Jump to content

Is & spår egenskaper Land Cruiser

Recommended Posts

Tjena lägger in en lite funderingar o undran här också....Min första vinter med T Land cruiser 150 (2012)...

Slutade i diket icon_redface.gif efter två varvs snurrande på en fjällväg - inga stor skador på varken bil eller familj, annat än viss förvåning.

Jag har haft riktigt många 4 wdr bilar, kört många tusen mil per år i alla möjliga väglag. Jag har dessutom vid ett par tillfällen varit på vinterkörning uppe i Arjeplog med Mercedes olika 4 wdr bilar i några dagar och har banracing (samt funktionärs) licens (har kört mycket 800 hk corvette -bra sladd egenskaper...) dvs. jag är inte nybörjare, men såklart alla kan göra fel.

I vanliga fall, både på mina Mercor 4 matic och audi Allroad, så brukade antispinn/antisladd systemet ge nån typ av indikation på att det är exceptionellt halt, min Land cruiser varnade inte alls - inte en blink på nått! ingen känsla av att det var extra halt i raten/uppförande.

Det var isig och spårig vinterväg, med andra bilar (som höll sig kvar på vägen), jag kan ha fått upp bilen lite på kanten av spåren men var inte ute i snökanten, det kan ha igångsatt snurren.

Helt nya std Nokkia Hakka 7 däck (dubb. fräscha), körde 60 på 80 väg, och som sagt ingen indikation om att det var super halt och samt de andra låg kvar. Hade full last i bagagerum, fyra personer, takbox med lite skidor (inget speciellt tungt) - så totalvikten var stor (och tyngdpunkt), en igångsatt snurr därmed svår att stävja. Däck dimensioner är std. 18/265x60. Centrum spårvidd är cirka samma som flesta svensonbilar, men såkalrt ytterbredd blir lite större med de dimensioner som dessa bilar rullar på.

Fick dras upp av bärgare - lyckades inte komma upp trots lågväxel, avstängda elektronik system, låst mellandiff, skottning, granris eller lättare drag hjälp från snäll förbipasserande.

Upplevde också vid hemfärd från fjällstugan på likaledes spårig väg att den känns osäker och jobbig också när man ligger i kö med massa andra bilar i samma, lugna fart, att den liksom slingrar sig upp och ner ur spåren - mycket läskigt. Några få omkörningar gjordes men känns inte särskilt trygga alls.

Nån som har nån tips?

Funkar inte antisladd system mm, dålig däcktyp? kan det komma av lufttryck (fyllt dock enl. instr vad gäller medeltung last), andra tips? Familjen blivit orolig att åka med den och vi kör mycket mellan Stockholm och västra Jämtlandsfjällen!

Bilen blev köpt för att det är privata, ofta mkt tillsnöade fjällvägar (plogning inte självklar), som är branta och mycket hala (is vinter och lera vår/höst) samt att jag jagar och vill kunna köra ut i skog, åker - funkar utmärkt till detta! (men får gärna gå att hålla på spårig landsväg också)...

Hur upplever ni era bilar på spårig isväg? ideer, tips tankar tas tacksamt emot, vill inte gärna sälja min fina och grymt sköna land cruiser! Men måste det om det inte passar min användning.

Ha de

Christian

• Sad 1

Tror du ska ställa samma fråga på det norska forumet nlck.no. Finns otroligt mycket mer Toyota LC i Norge o massor med erfarenheter av olika däck mm.Gå in på www.nlck.no o sök på forumet där så tror jag du hittar en del svar på dina frågor.

Hej Christian. Det svenska forumet duger bra.

Ser två felkällor - Föraren eller däcken.

Däcken ser jag inte som någon felkälla då dessa är bra. Bredden på däcken kan dock spela ett spratt.

Återstår således föraren (tyvärr)! ;)

Spårvidden på axlarna brukar ibland spela ett spratt. Har en Bentley som har en bred spårvidd (och breda däck) och den kan vara bökig att köra på spåriga vägar (sönderkörda motorvägar samt på isiga vägar). Hade även lite problem nu när jag provade en LC200 där bilens breda spårvidd var ibland svår att köra på spåriga isiga vägar (vandrar från spår till spår och därmed även svår att hålla på kurs).

Körde en Porsche Cayenne med gigantiska dubbade vinterdäck - den gick knappt att köra på spåriga och isiga vägar.

Så, min slutledning är att:

Spårvidden på bilen.

Bredden på däcken.

Antisladd system är inte bara en välsignelse. Naturlagarna går inte att bemästra. Det är få som inser detta. När folk har monterat sina vinterdäck så tror tyvärr de flesta att man kan köra som på sommaren.

- Vägra dubbdäck och förbjud salt på vägarna!

Edited by Peder

Trist att bilen inte beter sig som förväntat på vinterväg. Jag har haft ett par otrevliga nästan incidenter med min på vintern och jag tyckte den blev bättre när jag satte på samma typ av däck du kör. Bredden är antagligen bidragande till att den vandrar så väldigt och det kan du kanske avhjälpa med lite lägre lufttryck eller byta till smalare däck.

Elektroniken önskar jag att jag kunde koppla bort helt då jag anser den vara en smula underutvecklad på min 120a. Det är i vart fall inget jag litar på what so ever i halkigt väglag.

Bygg om den till AT 35/37, då slipper du problem med däck som går ner i andras spår :).

Hoppas du får familjen att ändra åsikt för bilen som sådan är ju kalas.

Edited by Wiberg Sr
  • Like 1

Har en LC90 utan hjälpmedel men upplever ibland samma problem med att bilen vandrar upp och ner på spåriga isvägar, speciellt med de gamla 265 däcken nu sitter det 235 Hakka på.

Har dock bara fått en okontrollerad sladd det var i 50 km/h inne i byn som tur var mötte jag igen och den reddes ut men jag var över på andra sidan vägen ett kort tag. Äve då var det rejält spårigt vi en refug som kastade ut bakvagnen.

När det är riktigt spårigt på vintern försöker jag ligga bredvid spåren när jag kör.

Blir fundersam nästan varje dag så här års när jag far till jobbet, känner mig tämligen trygg i min LC men blir ofta omkörd de dagar då det finns risk för halka.

Tycker folk kör som idioter sedan antisladd kom på alla bilar, igen skillnad i hur man framför bilen om det är torr sommarväg eller isgata.

Vår andra bil har antisladd som hittills har fungerat väl men det lömska är ju att man inte lär sig var gränsen går om man alltid kör med antisladd.

/Jonas

.

Riktigt att det är svårt att känna var gränsen går, LCn verkar ha så bra grepp att det funkar o så funkar det inte! ingen varning, lite synd nästan att det inte släpper lite....på ospårig bara snorhal väg så kan man provocera till släpp med mycket jobb.

Men på de här spåriga vägarna är det just spårkänsligheten och den mycket oväntad snurren (som jag trots rätt stor vana inte kunde/hann korrigera upp) - som är det läskiga och har man inte en blink från antisladd -så har väl inte det börjat jobba heller dvs med eller utan detta så skulle det ha skett.

Testade nått så enkelt som en helt vanlig XC70 här om dagen fick där mera varningar om att det var hal, den släppte lättare och drogs in av antisladd - djorde att man bättre visste var fgänsen var. Gick att ligga i kontrollerad drift i åttor på större plan med en massa hinder...dvs rätt bra kontroll.

Klart när det kommer riktigt med snö eller vägen till fjällstugan är mer en lerväg med 35 graders lutning och vissa vårar bitar spolas bort i stråk om 30-40 cm djup, eller på jakten när man drar rätt ut i leriga, halvslagna åkrar med sten o smådiken...då funkar inte Volvon, då är LCn Kingen utan konkurrens!

På ospåriga motorvvägar (sommar som vinter) är LCn också grymt skön, man susar fram i 1a klass lugnt o fint med bra turistview över omgivningarna. Vet inte riktigt vad jag skall göra,

I och med att Christian vill ha en bil som är optimal på spåriga vintervägar - så skall han välja en Hissinge Packard.

Skall han ha en bil som är optimal under alla andra förhållanden - så välj en LC150.

Så hans val blir en Hissinge Packard!

Livet är fullt av kompromisser... ;)

• 6 years later...

Läser om Kristian KJ s upplevelser nu december 2020 och inser att jag haft liknande upplevelser förra vintern med min LC 150 2016;

Det är snorhalt med is+ tövatten , kommer i ca 30 km nedför en backe från vår enskilda väg och vill göra en vänstersväng

in på större väg men snurrar runt 180 grader och stannar i motsatt riktning mot den avsedda. Ingen som helst insats från ESP systemet

och  detta är det värsta INGEN SOM HELST BLINKNING FRÅN ESP LAMPAN . Man får ju intrycket att antisladdsystemet inte existerar eller alternativt är så slött

programmerat att slutresultatet blir detsamma. Däckutrustning vid tillfället nya dubbade Hakkor 9.

Och innan ni börjar tänka förarfel; jag körde samma situation samma hastighet med min Hyundai Santa Fe 2011 med hakkor 9 (mer slitna)fick även då ett kast men ej helsnurr och framför allt ESP LAMPAN BLINKADE HYSTERISKT.

kom att tänka på detta obehagliga minne när jag läste om hur nyaste RAV 4 plugin hybrid misslyckades i Teknikens värds älgtest.

även här verkar ESP vara helt frånvarande.

Efterlyser liknande upplevelser med LC ....

Hej.

Har samma upplevelse som tidigare talare.

Min sambo körde i diket förra året.

Dåliga däck, och ishalka, men lite märkligt beteende från bilen, utan att ESP har jobbat.

Har även själv fått några plötsliga kast med den.

Så jag funderar mer på om det är så att man medvetet gjort ett system som inte ska gripa in för tidigt, eftersom det egentligen är en "riktig" terrängbil?

Och då kanske följden blir att det är värdelöst på riktigt halt underlag?

Tänker som så att antispinn och antisladd är ju inte det bästa på en terrängbil, eller när man håller på att köra fast.

Bara mina egna högst oventskapliga tankar, men känslan bakom ratten är i alla fall att ESP-systemet inte fungerar på riktigt halt underlag.

/Tobias

• Like 1

Någon som vet om det finns möjligheter till uppdatering/omprogrammering för att få ESP systemet känsligare på en LC ?  typ  trimbox för ESP ??

Toyota erbjuder ju numera detta till nya RAV4 PHEV .

Leif J

Intressant tråd. Upplever även jag att det kan vara riktigt besvärligt på spårig väg. Bilen vandrar upp och ner i spåren hela tiden.

Gjorde en långkörning i snö och is senaste veckan och har således färska minnen från en del däcksläpp. Ingen antispinn-lampa någon gång.

Rullar på 255/70-18.

Körde du med mittdiffen låst på vägen ?  Big No No 

Well. Jag har noterat några saker som säger mig Toyota prioriterade ökenkörning före vinterväg. 

Styrningen: Eftersom styrväxeln sitter upphängd i gummikuddar så försvinner en stor del av den lågfrekventa feedbacken. Det är alltså svårt att känna när hjulen tappar greppet. Är här man prioriterat komfort och hållfastighet. Det ska gå att köra relativt hårt på en dålig väg / offroad. 

Jag har noterat att min LC 150 också är relativt plöstligt tail happy.  Jag har testat lite och det går relativt enkelt att snurra med bilen även om samtliga hjälpsystem är kvar påkopplade.  Jag har KDSS i min, har inte kört någon utan. 

Basproblematiken är geometrin i bakaxeln. Det känns tydligt att bakaxeln inducerar lite sidkraftsstyrning i bilen specielt i kurvor med relativt låg sidoaccleration. Jag känner också att det finns en olinjäretet i styrning vid lastväxlingar vilket säger att det finns någon form av rollsteer inducering. 
Det ger då en ledtråd om att bakaxeln går mot Hjulvinklar som överstyr vid relativt låg sidkraft. 

När man då kör på vinterväg och enbart kan uppnå relativt låga sidoacclerationer så inducerar gemetrin ett yaw monent som överstyr bilen. 

Är det spårigt så kan bakaxeln pga av samma fenomen börja styra lite när spåren utsätter den för varijerande last. 

Om du sedan har mycket massa långt bak i bilen så förvärras läget när rotationen väl börjat.  Du hade också takbox väll viket gör att en ökad rollrörelse inducerar än mer överstyrning.

Jag är rätt säker på att det inte är ett däckproblem utan denna konstruktion av hjulupphängning är inte bättre  än så under dessa förhållande. Det prioriterades andra egenskaper.  Bilens massfördelning ihop med chassikaraktären kommer göra att antisladsystemet inte orkar hålla emot. 
Kan tänka mig att Toyota även prioriterat rollover prevention före sista överstyrnings stabiliteten. 

Det är inte mycket man kan göra mer än att va med som förare och köra därefter.   Tekniskt skulle första steget va att sänka respons och grep i framaxeln så Yaw induceringen blir lugnare.  Men iomed att jag tror det är ett geometribekymmer bak ihop med att det är en stel axel och heller inte jättelång hjulbas så kommer grundbekymmret bestå. Tveksamt även om ändring av fjäder och krängarbalans skulle hjälpa nämvärt här.

Ett trick som kan hjälpa lite är att ha ganska lågt lufttryck, typ 2,4 bar. Då behåller däcken greppet lite längre . 

Edited by Sensonic
  • Like 3

Ingen låst mittdiff för min del vid mina sladdupplevelser. Hade tankar om att byta till ngt smalare däck (235) men om problemet enligt Sensonic är dåligt bakhjulsgrepp

vilket överlastar antisladdsystemet så skulle ju det snarare förvärra.

Men ett överarbetat ESP sytem förklarar inte varför inte någon ser en blinkande ESP varningslampa.

Återigen tror någon det minns möjlighet att hacka ESP programmet för ökad känslighet även till pris av bortfallna garantier ?

/L/

På 2021-01-13 på 17:28, Sörgårda säger:

Återigen tror någon det minns möjlighet att hacka ESP programmet för ökad känslighet

Snackade med mekaniker på Arctic Trucks om detta då min bils antisladd varnar och bromsar om jag kör kreativt i hårnålskurvor - typ serpentinväg. De nämnde att de ställer om parametrar på bilarna de bygger om grunnat större hjul som då påverkar sensorer till antisladdsystemet. Hade dessvärre inte tid att fördjupa mig mer i ärendet där och då samtidigt som jag har vant mig vid att det är stor och tung traktor som måste köras efter underlaget som gäller. Men som svar på din fråga - ja, det ska nog gå att justera parametrarna till antisladdsystemet. Har du Tech Stream och en OBD läsare så kanske du hittar det relativt enkelt själv? Tech Stream = Toyotas eget serviceprogram. 

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
På 2021-01-13 på 17:28, Sörgårda säger:

Ingen låst mittdiff för min del vid mina sladdupplevelser. Hade tankar om att byta till ngt smalare däck (235) men om problemet enligt Sensonic är dåligt bakhjulsgrepp

vilket överlastar antisladdsystemet så skulle ju det snarare förvärra.

Men ett överarbetat ESP sytem förklarar inte varför inte någon ser en blinkande ESP varningslampa.

Återigen tror någon det minns möjlighet att hacka ESP programmet för ökad känslighet även till pris av bortfallna garantier ?

/L/

Egentligen är det inte bakhjulsgreppet utan att bakaxeln styr ut bakaxeln mot överstyrning/sladd genom att bakaxeln vrider sig och vrider hjulen likande som framhjulen vrids av ratten. Fast givetvis med väldigt mycket mindre absolutvinkel.
Förenklat kan man säga att det resulterar i dåligt grepp bak.

ESP n har ca 300 tuningbara parametrar plus ytterligare logik i basmjukvaran.  Skulle faktiskt kunna skaka fram en exempelbild på hur ett sådant mjukvaruverktyg kan se ut nästa gång jag är på jobbdatorn. 
Eventuellt kan man genom en tuningsesssion köra fram en ESP inställning som reagerar aggresivare och tidigar emot yaw förändring - allats att bilen vrider sig gentemot färdriktningen. 
Det man gör för att motverka överstyrning är att bromsa höger eller vänster framhjul beroende på vilket håll bakändan sladdar ut. Men räcker inte greppet till mellan det hjulet och backen så kommer vridningen fortgå även om det bromsas max. 

Här kan lite körteknik och timing med motstyrning eventuellt rädda att det inte snurrar runt. 

Det enda du egentligen kan göra utan industriella resurser  är att skaffa nya färska däck med bra grepp och justera lufttrycket efter lasten.  Du skaffar dig inte grepp genom att gå ner i däckbredd utan det handlar om att välja en däckmodell som levererar mycket grepp.  Michelin X Ice 4  ser ut att leda bland dubbdäcken denna vintern. Conti Vikiningcontact bland friction.  
Förr när man hade långa dubbutstick och grovt mönster var ett smalare däck ett trick för att trycka ner däcke i backen.  Numer skapar man grepp med gummiblandning, microstruktur i gummit osv, så smala vinterdäck är numera en myt. Nästan så bredare kan va bättre. Stanna kvar på orginalbredd som ger rätt bärighet för bilens vikt ! 

Slutligen. Är det prioriterat att kunna åka hyffsat fort och med hög grad av lättkördhet på vinterväg. Använd inte en bil med stel bakaxel. Sattsa på ngt som har delad bakaxel och heller inte rambyggd helst. 
Landcruisern är sämsta tänkbara kombon. Stel bakaxel, rambyggd och SLA upphängning fram som ger för bra grepp och respons i förhållande till vad resten hanterar. 
Däremot så kan detta betende va en fördel i tex sanddynor, så misstänker att man prioriterat att LC ska gå schysst i lösa material. 

• Like 2
På 2021-01-16 på 10:12, Wiberg Sr säger:

Snackade med mekaniker på Arctic Trucks om detta då min bils antisladd varnar och bromsar om jag kör kreativt i hårnålskurvor - typ serpentinväg. De nämnde att de ställer om parametrar på bilarna de bygger om grunnat större hjul som då påverkar sensorer till antisladdsystemet. Hade dessvärre inte tid att fördjupa mig mer i ärendet där och då samtidigt som jag har vant mig vid att det är stor och tung traktor som måste köras efter underlaget som gäller. Men som svar på din fråga - ja, det ska nog gå att justera parametrarna till antisladdsystemet. Har du Tech Stream och en OBD läsare så kanske du hittar det relativt enkelt själv? Tech Stream = Toyotas eget serviceprogram. 

Inte en changs att det går att påverka ESP tuning med en servicedator. Oftast är det Bosch, Continental eller Magna som tillverkar ESP, ( ESP är Bosch varumärke)  och underleverantören gör också en stor del av kalibreringen åt tillverkaren för respektive bilmodell. 
ESP tuningen ingår i helbilsgodkännadet på samma sätt som överiga aktiva / passiva säkerhetsystem och avgasrening. ESP tuningen ligger ofta på en Nod ( databox) som inte har åtkomst till bilens ordinare diagnossystem.  
När jag i jobbet är på och kör tuning på motsvarande mjukvara så har vi från underleverantör beställt en speciell Nod med Ethernet utag eller annan kommunikationsport och open loop SW. 

Nu finns det förvisso trimfirmor som lyckas ta sig in i på låsta Noder , men sedan ska man också vet vad man skall ändra och vilka körfall man påverkar med ändringen. 

Artic trucks måste givetvis ändra inlagd rullomkrets på hjulen och förhållandet mellan motorvarvtal , Vxlåd varvtal  och hjul varvtal . De ändrar utväxling i både växellåda och diffar samt har på enormt mycket större hjul. 
Ett antal system i bilarna skulle få tokfnatt om de inte anpassar hårdvarumåtten i mjukvaran. Uträkningarna som berättar hur bilen körs för stunden skulle bli tokfel. 

Edited by Sensonic
  • Like 2
På 2021-01-07 på 19:36, Sörgårda säger:

Någon som vet om det finns möjligheter till uppdatering/omprogrammering för att få ESP systemet känsligare på en LC ?  typ  trimbox för ESP ??

Toyota erbjuder ju numera detta till nya RAV4 PHEV .

Leif J

Nä det är inte det dom erbjuder. Det är en frivillig uppdatering efter att motortidningar klagat på funktionaliteten i Rav4an. Däremot har de namgett produkten så att det låter som en uppdatareing och inte en påtvingad recall fix. 

Edited by Sensonic
  • Like 1
  • 4 weeks later...

Sensonic synes väl insatt i problematiken med LC´s sladdbenägenhet. Får acceptera att det inte är tillrådligt /möjligt att ändra ESP-tuningen på ett rimligt

enkelt och säkert sätt.

Biter i det sura äpplet o tar Santa Fe´n när det är halt.

MEN med risk att framstå  tjatig ; ett överarbetat men närvarande ESP-system borde i alla fall ge något livstecken ifrån sig i form av blinkningar men det synes aldrig

minsta blinkning vare sig för mig eller andra tydligen.

Man kan fråga sig om LC överhuvudtaget är utrustad med ESP.

LJ

På 2021-02-25 på 20:45, Sörgårda säger:

Sensonic synes väl insatt i problematiken med LC´s sladdbenägenhet. Får acceptera att det inte är tillrådligt /möjligt att ändra ESP-tuningen på ett rimligt

enkelt och säkert sätt.

Biter i det sura äpplet o tar Santa Fe´n när det är halt.

MEN med risk att framstå  tjatig ; ett överarbetat men närvarande ESP-system borde i alla fall ge något livstecken ifrån sig i form av blinkningar men det synes aldrig

minsta blinkning vare sig för mig eller andra tydligen.

Man kan fråga sig om LC överhuvudtaget är utrustad med ESP.

LJ

Har inget med Toyota och göra, men efter att ha läst denna tråden så var jag uppe i Dalarna och "lekte" lite med Passaten (årsmodell 2020, garanterat alla antisladd osv som finns) på en snöig skogsväg förra veckan och pressade på, inget blink då heller. Den enda lampan som lös var antispinn lampan när bilen spann med hjulen vid gaspådrag, inget annars.

Tyckte jag pressade på (slalomsvängande) tills bilen behövde hjälpa till att reda ut det, men aldrig någon lampa som tändes. 
Då blir min fråga, skall det verkligen tändas en lampa när det antisladden aktiveras?

• Like 2

Kan tydligen inte släppa detta ämnet :)

Vill inte bromsa sönder mina dubbdäck på Gbgs fina snöfria asfalt nu, så tar det ur minnet, men är det inte samma med ABS-lampan, dvs den tänds inte under aktivering utan bara om det är något fel på systemet? 

• Like 1
  • 4 weeks later...

Varför har ni fått för er att en lampa ska tändas som indikering ?  När man är i en sådant läge så att ESC aktiverar så har föraren annat att titta på än på instrumentbrädan. 
I min LC hörs det tydligt när Pump och ventilpaket startar men ger ingen lampa.  Samma ljud som när man kör med Crawl controlen. 

I de utvecklingsprojekt jag vart med i låter man lampan tändas endas vid de tillfällen tractioncontrole gör ett forcerat gaspetal lyft.

Edited by Sensonic
  • Like 2

Regler och rekomendationer för branschen är i ständig förändring..  Regler för EU marknaden likställs mer och mer för alla tillverkare. 
Historiskt har reglerna vart mer flytande och tillverkare har föreslagit den lösning de tyckt fungerat bäst och sedan har certifieringsorgan sagt ja eller nej.  

Här kan man läsa om genrella regler för hur ett antisladdsystem bör fungera på fordon för EU marknaden

https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R13hr3e_.pdf

Sensonic skriver " Varför har ni fått för er att en lampa ska tändas som indikering ?    "  Ja Jag har levt i den  förhastade tron att LC:ns indikeringslampa skulle fungera lika som den i Hyundai Santa Fe men så är tydligtvis inte fallet.

/L

Kanske inte så noga vilken lampa som man förväntar sig ska lysa, men jag håller med om att det är förvirrande när det är olika på olika modeller, om en lampa tänds eller inte.

Det vi är eniga om här är att det är svårt att veta om antisladdsystemet griper in, eftersom många av oss upplever att det gör det alldeles för sent, med för liten effekt, eller inte alls.

Men vi verkar få acceptera att det är som det är, och anpassa oss efter det, men jag håller med om att det är obehagligt i blixthalka.

Drive safely!

13 timmar sedan, Hannu säger:

Kanske inte så noga vilken lampa som man förväntar sig ska lysa, men jag håller med om att det är förvirrande när det är olika på olika modeller, om en lampa tänds eller inte.

Det vi är eniga om här är att det är svårt att veta om antisladdsystemet griper in, eftersom många av oss upplever att det gör det alldeles för sent, med för liten effekt, eller inte alls.

Men vi verkar få acceptera att det är som det är, och anpassa oss efter det, men jag håller med om att det är obehagligt i blixthalka.

Drive safely!

Att antisladdsystemet griper in är ingen garanti för att en sladd kommer förhindras. 
Är friktionen för låg i förhållande till de krafter som vill försätta bilen i sladd så fortsätter sladdandet ändå.  Att få indikering på att systemet griper in inger bara falsk säkerhet då man som förare alltid ska fortsättta aggera tills läget är under kontroll. 
Antisladdsystemet tar aldrig över, Det är bara en hjälp och fungerar sålänge förare styr åt rätt håll. motstyr korreckt och lagom mycket etc. 

Men som jag sagt innan, vill man åka fort på snö. Köp en annan bil.  tex  en V60, en Passat eller sågon annat lågbyggd personbil. 

• Like 2