Jump to content

På begbilsjakt

ankarback

Recommended Posts

Hej allihop! Länge sen jag skrev här.

Kul att se att forumet lever och att man fortfarande känner igen dom flesta namnen :)

Har kört leasingbil från jobbet några år men funderar på att skaffa en egen begagnad 4x4 av någon sort istället.

Självklart så har jag kollat på Toyotor också, främst Hilux (06-) och LC90 med diesel. Ska byta bil till våren så jag har gott om tid på mig att leta.

Har ju goda erfarenheter av den odödliga gamla HJ60n jag hade för några år sen och funderade lite på hur nyare toyotadieslar står sig när det gäller pålitligtheten. Vågar man köpa en D4D som gått 25000mil? Även om det är en Toyota så är det trots allt rätt mycket. Andrahandsvärdet är ju skyhögt på framförallt hilux och det borde (förhoppningsvis) betyda att folk gillar sina bilar och inte säljer så ofta.

Tacksam för lite tips och idéer.

mvh

Johan

Hej Johan och välkommen tillbaka :)

Antar att tillförlitligheten inte på någon motor är i klass med vad du är van vid från din HJ60.. (vart tog den vägen förresten?) Men, det börjar ju dyka upp en och annan LC90 med respektabla mil på mätaren om man tittar i annonser, både här hemma och utomlands.

Till exempel börjar väl JAK's LC90 d4d närma sig de 30' och jag tror inte någon kan övertyga honom att han bör byta bil :D

Tack!

Ja, HJ60n är otroligt driftsäker och tålig. Hände aldrig något med den under dom åren jag hade den och den gick riktigt hårt. Dock är den ju lite mer traktor än bil så det är inget man kan köra som bruksbil direkt. SIsta året jag hade den använde jag den bara ett par gånger så jag sålde den istället för att den skulle stå och rosta bort.

Det var en kille i Malmö som köpte den. I somras fick jag reda på att den står på en skrot nere i skåne så på något sätt har han lyckats ta död på den.

Lite trist då jag lade ner mycket jobb och pengar på den.

Så D4Dn är också ok om den är skött som den ska? Finns det något speciellt man ska kolla efter?

Är riktigt sugen på en Hilux men dom är rätt dyra. Annars har jag kollat på Izusu D-max, Touareg, Freelander mfl. Får se vad det blir :)

Nej, Toaureg går inte att jämföra med Hilux. Däremot går det att jämföra den med Landcruiser 90/120, LR Freelander, Subaru Outback och Forester mfl.

Jag jobbar ju med VW sen 14 år tillbaka så jag har bra koll på dom.

Alternativet är att istället för en SUV köpa en dubbelhyttspickup. Praktiskt med flak och man har ändå hyfsad komfort.

Där har jag tittat på Hilux och Izusu D-max. Hilux lär med stor sannolikhet vara bättre kvalitét på men den ligger ca 40-50% högre i pris.

Nissan är kanske också ett alternativ men jag tycker dom är fula och så strular ju motorerna.

Sorry. Touareg är en icke bil och helt värdelös som koncept. Den är bara stor. Likaså deras jämlikar Audi Q-serien och Porsche. Även BMW X-serien och Volvo XC-serien ingår i dessa ickebilar som inte fyller någon funktion alls. Bara dyra att köra och äga. Saknar ordentlig 4X4, diffar, lågväxel, markfrigång etc. Går inte att jämföra med rambyggda 4X4-bilar såsom LC90/80/100/150/200, HiLux samt förra generationens RR och Disco1,2,3,4. Nissan funkar kanske men deras motorer är bedrövliga.

Vår granne jobbade på VAG i Hammarby och tog hem en Touareg demo. Fick köra bilen och frågade om vi kunde korsa ett krondike för att se hur den går. Hela framrutan sprack samt att när jag skulle öppna förardörren så trodde jag den var låst. Hela karossen hade vridit sig. Skräp. Likaså hände en BMW X5 i Schweiz - framrutan sprack och bakluckan gick knappt att stänga. Skräp. Jag förstår inte vad biltypen är till för. De är inte ens rymliga inuti. Köp istället en "vanlig" bil - t.ex. Audi A6 4X4 eller BMW 5-serie med 4X4. En Volvo V70-serie med 4X4 funkar också.

Nej - jag går inte att övertyga.

Edited by Peder

Ingen större idé att diskutera detta i så fall även om jag inte håller med dig. Dessutom pratar vi kanske inte om samma bil. Den första generationen är en helt annan bil än den som finns nu. Den nuvarnade är en stor personbil i mitt tycke. Tillbaka till ämnet...

Min ursprungliga fråga var om man vågar köpa en begagnad LC90 eller Hilux med D4D-motor som gått 20-25000mil vilket dom flesta gjort vid det här laget. Har motorn något speciellt problem att se upp med eller tuffar den på om den blivit servad som den ska? Alla LC-motorer är ju faktiskt inte så odödliga som det sägs. T.ex så har 90hk 3B-motorn i 70-serien problem med toppar som spricker. Finns något sådant på D4D?

Söker man på nätet så kan man ju hitta folk som haft problem men det blir alltid lite snedvridet. Har man inte problem så skriver man ju inte och klagar om den saken :) Mest hittar man folk som klagar över dålig service hos Toyota i Australien...

Jag är tämligen övertygad om att en bil som rullat långt över 20 mil har eller får problem oavsett märke och modell. Min erfarenhet säger dock att en bil som används och servas samt sköts om av sina ägare är ett bättre val än en bil som är till åren kommen men med få mil. Maskiner skall användas.

När det gäller D4D-motorerna skiljer sig dessa inte mycket mer än andra motorer. Det bilens historia som är viktigt.

Om bilen har en känd historik och har haft ansvarsfulla ägare under åren - ser jag inte att milen skulle utgöra den stora risken. Jag har bilar från 50-talet som inte rullat mer än 6' mil men som är inne på sin 3:e motorrenovering.

Köper du en äldre bil så kan du ju kolla motorns och kylsystemets täthet, kompression och hur cylinderloppen ser ut. Du kommer hitta bilar som är helt slut och bilar som kommer att kunna rulla 10' mil eller mer.

Om bilen är skött på rätt sätt så har tidigare ägare skött servicebulletinerna och bilen åtgärdats efter fabrikens rekommendationer.

Det är svårt att generalisera när det kommer till äldre bilar. Finns de som är helt slutkörda vid 15 000 mil och sen de som är superfina vid 25 000 mil.

166 hk versionen hade problem med läckande spridarpackningar och igenosotning men mig veterligen har inte 163 hk versionen drabbats av detta.

163 hk D4D är lite enklare i konstruktionen än de som sitter i 120 karossen. Det är ingen vnt-turbo utan vanlig wastegate, egr-systemet är enklare (vilket gör att det går att ta bort utan problem). Det finns ett känt problem med att kylningen av automatlådeoljan läcker med påföljden att kylarvätska blandas med automatlådeoljan. Ser automatlådeoljan OK ut bör det inte vara något problem men som försiktighetsåtgärd byter man kylaren omgående för att slippa oroa sig.

Personligen skulle jag inte tveka en sekund att köpa en LC eller Hilux med 25 000 mil på mätaren så länge det finns dokumenterad service var 1000:e mil och bilen ger ett bra helhetsintryck.

Som en kommentar till off-topic spåret om suvvar tror jag problemet är att vi bedömer dessa bilar utifrån att de har ambitionen att vara alternativ till "riktiga" 4wd bara för att de driver på alla fyra och är lite högre. Syftet har aldrig varit att dessa bilar ska klara terräng utan på sin höjd en plogvall utanför stugan i Åre. Om inte annat ger däcken som ofta är 20 tummare med 35 profil en fingervisning om deras tänkta användningsområde.

Och oavsett vad vi tycker är de ju omåttligt populära. Vänder man på myntet tycker sannolikt Touareg köparen att det är fullständigt oförståeligt hur man kan åka runt i rambyggd stenåldersbil med komfort och prestanda som en traktor. One man's meat is another man's poison :-)

Edited by soll

Jag tror att en del ägare av högbyggda plåtburkschassie - 4x4 bilar i ren okunskap i kombination med biltillverkares imagebyggande tror att deras bil är mycket mer kompetent och tålig än de i verkligheten är.

En annan grupp bilägare av högbyggd plåtburkschassie bil vet nog bättre men värdesätter att sitta högt och åka stort i kombination med att i vissa fall ha förhållandevis hög körglädje.

Jag måste bara påtala att LC90 D4D är bland det ledsammaste och tråkigaste bil man kan äga. Totalt charmlös, inga överaskningar, inte en oplanerad taxiresa på 12år. Bara det borde tala för sig, inga oplanerade verkstadsbesök inga planerade verkstadsbesök.

Kan en bil bli värre? Annat var det på den tiden man ägde Nissan Terano, full av överaskningar, kunde stanna precis när som helst om den överhuvudtaget startade. Fördelen var att man visste alltid var den var dvs på verkstaden.

Så vill man bara köra och inte åka taxi, inte meka, köp en LC D4D 163hk.

PS: Min bil är inte till salu den är bara inkörd ännu.

Jag måste bara påtala att LC90 D4D är bland det ledsammaste och tråkigaste bil man kan äga. Totalt charmlös, inga överaskningar, inte en oplanerad taxiresa på 12år. Bara det borde tala för sig, inga oplanerade verkstadsbesök inga planerade verkstadsbesök.

Kan en bil bli värre? Annat var det på den tiden man ägde Nissan Terano, full av överaskningar, kunde stanna precis när som helst om den överhuvudtaget startade. Fördelen var att man visste alltid var den var dvs på verkstaden.

Så vill man bara köra och inte åka taxi, inte meka, köp en LC D4D 163hk.

PS: Min bil är inte till salu den är bara inkörd ännu.

:D :D :D