck. Har inte pillat nåt mer med det ännu då jag tänkte sortera ut ev buggar först etc, är ju alltid lite pill efter man gjort större ändringar..

Avgastempen sticker dock jäkligt fort tycker jag, men när man läser på nätet så verkar det vara så på de tidiga med vacuumstyrning till pumpen från spjället. (3b, 2h osv)

Pumpen är ju inte heller gjord för att kompensera för övertryck så jag vet ej riktigt vad man ska vänta sig och har inget att jämföra med.

Har du koll på vad din 3b turbo laddar och hur det är med avgastemp etc?

Mecki, du kanske har någon bra input i egt frågan också?

Vad har man för temp rakt fram i 90 blås etc och hur högt peakar man innan man växlar osv?

Jag antar att det viktiga är att man inte överstiger 500 grader längre stunder men ett peak över för att sedan lägga sig är normalt?

Jag ligger på drygt 300 grader i landsvägsfart 80-90 här på ön.

Min turbo på 3B-motorn laddar max 10 psi , 

Dom som vet påstår att man inte bör överskrida 500 grader avgastemperatur egt mätt efter turbon om man vill att toppen skall hålla . Om jag har fattat det rätt så gäller det under längre tider, överskrider man det lite under en kortare tid skall det inte vara någon större fara.

Ju högre du ställer pumpen ju mer diesel ger den och ju högre avgastemperatur blir det.

Jag skruvade upp min pump så mycket det gick utan att egt kommer över 500 grade vid längre belastning.

Tänkte det var en sund inställning då vi legat och stånkat upp o ner för alperna på semestrarna. 

Vid körning på plan väg utan nån direkt motvind brukar egt ligga på 200-300 grader och är det lite kraftigare motvind ligger egt på 300-400 grader.  Upp mot 500 grader kommer den bara vid längre kraftiga uppförsbackar.

Skall prova nästa år med en intercooler för att se om egt går ner såpass att jag kan skruva upp pumpen lite till utan att vi passerar 500 grader.

/ Mecki 

Edited by Mecki
  • Like 1
  • Haha 1
På 2018-09-03 på 08:31, ewoldern säger:

Njo det är så att du helt enkelt kastar in "diskbollar"i slutröret etc. (såna där runda som ser ut som en donut i metallspån). Blir tyst och är perfekt till en bes etc, dock märke jag en ökad avgastemp så det blev med andra ord för högt mottryck för att köra runt med till vardags..

Den är jäkligt stark med 2h turbo, dock har jag typ inte mer än 0.2 bars tryck. Har inte pillat nåt mer med det ännu då jag tänkte sortera ut ev buggar först etc, är ju alltid lite pill efter man gjort större ändringar..

Avgastempen sticker dock jäkligt fort tycker jag, men när man läser på nätet så verkar det vara så på de tidiga med vacuumstyrning till pumpen från spjället. (3b, 2h osv)

Pumpen är ju inte heller gjord för att kompensera för övertryck så jag vet ej riktigt vad man ska vänta sig och har inget att jämföra med.

Har du koll på vad din 3b turbo laddar och hur det är med avgastemp etc?

Mecki, du kanske har någon bra input i egt frågan också?

Vad har man för temp rakt fram i 90 blås etc och hur högt peakar man innan man växlar osv?

Jag antar att det viktiga är att man inte överstiger 500 grader längre stunder men ett peak över för att sedan lägga sig är normalt?

Jag ligger på drygt 300 grader i landsvägsfart 80-90 här på ön.

Ju högre mottryck du har i avgasröret, desto högre avgastemp blir det. Helst ska du inte ha något mottryck alls, men det är svårt att uppnå. Själv satta jag en tryckmätare på "downpipen" och mätte trycket, det slutade med att jag fick ändra avgassystemet ett par gånger innan trycket kom ner på en vettig nivå. Mottrycket påverkar väldigt lätt hur snabbt du får upp laddtrycket.

• Like 3
2 hours ago, yota said:

Ju högre mottryck du har i avgasröret, desto högre avgastemp blir det. Helst ska du inte ha något mottryck alls, men det är svårt att uppnå. Själv satta jag en tryckmätare på "downpipen" och mätte trycket, det slutade med att jag fick ändra avgassystemet ett par gånger innan trycket kom ner på en vettig nivå. Mottrycket påverkar väldigt lätt hur snabbt du får upp laddtrycket.

Japp det är jag medveten om, har rostfritt 2.5" utan något som dämpar på vägen bakåt pga platsbrist. Så något mottryck att tala om kan jag ej tro att det är.

Jag har dock sett till att få min egt sensor i grenröret nära en cylinder som de skall sitta, så det förklarar ju om andra får mkt lägre värden när de satt den efter turbon. Det blir ju generellt ca 150 grader lägre temp eller mer, men man vet ju inte säkert när givaren sitter efter turbon.

• Like 2
5 timmar sedan, ewoldern säger:

Japp det är jag medveten om, har rostfritt 2.5" utan något som dämpar på vägen bakåt pga platsbrist. Så något mottryck att tala om kan jag ej tro att det är.

Jag har dock sett till att få min egt sensor i grenröret nära en cylinder som de skall sitta, så det förklarar ju om andra får mkt lägre värden när de satt den efter turbon. Det blir ju generellt ca 150 grader lägre temp eller mer, men man vet ju inte säkert när givaren sitter efter turbon.

2.5 tum rör räckte inte långt till min lilla 2l-t, men det beror ju också på hur högt laddtryck man har :) 

• Haha 1
18 hours ago, yota said:

2.5 tum rör räckte inte långt till min lilla 2l-t, men det beror ju också på hur högt laddtryck man har :) 

Jaså du var tvungen att gå upp till 3" då? (Dock är ju inte utloppet på turbon som åtminstone skulle vara god för 200hk på en diesel bara 2.5", och avgaset är inte så långt och utan dämpare. Men det kanske blir en massa mottryck ändå)

Vad laddar du?

Har ställt upp min pump lite, men tyckte mer det resulterade i en massa svartrök utan att ge så mkt annat jag hoppats på.. Som det är nu så är den rätt mkt starkare än en 2H utan turbo, men laddar inte mer än 0.3 och det är lite segt att få ladd tycker jag ?

Edited by ewoldern
På 2018-09-06 på 07:35, ewoldern säger:

Jaså du var tvungen att gå upp till 3" då? (Dock är ju inte utloppet på turbon som åtminstone skulle vara god för 200hk på en diesel bara 2.5", och avgaset är inte så långt och utan dämpare. Men det kanske blir en massa mottryck ändå)

Vad laddar du?

Har ställt upp min pump lite, men tyckte mer det resulterade i en massa svartrök utan att ge så mkt annat jag hoppats på.. Som det är nu så är den rätt mkt starkare än en 2H utan turbo, men laddar inte mer än 0.3 och det är lite segt att få ladd tycker jag ?

Jag behövde gå upp till 85mm för att få ner mottrycket till en rimlig nivå, och då svarar turbon mycket snabbare än vad den gjorde när jag hade 75mm.

Att utloppet på turbon är mindre spelar ingen roll alls, eftersom det inte ger något mottryck som turbon behöver jobba mot. Jag laddar för tillfället 1.6 bar. och jag har en frontmonterad intercooler.

Att ditt laddtryck inte ökade när du ställde på pumpen betyder ju att det är något som inte står rätt till, du ska ju utan vidare kunna komma över 1 bar genom att ställa på pumpen lite.Du behöver titta över vad det är för fel eftersom laddtrycket ska följa med när du ökar bränslemängden. Börja med att konstatera om turbon är tillräckligt stor, är den det så kan du titta på om luftfiltret eller röret mellan turbon och filtret bromsar lufttillförseln. Är det inget fel där så sitter felet på avgassidan. Det låter som du har en hel del jobb framför dig. tänk också på att en för liten turbo ökar effekten på låga varv men stryper effekten på högre varv.

På 2018-09-06 på 07:47, adventura säger:

Långt ifrån att varar expert på ämnet....

Men jag tycker att det låter som ganska vanliga temperaturer på Turbo laddade Dieselmotorer???

Men han har ju nästan inget laddtryck, en originalmotor laddar ju någonstans 0.6-0.9 bar och han har 0.3 ?