Jump to content

Econolock skryt - 9,4 på långkörning

Recommended Posts

Jag måste skryta av Econolocken. Nu har jag kört ett flertal långkörningar - och det går att köra på under en liter, ganska lätt.

Den här bilden är från långkörning. Jag körde enligt skyltarna + 10 km/ följde trafikrytmen. Förbrukning 9,4

Jag kan inte i ord säga hur nöjd jag är med den här modifieringen. Det är inte bara att bilen drar så extremt mycket mindre.

Den är så mycket roligare att köra när den håller kvar växlarna, istället för att slira. Dessutom går bilen markant mycket tystare på

landsvägkörning. När den ligger och slirar på växlarna så hörs det ett mycket högre ljud från transmissionen och motor. Det verkar inte

bara handlar om varvtal - utan när Econlock är aktivera så bullrar det mycket mindre.

Hur kunde Toyota släppa ut Land cruiser bilarna med en sådan här slirande växellåda? Det verkar som om problemet består.

I en provkörning från 2012 Teknikens Värld så provkör de bilen och då klagar de över den höga förbrukningen och att bilen inte håller kvar

växlarna utan den rusar upp i varv. Jag vill minnas att den under provkörningen drog 1,3. Fastän bilen ska vara modifierad och dra mindre jämfört med min 2008.

Är det någon som är insatt i ämnet. Hur är det möjligt att man släpper ut modern bil med en slirande växellåda? Finns det någon logik i detta?

Hilmar

post-973-0-15558100-1364332216_thumb.jpg

Hilmar, kul att det går bra och du nu har glädje av din bil!

Enda anledning jag kan se till en slirande växellåda är nog att den ska gå mjukare. Men, som du skriver, det finns ju ingen riktig rim och reson i detta om förbrukningen är katastrof och dessutom sämre komfort (buller). En anledning till att inte vilja låsa en lockup kan vara vibrationsproblem i drivlinan, men det känns som att Toyota borde löst detta i så fall istället för att bara låta convertern slira.

Jag håller helt med Hilmar.

Mina erfarenheter av econ-lock är.

Mycke bättre response när man trycker på gassen.

20-25% bättre diesel ökonomi .

Bilen kan helt plötslig motor bromsar .

Mindre vibrationer och buller i drivlinan .

Minus .. pris ca1400euro +moms.:-(

Man kan få problem med garantien , men eftersom toyota själv eftermontera econ-lock , hos missnöjda lc 200 ägare burde problemet inte vära så stort.

Mvh

Jes

• 7 years later...
På 2013-03-27 på 19:26, Jes säger:

Jag håller helt med Hilmar.

Mina erfarenheter av econ-lock är.

Mycke bättre response när man trycker på gassen.

20-25% bättre diesel ökonomi .

Bilen kan helt plötslig motor bromsar .

Mindre vibrationer och buller i drivlinan .

Minus .. pris ca1400euro +moms.:-(

Man kan få problem med garantien , men eftersom toyota själv eftermontera econ-lock , hos missnöjda lc 200 ägare burde problemet inte vära så stort.

Mvh

Jes

Chansar med en fråga då du inte varit inne på några år!

Vilken toyotaverkstad var det som installerade din Econ-lock?

Jag vet inte om det fanns någon svensk återförsäljare. Jag har köpt mina från killen som tillverkade dom. Inga större problem att installera och mycket bra support från tillverkaren. 

21 timmar sedan, Martin säger:

Jag vet inte om det fanns någon svensk återförsäljare. Jag har köpt mina från killen som tillverkade dom. Inga större problem att installera och mycket bra support från tillverkaren. 

Vem är det? Kan du länka? Här eller i den andra tråden 😄

Känns hoppfullt att lösa detta nu, så onödigt att inte använda allt vrid som finns!

On 3/6/2021 at 7:14 AM, Landmann said:

Vem är det? Kan du länka? Här eller i den andra tråden 😄

Känns hoppfullt att lösa detta nu, så onödigt att inte använda allt vrid som finns!

Albert Welledits. Men an håller inte på längre. Jag tror att han blev sjuk. 

http://www.econ-lock.com/index.htm

Jag är ganska så säker på at varianterna från Australien är minnst lika bra och betydligt billigare. 

• Like 1