Jump to content

Luftfjädring

Jah

Recommended Posts

Vad menar du med luftfjädring? Pneumatiska luft/hydrauliska kolvar eller luftbälgar?

Det är luft bälgar som jag funderar på!

Alt att sätta en mitt på axeln bak eller en på varje sida! Hur man delar, öppnar för luften så man fort kan flexa och få rörlighet men ändå hjälpa bilen original fjädring!!

Firestone gör bälgar som verkar robusta, ser inget hinder med ha bälgar på en bil som använda offroad!?

Det är luft bälgar som jag funderar på!

Alt att sätta en mitt på axeln bak eller en på varje sida! Hur man delar, öppnar för luften så man fort kan flexa och få rörlighet men ändå hjälpa bilen original fjädring!!

Firestone gör bälgar som verkar robusta, ser inget hinder med ha bälgar på en bil som använda offroad!?

Har du blad- eller spiralfjädrar? Förutsätter att det är bakaxeln det gäller.

Som du skriver, Firestone har dessa med hög kvalitet - vilka jag rekommenderar. Oavsett om det rör sig om blad- eller spiraler, skall du ha två stycken på axeln. Du behöver en kompressor (som regleras med två knappar på instrumentbrädan). Bälgarna fungerar bäst då du har ordentligt med last där bak. Utan last blir de stötiga. Du skall inte använda bälgar för att "höja" bilen, utan endast för att bibehålla bilens trim vid last.

Du skall också tänka på att luftfjädringen har en tendens att frysa vid minusgrader. Detta har med kondens i luften. Det finns kondensseparator att köpa. Men tyvärr har ven dessa en tendens till att frysa vid mycket kall väderlek.

Men, som sagt - Firestone är att rekommendera (används oftast på lastbilar). Även de som har en camper monterad på pick-up bilar (HiLux, Mitsubishi etc) använder Firestone flitigt.

Bälgarna är inte för offroad bruk - kör du offroad är det bara att tömma dem på trycket så fungerar din originalfjädring som vanligt när du kör offroad.

Har du spiraler så sitter bälgarna innanför fjädrarna och de får en bra styrning. Har du bladfjädrar sitter bälgarna på respektive sida av axeln mellan bladen och diffen.

Ok, tack för utförligt svar!

Under Kola resan i somras träffa vi på en finsk 40ia med en stor bälg mitt på bak axeln. (återkommer med bilder) konstruktörens idé och lösning att med en grövre slang på ca 1,5 m jobba som expansionskärl och på så sätt få en betydligt mjukare kudde!

Hans tips var att ha en bälg på vardera sida och sammankoppla bälgarna och låta luften flytta sig i mellan då man flexar!!! Kommer det verkligen att funka!? Måste man inte styra den var för sig?

Min bil är med bladfjäder. Efter som jag har kompressor så är det endast kuddarna, fästen och styrenhet som behövs! Men är som sagt intresserad av ev lösningar för att kunna låta bälgarna jobba med full last offroad!?

Ok, tack för utförligt svar!

Under Kola resan i somras träffa vi på en finsk 40ia med en stor bälg mitt på bak axeln. (återkommer med bilder) konstruktörens idé och lösning att med en grövre slang på ca 1,5 m jobba som expansionskärl och på så sätt få en betydligt mjukare kudde!

Hans tips var att ha en bälg på vardera sida och sammankoppla bälgarna och låta luften flytta sig i mellan då man flexar!!! Kommer det verkligen att funka!? Måste man inte styra den var för sig?

Min bil är med bladfjäder. Efter som jag har kompressor så är det endast kuddarna, fästen och styrenhet som behövs! Men är som sagt intresserad av ev lösningar för att kunna låta bälgarna jobba med full last offroad!?

Att sätta en kudde mitt på axeln verkar i min värld som farligt. Axeln är inte konstruerad att ta upp större laster här (endast driff och ett vridande moment från kardan och drivaxlar). På sikt kommer axeln att böja sig eller gå av. Tror att du skall ta din väns förslag med en nypa salt.

Varför byter du inte till progressiva fjädrar istället? Vad är syftet med att köra med bälgar? Kör du i terrängen och får en vass pinne in i bälgen har du punkis. Det går inte att laga punkisar på dessa bälgar.

Jag avråder bestämt att använda bälgar off road. Att köra på Island är en sak (moräner, stenöken och snö). Men att köra off road i skogen eller annan vegetation är no no.

Edited by Peder

... Har progressiva fjädrar i dag( old man emu HD), men tanken var att ge bak fjädringen hjälp på lång resor då bilen är lastad med ca 200-300kg.

Håller med om att sätta en fjäder mitt på bak axeln inter verkar var optimalt! Men blir nyfiken varför man väljer den lösningen!

Om jag monterar blir det två kuddar över varje fjäder/axel mot ramen! Vet att den del sahara overlanders använder sig av denna lösning för att kunna maxa lastningen, vilket lede in mig på tanken!

... Har progressiva fjädrar i dag( old man emu HD), men tanken var att ge bak fjädringen hjälp på lång resor då bilen är lastad med ca 200-300kg.

Håller med om att sätta en fjäder mitt på bak axeln inter verkar var optimalt! Men blir nyfiken varför man väljer den lösningen!

Om jag monterar blir det två kuddar över varje fjäder/axel mot ramen! Vet att den del sahara overlanders använder sig av denna lösning för att kunna maxa lastningen, vilket lede in mig på tanken!

På min HZJ78 så hade jag extralast på mellan 900 kg - 1 mT (då utgjorde extratanken närmare 300 kg) utan några som helst problem. Vid tung last så sköt jag in 1 eller 2 blad. Då jag körde "tom" så tog jag bort bladen. Utan extrabladen = mjuk fjädring och komfort. Extrabladen = ökad spänst, bibehållen ballans, bra komfort. Att skjuta in bladen tar max 30 min/sida. Föreslår alltså att du anpassar fjädrarna till din maximala last. Sedan när du kör "tom" tar du bort två blad. Ser detta som det enda "riktiga" sättet och som undviker framtida problem.

På min HZJ78 så hade jag extralast på mellan 900 kg - 1 mT (då utgjorde extratanken närmare 300 kg) utan några som helst problem. Vid tung last så sköt jag in 1 eller 2 blad. Då jag körde "tom" så tog jag bort bladen. Utan extrabladen = mjuk fjädring och komfort. Extrabladen = ökad spänst, bibehållen ballans, bra komfort. Att skjuta in bladen tar max 30 min/sida. Föreslår alltså att du anpassar fjädrarna till din maximala last. Sedan när du kör "tom" tar du bort två blad. Ser detta som det enda "riktiga" sättet och som undviker framtida problem.

.....och betydligt billigare!

Låter jobbigt att behöva lossa u-bult osv för att få i extra blad varje gång det ska ut å åkas lite längre! Allt är ju beroende på hur en bil används och hur ofta den går med extra last!

Jag kollar vidare på lösningar, japanerna har ju en del intressanta lösningar oxå!

• 2 weeks later...

Bild på luftfjädring från finsk Arctic Trophy BJ40, notera att det är inte mycket som är original under denna 40ia! Lätt lastad med axel från hj61, dämpare på utsidan av ram.., osv. Som jag nämnde tidigare är kudden mjukare pga av den grövre slangen på ovansidan av kudden.

Helt klart intressant lösning!!!?

post-866-097421400 1319271744_thumb.png

Förstår principen men jag håller inte med. Vad är poängen? Bälgen får också en rejäl snedbelastning vid flex. Axelartikulation kanske inte är av betydelse.

Om det hade funkat i längden hade nog lastbilstillverkarna monterat en bälg istället för två (billigare).

Under en expedition i Pyreneerna hade vi en Mitsu L200 med (med camper på flaket) som hade två bälgar monterade på bakaxeln. Funkade tämligen dåligt ur komforthänseende (väldigt stötig på dåliga vägar och i terrängen - men hyfsat bra på asfalt).

Du får väl prova dig fram. Tror att lösningen hade varit mer vanlig om den funkade i längden.

Förstår principen men jag håller inte med. Vad är poängen? Bälgen får också en rejäl snedbelastning vid flex. Axelartikulation kanske inte är av betydelse.

Om det hade funkat i längden hade nog lastbilstillverkarna monterat en bälg istället för två (billigare).

Under en expedition i Pyreneerna hade vi en Mitsu L200 med (med camper på flaket) som hade två bälgar monterade på bakaxeln. Funkade tämligen dåligt ur komforthänseende (väldigt stötig på dåliga vägar och i terrängen - men hyfsat bra på asfalt).

Du får väl prova dig fram. Tror att lösningen hade varit mer vanlig om den funkade i längden.

Att göra infästningen på axeln flytande så att man undviker snedbelastning borde inte vara så svårt.... Men i övrigt har jag svårt att se någon tillräckligt bra anledning för denna installation för att det skulle vara värt det....

Träffade på en bonde på Island när Ronnie behövde nya bladfjädrar till sin HJ60. Och titta vilken skönhet han hade stående framför ena ladan.

Med denna BJ40 hade han som ung kört över alla Islands glaciärer. Bilen har som Ni ser hemgjord 4-link med luftkuddar bak! Och fram hade han axelvänt och ställt in en liten spiral oxå.

Funkar detta i den Isländska miljön med is, blästrande lavasand osv. så klarar det nog av "svedala" :rolleyes:

post-854-031440200 1319352253_thumb.jpg

post-854-015156200 1319352266_thumb.jpg

post-854-013130300 1319352276_thumb.jpg

post-854-092695000 1319352287_thumb.jpg

Bilen stod nu utan motor, men hade tidigare haft en turbokonverterad HJ60 motor. Till translådan hade dom tillverkat egna drev för att anpassa mot 44" hjulen, dom kan dom där Islänningarna :-D Ahhh kan tänka mej den bilen i sina klans dagar! :rolleyes: Han skulle ha igång den någon gång igen och ta en ny tur över alla glaciärer, måtte han finna tiden och få den färdig!

post-854-051318200 1319352612_thumb.jpg

post-854-079099800 1319352623_thumb.jpg

Finns inget att hålla med om! Varje system är med förmodan optimerat efter användning! Din vän verkar ha missat att det är skillnad på offroad air suspension och highway system! Klart det blir galet hårt med ett sådant system utanför vägen.

För att få en mjukare kudde bör det finns ytterligare utrymme för luften att expandera än själva kudden. Annars tenderar kudden att bli hårdare desto mer luft du pressar i den!

Luftfjädringen ska samverka med original fjädringen för att fungera optimalt, helt rätt att den inte ska ta över! Vet inget i detalj om bilden jag posta, men det som är intressant i det hela är att se andras lösningar!

Edited by Jah

Finns inget att hålla med om! Varje system är med förmodan optimerat efter användning! Din vän verkar ha missat att det är skillnad på offroad air suspension och highway system! Klart det blir galet hårt med ett sådant system utanför vägen.

För att få en mjukare kudde bör det finns ytterligare utrymme för luften att expandera än själva kudden. Annars tenderar kudden att bli hårdare desto mer luft du pressar i den!

Luftfjädringen ska samverka med original fjädringen för att fungera optimalt, helt rätt att den inte ska ta över! Vet inget i detalj om bilden jag posta, men det som är intressant i det hela är att se andras lösningar!

Mitsu i fråga hade provat ut systemet i all oändlighet (större tank, andra returventiler, reduceringsventil, dimension på slang etc.). Slutsumman (och jobb) motsvarade inte resultatet. Systemet togs bort efter hemresa och han satte i progressiva bladfjädrar bak.

Men som sagt - det är nog trail and error som gäller om man har råd. Luftfjädringen är inte precis billig att laborera med. Om du är intresserad så vill han nog sälja grejorna som ligger i en låda (bälgar, fästen, slangar, kompressor, reduceringsventil, 4 olika returventiler, knappsats, relä och kablar). Kom inte ihåg slaglängden på bälgarna men de passar säkert på andra modeller då de inte är modellspecifika.

Vill du diskutera luftfjädring kan du kontakta Magnus Karlsson som har bra koll på olika lösningar. Du når honom på

08-544 403 59 eller magnus@karnag.se

Tackar!

Magnus hade ett kit som passar och det till rimligt pris oxå!

Kollar med några jänkare oxå som har en del intressanta idéer. Återkommer när jag förkovart mig ytterligare i ämnet!

Tackar!

Magnus hade ett kit som passar och det till rimligt pris oxå!

Kollar med några jänkare oxå som har en del intressanta idéer. Återkommer när jag förkovart mig ytterligare i ämnet!

Kul. Berätta sedan.