Jump to content

Is & spår egenskaper Land Cruiser

Recommended Posts

Tjena lägger in en lite funderingar o undran här också....Min första vinter med T Land cruiser 150 (2012)...

Slutade i diket icon_redface.gif efter två varvs snurrande på en fjällväg - inga stor skador på varken bil eller familj, annat än viss förvåning.

Jag har haft riktigt många 4 wdr bilar, kört många tusen mil per år i alla möjliga väglag. Jag har dessutom vid ett par tillfällen varit på vinterkörning uppe i Arjeplog med Mercedes olika 4 wdr bilar i några dagar och har banracing (samt funktionärs) licens (har kört mycket 800 hk corvette -bra sladd egenskaper...) dvs. jag är inte nybörjare, men såklart alla kan göra fel.

I vanliga fall, både på mina Mercor 4 matic och audi Allroad, så brukade antispinn/antisladd systemet ge nån typ av indikation på att det är exceptionellt halt, min Land cruiser varnade inte alls - inte en blink på nått! ingen känsla av att det var extra halt i raten/uppförande.

Det var isig och spårig vinterväg, med andra bilar (som höll sig kvar på vägen), jag kan ha fått upp bilen lite på kanten av spåren men var inte ute i snökanten, det kan ha igångsatt snurren.

Helt nya std Nokkia Hakka 7 däck (dubb. fräscha), körde 60 på 80 väg, och som sagt ingen indikation om att det var super halt och samt de andra låg kvar. Hade full last i bagagerum, fyra personer, takbox med lite skidor (inget speciellt tungt) - så totalvikten var stor (och tyngdpunkt), en igångsatt snurr därmed svår att stävja. Däck dimensioner är std. 18/265x60. Centrum spårvidd är cirka samma som flesta svensonbilar, men såkalrt ytterbredd blir lite större med de dimensioner som dessa bilar rullar på.

Fick dras upp av bärgare - lyckades inte komma upp trots lågväxel, avstängda elektronik system, låst mellandiff, skottning, granris eller lättare drag hjälp från snäll förbipasserande.